Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2012.11.06. 11:28 Szalai Ervin

Beszél itt valaki angol? Nein?!

Címkék: oktatás német angol idegen nyelv hoffmann rózsa

Hoffmann_Rozsa_nagy.jpg(forrás: kdnp.hu)

Remélem, mindenki hallotta, hogy Hoffmann Rózsa most éppen azt találta ki, angol helyett az iskolákban tanítsanak németet, mert az úgyis nehezebb, és különben is bizonyos német kutatások szerint, akik először angolul tanulnak meg anyanyelvükön kívül, elveszítik az érdeklődésüket második, harmadik, akárhanyadik idegen nyelv tanulására.

Meglepő? Már nem az, hogy Hoffmann időgépével megint visszautazott a boldog '30-as évekbe, és megint hazahozott valami egészségre káros vacakot, amit ránk akar tukmálni, mert ez már teljesen megszokott.

(Korábbi írásaim nyelvvizsga és iskolaköpeny témákban itt találhatóak meg.)

Hanem most őszintén ki van meglepődve azon, hogy a németek azon siránkoznak, a többség miután megtanult angolul, már kicsit feleslegesnek érzi elveszejteni magát a der-die-das univerzumban? Vagy rajtam kívül mindenki úgy gondolja, a német, a francia, a spanyol és az orosz valóban "világnyelvek", és mindenkinek "kínaiul" kéne tanulnia?

Távol álljon tőlem becsmérelni más országok nyelveit, és valóban szép, sőt kívánatos, hogy az ember minél több nyelven beszéljen, de azért a világnyelv státuszt igencsak elvitatnám mindegyiküktől. Az angol kivételével.

Komolyan kérdem, melyik az a nyelv, amivel a Föld túlnyomó részén meg tudod értetni magad? Melyik az a nyelv, ami szinte kizárólag az összes modern tudomány nyelve? Milyen nyelven publikálnak - nemzetiségtől függetlenül - az emberiség vezető társadalomtudósai, bölcsészei, nagyenergiájú részecskefizikusai? Milyen nyelven tárgyalnak kínai nagyvállalatok külföldi partnereikkel? Angol, angol, angol.

Sőt, szüleim és nagyszüleim generációja is általában két dolgot szokott felemlegetni, amit sajnál, hogy sosem tanult meg rendesen használni: az egyik a számítógép, a másik az angol nyelv. Eurobarométer kutatások szerint pedig a magyarok kétharmada az angolt tartja leghasznosabb idegen nyelvnek. 

Egyébként készséggel elhiszem, hogy a német nyelv logikája hasznos lehet további nyelvtanuláshoz, vagy hogy a latin minden nyelvtanhoz kiváló, az ógörög a tudományos kifejezéseink mélyebb megértéséhez adhat stabil alapokat, az egyiptomi hieroglifák meg olyan szinten megágyaznak a szimbolikus gondolkodásnak, hogy egy tisztességes programozónak vagy matematikusnak előbb kéne megtanulnia mint a járást, tényleg.

Mindent elhiszek, csak éppen praktikus okokból nem érdekel: ha egyszer a világ éppen olyan, hogy a legtöbb ember valamiért angolul tanul, munkavállaláshoz a Föld legtöbb országában ennek vehetik hasznát, a tudományokban nélkülözhetetlen, akkor második, harmadik nyelvnek felőlem mindenki azt tanul, amit csak akar, azt a nyelvet tartja legszebbnek, amelyikbe csak éppen beleszeretett, de a közoktatásban igenis az angol nyelv átadása legyen az elsődleges célunk.

Ez ilyen egyszerű. Nemzetgazdaságilag, kulturálisan, tudományosan, mindenhogyan. Szóval mi lenne, kedves Hoffmann Rózsa, ha egyszer a gyerekek érdekeit venné kedves figyelmébe, és nem azon rugózna, az Ön ízlésének melyik nyelv, milyen oktatási rendszer vagy a tanárok kezében milyen színű gumibot tetszene jobban? Tudja, mégiscsak előbbire adjuk a deutschmarkot.

 

 

137 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr394892184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2012.11.06. 11:55:03

Merkel biztosan ezt kérte cserébe, h hajlandó volt fogadni OV-t :)

spontan · http://erdekessegek.info 2012.11.06. 12:22:41

Hoffmann Rózsa nem tud sem angolul, sem németül (a lap végén):

www.parlament.hu/internet/plsql/ogy_kpv.kepv_adat?p_azon=h040&p_ckl=38

Neki sem ártana angolul megtanulnia.

Void Bunkoid 2012.11.06. 12:27:16

Én is erre gondoltam elsőre, hogy ezzel is ágyazzák a németek által oly régóta vesszőparipaként dédelgetett Drang nach Ostent, meg anslusszt :)

Én amúgy meglepő módon tudok nemcsak angolul, de németül is, ennek ellenére osztom a posztoló véleményét: a német körülbelül addig volt "világnyelv", amíg a Habsburgok valamilyen országban uralkodtak. Jelen esetben LEGKÉSŐBB 1918-ig. Utána nem. Egyrészt azért, mert az első világháború németnyelvű felei a vesztes oldalon álltak, és habár nem ástam bele nagyon magam, de gyanítom, hogy annak idején 1920-ban azt a bizonyos békeszerződést is ékes francia nyelven megszövegezve tolták az orrunk alá.

Onnantól kezdve, tekintve, hogy semmilyen németajkú ország nem került vezető világhatalmi szerepbe (egyszer még akartak, de hát igen rosszul jött ki a dolog ugyebár), semmi értelme a németet mint világnyelvet emlegetni. A német az egy indoeurópai/indogermán nyelv, amit többségi nyelvként Németországban, valamint Ausztriában beszélnek. ÉS SEHOL MÁSHOL A VILÁGON. Slussz. Ennyi erővel akkor a magyart is ki lehetne nevezni "világnyelv"-nek, mert teszem azt Új-Zélandon jelentősebb számú magyarajkú él...

Kanstruktív 2012.11.06. 12:31:55

Jó a poszt. Jómagam angolul, franciául és németül tudok. A használat aránya: 95%, 4% és 1%. Angolul bárhol boldogulok, franciául, csak ha muszáj (mert ugye ők nem hajlandók angolul beszélni), az 1% német meg udvariasságból, ha Ausztriába megyünk, hogy ne kelljen mindig angolul beszélnünk. Nem reprezentatív, de igaz.

Ringlósztár 2012.11.06. 12:37:54

Orbánéknak fixa ideája, hogy a magyar ember a német multik összeszerelő munkása kell legyen, oszt jónapot.

Void Bunkoid 2012.11.06. 12:42:55

Fixa ideák mindig is voltak, hatvan-hatvanöt éve a vas és acél országa akartunk lenni :)

Csetepaté márki 2012.11.06. 12:46:58

@Void Bunkoid: "A német az egy indoeurópai/indogermán nyelv, amit többségi nyelvként Németországban, valamint Ausztriában beszélnek. ÉS SEHOL MÁSHOL A VILÁGON"

Kihagytad Sväjcot, de a belgäk, hollandok, luxemburgiak tökeletesen ertik.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 12:49:22

Én úgy tudom, nem az lett kitalálva, hog az angol helyett tanítsanak németet, hanem az, hogy a német legyen az első megtanulandó nyelv, utána jöjjön az angol (vagy bármelyik másik).
És nem csak bizonyos német kutatások szerint, hanem legalábbis "bizonyos" hazai nyelvtanárok és gyakorló angol/német felhasználók körében is áll az a nézet, hogy eredményesebb, ha előbb a német és utána csak az angol.

Én mindenesetre már évekkel ezelőtt döntöttem és gyermekeim nyelvoktatását ezek alapján kezdtem meg. A német tanulása valóban nehezebb, de meg fogják szerezni a nyelvismeretet. Ha kicsit is ambiciózusok, akkor az angol utána már sokkal könnyebb lesz. Nem csak azért, mert valóban könnyebb összességében, hanem azért is, mert az angol gyakorlatilag "ömlik" rájuk.

DR. Smit Pal 2012.11.06. 12:49:32

Egyet ertek, be kell tiltani az angol nyelvet, es nem csak tanulasat, hanem barminemu hasznaltat is. Elsosorban azert, mert megengedhetetlen gazdasagi elonyre tesznek szert, azok az orszagok, ahol az angol az anyanyelv. Egy angol, vagy amerikai szamara, ismeretlen fogalom, a nyelv tanulas, nem toltnek vele eveket, es koltenek ra szaz, es ezer milliardokat, hogy valami hulye orszag, elmaradott, primitiv nyelvet megtanuljak. Ha meg is valahol forditani kell, akkor azt ma mar a szamitogepek megoldjak. Nyelvet tanulni, pont olyan folosleges, mint 20 jegyu szambol fejben gyokot vonni, meg lehet csinalni, de teljesen folosleges penz, ido, energia pocsekolas.

Void Bunkoid 2012.11.06. 12:49:46

@Csetepaté márki: a "sviszdüccs"-nek már nem valami sok köze van a hochdeutschhoz :)

Void Bunkoid 2012.11.06. 12:50:42

sőt, az átlag német - tapasztalatból tudom - előbb fog megérteni egy hollandot, mint egy svájcit...

Córeszmaci 2012.11.06. 12:51:19

Angolt a második nyelvnek!! Mindenkinek legyen lehetősége angolt tanulni a közoktatásban! Sőt kötelező legyen! Nincs felvételi angol nyelvvizsga nélkül!!!
Ennek kellene az alapelvnek lennie. Aztán a probléma, hogy mennyi és milyen tanár van még a pályán csak ezután jön. 20-on pár évvel a módszerváltás után ezen problémázni gáz! Jellemző erre a nyomorított országra!

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 12:52:25

@Kanstruktív: Az angolt meg kell tanulni! Ezt az EGYÉBKÉNT méltán ostorozott államtitkár sem gondolja másképp. Egyszerűen csak arról van szó, ne csak az angolt ismerjék gyermekeink, hanem egy másik, lehetőleg a regionális vezető nyelvet. Az angolt utána úgyis megtanulják majd. De a németet sokkal kisebb eséllyel tanulják meg az angol után.

Miért is baj, ha a legtöbb európai polgárhoz hasonlóan a mi gyermekeink is két idegen nyelvet beszélnek?

marczy 2012.11.06. 12:53:36

Nincs igaza a cikkírónak.
Nagyon is fontos az, hogy az újabb idegen nyelvek elsajátításához az alapok le legyenek rakva. Erre a latin régen nagyon jó alapot adott, és most a német ugyanezt a szerepet hatékonyabban töltheti be, mint az angol. (Neeeem, nem 80 éves bácsika vagyok!) Miért? Mert a németnek van morfológiája, szintaxisa. Az angolnak alig van morfológiája. A latinnak is volt morfológiája, szintaxisa. Nem a más nyelvek meg nem tanulásával van gond, hanem akik angollal kezdenek, elfelejtik azt, hogy mit jelent az, hogy egy nyelvben van morfológia. Az orosz vagy valamely szláv nyelv is betöltheti a latin/német szerepét (nem, nem vagyok vörös sem!). És ha már tudsz németül, akkor utána sokkal könnyebb lesz az angolt megtanulnod, mintha fordítva csinálnád. Ez van.
Persze, kell az angol. De nem arról van szó, hogy aki angolul tud, az elveszti a motivációját, hanem egy szigorúan vett NYELVTIPOLÓGIAI kérdésről. Én is először németül tanultam, és csak utána angolul.

Void Bunkoid 2012.11.06. 12:55:26

@Fermentátor: ez a "nehezebb után a könnyebb" amúgy igen, csakugyan bizonyított valami, a gond nem ezzel van, hanem azzal, hogy mivel az angol egy VILÁGNYELV, gyakorlatilag ha valaki azt - még "ráömölve" - is megtanulja, utána gyakorlatilag nincsen szükség harmadik, meg negyedik, meg tizenhat és feledik nyelvre, mert angolul a világ bármely táján meg fogja tudni értetni magát.

Van a _kötelező_ oktatás, amíg tanköteles az ember, az alatt tanulják meg rendesen az anyanyelvüket, valamint - ANGOLUL, mert az a világnyelv.

Utána aki tudni akar németül, az pont ugyanúgy, mint ahogyan jelenleg a mongol meg udmurt meg szuahéli meg japán esetében, jelentkezhet a legközelebbi egyetem bölcsészkarán, hogy kiművelje magát belőle. Ez a poszt nem motivációról, meg kultúrsznobságról szól, hanem arról, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint angolul tudni lassan az ALAPMŰVELTSÉGHEZ tartozó valami.

Na, ezt kellene megérteni.

Córeszmaci 2012.11.06. 12:56:59

@Fermentátor:
A hangsúly az angolon van! Lehet másik nyelvvel kezdeni, de angolul tudni kell(ene) minél több embernek. Középiskolából meg minél több angol nyelvvizsgával rendelkező gyerek kerüljön ki! Az életben az angol az alap. Persze, ha valaki nem akar külföldi munkáért több ezer km-t utazni, akkor jelenleg még mindíg a német a legjobb. Az legyen a 3. nyelv!

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2012.11.06. 13:00:02

Gondolom ugy vannak vele hogy az angol nyelvteruletek relative messze esnek Magyrorszagtol, ezert ha valahogy ra tudjak venni a gyerekeket hogy egy nehezebb nyelvet tanuljanak, akkor 1) nem fognak kulfoldon munkat talalni, 2) ha megis, akkor az orszaghoz kozelebb teszik

Void Bunkoid 2012.11.06. 13:01:43

@marczy: lásd előző. Ja, nincs morfológiája. Csak gyakorlati haszna.

Alap/középfokú képzés esetén nem Einsteineket, meg Niels Bohrokat, meg Konrad Lorenzeket, és nem is nyelvtanszéki professzorokat kell képezni, hanem józan embereket, akik alapműveltség szintjén biztos, stabil, és a mindennapi életben használható tudással rendelkeznek.

A legnagyobb baj ezzel van, és nemcsak a a nyelvoktatás, de minden terén. A legtöbb fiatal megtanulja az Ohm-törvényeket, de nem tudna kicserélni egy rohadt kiégett biztosítékot :)

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:04:00

@Void Bunkoid: De, szüksége van. Mert nem elég turistaként megértetnie magát, hanem előnybe kell kerülnie a munakerő-piacon. És igen, nagyon sok esetben előnyben vannak azok, akik az angol mellett másik nyelvet is beszélnek. és aki előbb beszéli a németet, az nagyobb esélyel fog megtanulni utána mondjuk az angol mellett egy harmadik idegen nyelvet is.
Túl a nyelvtudáson, másik előnye ennek, hogy ahány nyelven beszélünk, annyi sajátos világlátást, gondolkodásmódot teszünk a magunkévá. Nem üres szólam az, hogy annyi ember vagy, ahány nyelven beszélsz!

Córeszmaci 2012.11.06. 13:04:22

@marczy:
Igazad van, értem. A cél azonban az, hogy minél több ember tudjon angolul és ezt nem szabad elfelejteni! Rendben kezdjen mindenki némettel, de angol nyelvvizsga nélkül pl. ne mehessen egyetemre! Itthon a legtöbbet használt idegennyelv az angol. A lengyellel, a dánnal, a svéddel angolul beszélek.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:05:22

@Córeszmaci: "A hangsúly az angolon van! Lehet másik nyelvvel kezdeni, de angolul tudni kell(ene) minél több embernek."

Így van! és éppen emiatt kell németül (vagy oroszul, de inkább németül) kezdeni.

Aki németül megtanul, az meg fog angolul is. Fordítva kevésbé sanszos.

Melhárt Dávid 2012.11.06. 13:09:35

@marczy: Ez mind szép és jó. Én nem vagyok nyelvész, de el tudom fogadni az érvelést a német mellett.
DE! Azt nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a legtöbb ember nem akar három, négy, öt nyelven beszélni. Az angolt először azért tanulja, mert kötelező, utána meg azért mert hasznot lát abban, ha beszél egy idegen nyelvet.
Nem akar több ország nyelvén társalogni, nem érdekli a tipológia, a morfológia, se a szintaxis. Egy dolog érdekli, hogy gyakorlati haszna legyen abból, ha más országból jött emberekkel is meg tudja magát értetni.
Ebből kell kiindulni. Erre azonban az angol nyelv a legjobb, mert egyrészt egyszerű, másrészt széles körben használt. (Mégis csak világnyelv)
De a cikk utolsó három bekezdése is erről szól nagyjából. Lehet, hogy a további tanuláshoz jó egy stabil alap, de mivel itt közoktatásról beszélünk, nem a nyelvtipológiai szempontokat kell figyelembe venni, hanem, hogy mi a leghasznosabb az átlag diáknak.
És ha az átlag diák csak egy nyelvet tanul meg, akkor az legyen az angol.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:09:58

@nemethv: Hibás megközelítés.

A nyelvtanulás eleve nem a külföldi munkavállalásért megy (az is lehet előnyös következmény, de egyáltalán nem kizárólagos, még csak nem is a legfontosabb). Viszont, aki megtanul elsőr németül, az tudni fog angolul is. Aki az angollal kezdi, az sokkal kisebb eséllyel tud majd németül is.

Angolt és németet is tudni pedig sokkal több, mint csak az angolt.

bkrix 2012.11.06. 13:12:32

Mégis miért baj az, ha a gyerek először egy olyan nyelvet tanul meg, ami könnyebb? (Mellesleg ez is csak az "elejére" igaz)
Nem mindenki képes nyelveket tanulni, esetleg nincs hozzá tehetsége, érzéke. Akkor pedig legyen valami olyasmi a kötelező, ami "könnyebb" és nem mellesleg hasznosabb. Akinek igénye és érzéke van a továbbiakra, az tanulja utána a nehezebbeket.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 13:15:45

Tök jó poszt.

Csak minek a 250 ilyen után (akik kicsit gyorsabban bírtak reagálni) egy 251.-et is megírni, ami tök ugyanaz, csak más szavakkal?

Void Bunkoid 2012.11.06. 13:16:03

@Fermentátor: Joe, a földműves Felső-Alabamában nem beszél semmiféle nyelvet a maga foresztgampos bunkó tájszólásán kívül, mégis 21 éves kora óta egy munkanap alatt beszánt nyolc hold földet, amin utána terem tizenöt teherautónyi árpa, amit felvásárol a helyi viszkigyár, és utána ő a kis bögyös-faros feleségével meg az öt kölkével Kenyában nyaral és fotózkodik. Joe most 29 éves.

Béla, a sok nyelven beszélő művelt ifjú épp most másodéves holland szakon, a német-angol, majd posztgraduális francia elvégzése után.

Eddig még csak áruházi feltöltő/hírlapterjesztő jellegű diákmunkákat végzet, kivéve az egy darab call center jellegű jól fizető melóját, amit sajnos fel kellett adnia, mert a műszakolás nem ment együtt az egyetemmel, de az emberi érték fontosabb. Nyáron, miután letolta a vizsgáit, elmegy a Balaton Soundra, ahol végre kipihenheti magát, és végre igazi menő koktélt ihat, miközben Dévid Getta bazsevál a fülébe.

Béla a szüleivel él együtt Óbudán egy hetedik emeleti két és fél szobás félszobájában, és most 31 éves.

Már csak három év van hátra az életéből, hogy elkezdhesse az igazán nagybetűs életet, és nekiállhasson gyűjtögetni élete első autójára.

Na, melyik a jobb?

kispestipeti 2012.11.06. 13:19:54

@Csetepaté márki: Azt, hogy a "belgák" (kik is a belgák?)tökéletesen értik a németet, avval ilyen formában vitatkoznék. Talán úgy lenne közelebb a valósághoz, ha azt mondanánk, hogy K. Vallóniában a hivatalos francia nyelv mellett regionálisan a német is elismert.(kb. 100e belga állampolgár mondhatja magáról, hogy perfekt német?) Tuképp, ez számottevő kisebbségnek is nevezhető egy 10M-ós országban.
A svájci német nyelvűség felemlegetése vitán felül jogos észrevétel.

Kanstruktív 2012.11.06. 13:23:08

Óriási tévedés, hogy az angol "könnyű". Ugyanolyan nehéz, mint bármelyik másik nyelv, a kategóriái, igeidei nagyon is nehezek. És "morfológia" is bőven van benne, max. nem kell mindig ragozgatni. Bizonyos szinten túl (cc. B2) kifejezetten nehéz nyelv, annyi finomság van benne, ha jól akarod használni, míg a németben addigra lényegében elfogy a nyelvtan. Az angol "fordítva nehéz". És amúgy egy baromi jó, demokratikus nyelv.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:25:11

@Void Bunkoid: Most te a magyarországi és az amerikai életlehetőséget hasonlítottad össze vagy azt, ha valaki csak angolul vs németül IS beszél?
Mert, ha az előbbit, annak nincs köze a témához. Ha az utóbbi a felvetésed (ergo: aki németül is tud, az szegényebb lesz, mint aki CSAK angolul), az pedig sajátságos világnézetet feltételez. Egy hitet, mellyel nem érdemes vitázni...

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:27:17

@Melhárt Dávid: "...mivel itt közoktatásról beszélünk, nem a nyelvtipológiai szempontokat kell figyelembe venni, hanem, hogy mi a leghasznosabb az átlag diáknak."

Mivel itt közoktatásról van szó, a legfontosabb nem az, hogy mi a jó az adott diáknak, hanem az, hogy mi a jó a köz-nek.

Tetszik-nem tetszik, ez van.

Norv 2012.11.06. 13:27:21

Pár vélemény a témában:
1. Sv@Csetepaté márki: barátnőm Svájcban él, olaszul beszél, németül nem. Egyes részeken valóban a német (bár inkább switzerdücs :), más részeken francia, délen inkább olasz.

2. Én is némettel kezdtem (általános iskola első osztálytól), 15 évesen középfokúztam belőle. Ekkor kezdtem angolt tanulni, és érettségire abból is meglett a középfok, egyetem alatt meg a felsőfok. Tanultam latint is középiskolában (és nem magánsuliba jártam). Ettől még szerintem ez nem jó rendszer. Persze remek megtanulni a nehéz németet utána tényleg könnyű az angol, de nálunk is a kevésbé motiváltak inkább se németül, se angolul nem tanultak meg. Én meg a sikeres nyelvvizsgám óta egyszer nem használtam a németet, nagyon esetleg egy-egy cikk elolvasásához, az angolt meg szinte minden nap.

3. Az angol oktatással a legnagyobb bajom az volt, hogy megtanultunk mindenféle nyelvtant amit utána külföldi munka alatt soha nem használtam (kell 2 múltidő, jelen, egy jövő idő és kész, szavakat kell tanulni meg kifejezéseket nem nyelvtant és sokkal könnyebben lehet boldogulni). Sajnos az iskolában nem angolul akarnak megtanítani, hanem nyelvvizsgára készítenek fel, ami tökéletesen felesleges tudás. Ha majd kell szép irodalmi angol, szakmai nyelvtudás arra ott az egyetem. Középiskolában mindenki tanuljon meg annyira angolul hogy megértsen egy filmet, megértsék a kamaszok miről szólnak a remek slágerdalok, el tudjanak olvasni egy cikket az interneten (segítené a tájékozottságot ha az emberek nem csak a magyar híreket hallanák) és tudjon beszélgetni bárkivel (nem csak angol anyanyelvűvel). Amerikai ismerőseimnek mutattam a nyelvvizsga tesztkérdéseket, hát ők se biztos hogy átmentek volna.

3. Talán egy Asimov regényben olvastam hogy a galaktikus nyelv az angol lett? Egyébként szerintem ideális világnyelv, könnyű, fordulatos, vannak mélységei de felszínesen is élvezhető.

ciccaful 2012.11.06. 13:28:14

ezt nem hoffmann rózsa találta ki, hanem ov.

pár éve volt vele egy interjú, ahol kifejtette, h az ő nevelési elve az, h először németet/franciát/olaszt kell tanulni és csak aztán angolt. mert ő nagyon megszívta nyelvtanulás szempontjából, h az angollal kezdett.

háát, ezért.

almodhi 2012.11.06. 13:28:22

@Csetepaté márki: "Kihagytad Sväjcot, de a belgäk, hollandok, luxemburgiak tökeletesen ertik"

Precízkedünk?

A belgák közül a vallonok nem igazán, a hollandok értik, de azonnal angolra váltanak, hacsak nem látják hogy született német vagy, akkor ugyan értik, de elvárják hogy te is értsd őket hollandul :-). A svájciak is értik, de te nem fogod őket érteni ha megszólalnak schwyzerdütschül.

Viszont súlyos hiba: kimaradt Liechtenstein, valamint Namíbia és Paraguay fehér lakosságának egy kis része, és az amish népesség az USÁ-ban!

marxengelszleninsz 2012.11.06. 13:32:33

"az államtitkárság a döntést azzal indokolta, hogy a német nyelv nehezebb az angolnál"

Micsoda ostoba primitív baromság ez?? Az angol a maga 12 igeidejével, kivételek és anglicizmusok ezreivel hogy a f@szba lenne már könnyebb? Az angol nyelvtudás nem egyenlő a "My name is John" szintű okossággal. Arról nem is beszélve, hogy jóval távolabb áll a magyar nyelvi logikától mint a német.
Szerintem tanuljunk mandarinul, mer' azt beszélik a legtöbben, ráadásul előbb-utóbb úgyis Kína lesz a világ vezető gazdasági hatalma.
Nna ezt üzenem Rózsi néninek.

Celtic 2012.11.06. 13:32:44

@Fermentátor: Az a baj, hoyg nagyreszt egyet sem, nemhoyg kettot....Mondjuk, az tenyleg mindegy lesz, hoyg nemetul vagy angolul nem fognak megtanulni (mar ugy ertem, hoyg egyiket sem)

ciccaful 2012.11.06. 13:33:08

@Fermentátor: bocs, de ez nem feltétlen megy így.

az ismerőseink gyerekei nagyon jól beszélnek németül, de az angol vhogy nem megy annyira...

a saját példám is az, h egy nyelvet nagyon jól beszélek, de az angol nem akar évek óta összejönni... nem tudtam annyi időt fordítani rá, meg vhogy elfogytam nyelvtanulási szempontból.
eléggé megnehezíti a helyzetemet.

angolt kellett volna tanulnom elsőként.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2012.11.06. 13:33:09

@marczy: @Fermentátor:
Nagyon könnyű figyelmen kívül hagyni, hogy a mostani gyerekek jelentős része ugyanúgy nem fog tudni normálisan nyelvet tanulni, mint a szüleim generációja. Persze itt összehasonlíthatjuk, kinek milyen személyes tapasztalatai vannak, ki melyik nyelvvel kezdte, de vegyük már észre, hogy amíg minden faluban nem tudnak legalább egy fránya angolt felmutatni, addig csak kárt okozunk azzal, ha nagyvárosi gimnáziumok standardjaihoz igazítjuk a követelményeket.

Angol legyen az alap. Ha bizonyos iskolák a szülőkkel együtt úgy döntenek, hogy előbb egy kis némettel vagy bármivel kezdenének, mert majd úgyis bele fog férni az angol, hát legyen, tök jó. De könyörgöm, központilag előírni ilyeneket, az a józan ész megönyilkolása.

Ödönke 2012.11.06. 13:33:17

Én nem értem. A cél NEM a nyelvtanulás/nyelvtudás maga, hanem a kommunikáció. Aki nyelvtanár vagy nyelvész akar lenni, megtanulja a nyelv különböző rétegeit, de a legtöbb embernek arra van szüksége, hogy ha elmegy nyaralni, akkor tudjon egy sült halat kérni a tengerparton.
A világon a legjobban angolul lehet kommunikálni. És pont. Németet meg tanuljon meg a különórán. Értem Hoffmann Béláné kifacsart logikáját, csak nem erre van szükség.

almodhi 2012.11.06. 13:33:28

@Fermentátor: Ha az, ami jó az állítólagos "köz"-nek nem jó az a dott diáknak, akkor b@szhatjuk az egészet.

Egyébként hol van ez a "Köz"? Te láttad már?

Void Bunkoid 2012.11.06. 13:34:47

Ja és amúgy szintén tapasztalatból - a német nyelv csodálatos morfológiáját meg szabályrendszerét az átlag német sem tudja betéve, és legtöbbször pont ugyanúgy le is sz*rja, mint ahogy az átlag magyar sem Grétsy László (kaptam már hivatalos levélben ilyet hogy "schicken Sie Ihre Debitorekonto mit DIE (datív leszarva) Buchungskarte"...

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:35:22

@almodhi: A diákokat, ha megkérdezed, nekik az sem jó, hogy iskolába kell járni. Tehát baszhatjuk az egészet...
A KÖZ pedig létezik. Jogait gyakorolva mandátumot ad egyes tagjainak a közfeladatok ellátására. Akik ezt meg is teszik: jól vagy rosszul.

Melhárt Dávid 2012.11.06. 13:37:00

@Fermentátor: Ezt nagyon szépen megfogalmaztad, de nem látom azt az átütő igazságot mögötte. Mi a "köz"? Miért állhat fel olyan helyzet, amiben az átlag diáknak nem jó, ami a "köznek" jó? Ki dönti el, hogy mi jó a "köznek"?
Érdekel, mire gondolsz, de a megfogalmazásod több kérdést állít, mint amennyit megválaszol.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:37:07

@Szalai Ervin: "De könyörgöm, központilag előírni ilyeneket, az a józan ész megönyilkolása."

Mit mond a józan ész? Amit te? Amit én? Amit a diákok? Az is központilag elő van írva, hogy nyelvet kell tanulni. Ez nem a józan ész megöngyilkolása? Mert mi van, ha valaki egyáltalán nem akar?

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:40:52

@Melhárt Dávid: Ami a köznek jó, nem biztos, hogy minden egyes tagjának jó. Vagy nem biztos, h minden egyes tagja látja úgy, hogy az most jó.
A "köz", mi vagyunk, együtt. Mi dönthetünk úgy, hogy megbízunk valakit törvények alkotására.

Végeredményben a köz dönti el, h mi jó a köznek.
Ettől persze még nem kell egyetértenie mindenkinek minden törvénnyel. Ha az lenne az előírás, soha egyetlen törvény sem születhetne meg.
Igen, a köz döntése lehet tévedés is. Én úgy látom, hogy az általam gyakran szapult, a köz által "felkért" hatalmi ág(ak) most éppen jó döntést hoznak. Más pedig másképp látja.

kispestipeti 2012.11.06. 13:41:13

@Void Bunkoid: Jó az eszmefuttatásod, de szerintem a felső-alabamai Joe-d, ha egy kis, eldugott farmon "tengeti" akármilyen jól prosperáló életét, nem fog soha eljutni Kenyába. Nem azért mert nincs rá elég pénze, hanem, mert nincs rá IGÉNYE. Hiába fejlett gazdaságilag egy társadalom, ha intellektuálisan nem nő fel a jómódjához. Márpedig az amerikaiak döntő többsége érdektelen a külvilággal szemben. Persze, mindig vannak kivételek. Talán éppen azért nem utaznak, mert hiányzik belőlük az idegen nyelvtanulás során keletkező kíváncsiság. Pénzért pedig ilyet nem lehet sehol sem kapni. Ezért én jobban irigylem Béládat, akinek SEJTÉSE VAN mennyi lehetőségtől esik el élete folyamán a pénztelensége miatt, mégis kedve, szorgalma van tanulni.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:43:32

@ciccaful: Nem is azt mondtam, hogy FELTÉTLEN úgy van, aki tud németül, az beszéli majd az angolt is. Azt mondtam, nagyobb erre a sansz.
Az én gyerekeim is németül beszélnek, mégsem tudnak még angolul. Igaz, gyerekek, nem is tanultak még angolt. (Ezzel együtt persze többet tudnak angolul, mint én 18 éves koromban.)

Eino81 2012.11.06. 13:44:29

Nekem az angol fontos, egy közvetítő nyelv, hogy újabb nyelveket tanulhassak, mert sok nyelv magyarul elérhetetlen. A németet nem szerettem, de tagadhatatlan, vannak olyan részei, melyek nélkül a finn vagy a svéd nyelvtan bizonyos részeit nem érthettem volna meg (nevezetesen a múlt idő képzéseit). Én amúgy nem világnyelvekre specializálódom (nem hárítom el őket, de jobban szeretem a kis nyelveket), így tanultam finnül, észtül, udmurtul, számiul, csehül, szlovákul, hollandul, frízül, welsziül, írül, csak hogy a legutóbbi nyelveimet is említsem. Voltak még mások is, de számomra ezek állnak közel. Nem mondom, hogy mindet beszélem, néhol a tudásom csak pár százalék, amit bármikor feljebb tudnék tornászni, van,a miben sokat felejtettem. De tagadhatatlan, az angol nagyon is kell, ha egy ritka nyelven akarok tanulni.

frikazojd · http://kocs.ma 2012.11.06. 13:47:03

es mi lenne ha egyszer az eletben megkerdeznek a szerencsetlen gyereket, hogy melyik nyelvet akarja tanulni? az tul egyszeru es normalis dolog lenne?

pilar ternera 2012.11.06. 13:47:06

az angol könnyű? mekkora baromság már ez?! az elején, esetleg. később meg nehezedik rendesen, ahogy az ember mélyebbre ás.
hogy a nyelvtana kicsit egyszerűbb, mint a többinek? és? nehogy már sikerélménye legyen a nyomorult kölyöknek, mert még elkanászodik! tanulja meg rögtön mi a magyarok istene, szenvedjen, küzdjön, az jobban megfelel a magyar sorsnak, nem?
eszement barmok ezek.

Void Bunkoid 2012.11.06. 13:47:44

@kispestipeti: mondjuk ez bezony lehet.

De legalább Joe boldog a bazinagy tévéjével meg a hozzákötött pléhsztésönnel, és a mellette heverő kocka jeges kocka sörével meg a házilag pöpecre barkácsolt tornádópincéjével, Béla meg boldogtalan, hogy jaj, mi is lehetett volna.

Tudom, hogy hülye közhely, de a buta emberek sokszor sokkal boldogabbak, mint az okosak. Azonkívül Joe, ha netán mégis rájön valahogy, hogy a tévében látott, fura pusztán szaladgáló fura hosszúnyakú állat az nem számítógépes diznitrükk, hanem tényleg van ilyen, akkor ha van kedve, megteheti, hogy mégiscsak elmegy megnézni egy ilyet élőben. Béla nem. De mivel szegény Béla tudja, hogy a zsiráf létező állat, de neki csak az állatkerben kifutóba szorított, szomorkodó fejű zsiráf jut csak, így élete végéig kielégítetlen vágyából eredő boldogtalanságban fog szenvedni - főleg, hogy mire elvégzi az uccsó nappali szakját, már 34 éves lesz, és minden három-nég idegen nyelvet kívánó munkahelynél elutasítják arra hivatkozva hogy sajnos túlkoros.

bkrix 2012.11.06. 13:48:58

@Norv:
2. pontod: a gyermekem. Miután óvodás kora óta tanult németül (nem szülői erőszak, csak volt a körzeti oviban és emiatt nem akartam máshova vinni), középiskola 3. osztályban meg akarta buktatni a némettanár, erre a nyári szünetben letette a középfokút, hogy többet ne kelljen németórára járni. Aztán érettségi után fél évvel az angol középfokú is meglett. A fősuli diplomájához viszont két felsőfokú kell. Mivel a németet azóta szinte egyáltalán nem használta, némi gyakorlás után elsőre csak a szóbeli sikerült.

Szóval, értem én, hogy nyelvtan meg ragozás, de a nyelv akkor is olyan, mint a növény vagy a háziállat vagy a szerelem, ha nem gondoskodsz róla, nem ápolod, nem foglalkozol vele, elsatnyul, visszafejlődik.

ciccaful 2012.11.06. 13:49:26

@Fermentátor: sztem meg nem nagyobb a sansz.

különben is, megint szakmai okokkal akarnak - akarunk megmagyarázni vmit, aminek az eldöntése nem szakmai alapon történt.

lassan örülnünk kell annak is, ov nem mondjuk a záparát tartja a leghasznosabbnak nyelvtanulás szempontjából.

Sir Nyű 2012.11.06. 13:49:30

Ezek a dogmák végtelenül idegesítőek. Tanuljuk EZT, mert nehezebb és blbabla. Tanuljuk AZT, mert szintaxis meg morfológia (uramatyám) és blabla.
Idegen nyelvet elsősorban nem a dogmákért kell tanulni (szintaxis stb., melyiket nehezebb stb.), hanem mert az információ beszerzése (lásd olvasás, legyen ez tényleg bármilyen terület) és másodsorban közlése az, ami számít. Munkavállalásban, versenyképességben, bárhol előállhat olyan, hogy nem érhető el valami magyarul.

De, hogy milyen hülyeség az egész diskurzus: iskolában általában az idegen nyelveket PÁRHUZAMOSAN tanítják, nem előbb ezt, aztán azt. Max. előbb kezdik valamelyiket, de megtanulni csak sok-sok év után fogja a nebuló, szóval itt morfológiáról, nehézségről, meg majdkésőbbkönnyebbleszről papolni komoly vakságot feltételez.

Szóval legyen minden hansgúly az angolon (az információ de facto azon át áramlik) és legyen mindenkinek meg a hobbija, hogy aztán mit választ.
És ezen túl vonuljon ki a privát életünkből a hoffmannrózsi.

pilar ternera 2012.11.06. 13:49:34

ja, azt kihagytam, hogy a terv a nyolcosztályos gimnáziumokban a kötelező latin!
a XXI. században!
tanuljon latinul, aki jogásznak, orvosnak biológusnak készül, de nehogymár ez legyen a trend!
ismétlem csak magam: eszement barmok ezek.

almodhi 2012.11.06. 13:51:34

@Fermentátor: A "köz"-nek ez a felfogása (többek között) Rákosi és Mussolini szívéhez áll legközelebb. Gratulálok. Akkor mondjuk Recsk, vagy a kolhozosítás is közérdek volt?

Mi lenne ha önjelölt próféták és társadalommérnökök nem pofáznának bele az életembe a "köz" (aminek természetesen ők az egyedüli felkent képviselői) nevében?

Nem kérek sokat, csak legyen módom _kimaradni_ ebből az egészből. Ti meg kövessétek az éppen aktuális vezéreteket, csak hagyjatok békén!

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 13:55:06

@almodhi:

Ezt írtam: "A diákokat, ha megkérdezed, nekik az sem jó, hogy iskolába kell járni. Tehát baszhatjuk az egészet...
A KÖZ pedig létezik. Jogait gyakorolva mandátumot ad egyes tagjainak a közfeladatok ellátására. Akik ezt meg is teszik: jól vagy rosszul."

Erre te rákosizol, mussolinizel.

Fogalmam sincs, miként vezetted le. Pláne, hogy a két utolsó bekezdéseddel gyakorlatilag azt mondod, téged nem érdekelnek a demokratikus választások, hagyjanak ki belőle.

Szerintem itt fejezzük be a beszélgetést, mert én vitázni jöttem ide, nem vitatkozni.

2012.11.06. 13:56:38

Érdekes ötlet ez, különösen annak fényében, hogy az átlagos általános- és középiskolai nyelvoktatás szart sem ér: 8 év "angol tanulás" után tömegével vannak, akik gyakorlatilag a "Tudjon kérni egy pohár vizet" szintet is alig-alig érik el.
Tököm tele van már Rózsa ötleteivel, gyakorló szülőként mást sem hallok, hogy mire adjunk pénzt, gyűjtsünk, csináljunk az iskolákban, közben ha egy gyerek egy kicsit is komolyabb követelményű középiskolába akar felvételizni, szinte biztos, hogy különórákra szorul, de jönnek az ilyen fasz ötletek, hogy előbb nehezebbet kell tanulni, mert úgy a könnyebb még könnyebb lesz. Miért nem rögtön latint tanulnak, azután már minden gyerekjáték!

Sir Nyű 2012.11.06. 13:58:26

@frikazojd: Aranyból vannak szavaid. De arrafelé tartunk, hogy az utolsó egyszerű, normális dolgot is kiirtsuk az életünkből. Választás? Pont ebben?!

almodhi 2012.11.06. 14:01:37

@Fermentátor: Mussolini "demokratikusabb" körülmények között szerzett mandátumot, mint a Fidesz fog 2014-ben (ha minden rosszul megy).

Mégegyszer, én csak azt szeretném, ha se te, se az akit megválasztasz, ne pofázzon bele az életembe. A "köz" nevében sem.

És a demokratikus válsztások érdekelnek. Ezen kívül a 2014-es is. És ha mód lesz rá, arra szavazok aki ezt a "bele nem pofázást" biztosítja. Tudod, a _szabadságot_.

2012.11.06. 14:06:01

@pilar ternera: Jogásznak sincs az égadta világon semmi szüksége a latinra, sőt (bár ezért majd megköveznek a t. kollégák) római jogra sem.
Egyszerűen ez a szokás, kell valamivel szívatni az elsőéveseket.

De had idézzem Féja Gézát: "Elemi iskoláinkban s ismétlő iskoláinkban is túlteng a »közismereti« anyag. A magyar iskola és az élet még mindig nagyon messzire vannak egymástól s a nevelés célja még mindig elvont cél, nem pedig az, hogy a gyermekből a maga talaján s az adott viszonyok között élet- és fejlődésképes
embert neveljen.... ...Anyagzsúfoló hév és a módszerkeresés izgalma viaskodnak egymással s a való élet számára alig nevelnek embereket."

A fentiek szóról-szóra igazak az elmeroggyant államtitkár asszony eme legújabb ostoba ötletére.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 14:06:32

@almodhi: "Mégegyszer, én csak azt szeretném, ha se te, se az akit megválasztasz, ne pofázzon bele az életembe. A "köz" nevében sem."

Elnézést azért, ha az életedbe történő belepofázásnak veszed, ha valaki egy nyilvános blogon kulturáltan elmondja a véleményét.

A fidesz megválasztását nem támogattam (nagyon nem...), de elismerem, hogy a törvényeink szerint ők kaptak felhatalmazást a végrehajtó hatalom gyakorlására, ahogyan a törvényhozásban is többségük van. Nem gondolom, hogy a törvény adta hatalomgyakorlást nem kellene elismerni csak azért, mert nem szavaztam rájuk. Az valóban antidemokratikus lenne.

élhetetlen 2012.11.06. 14:07:46

@Fermentátor: Az első kérdésnek is van köze a témához. A helyi életviszonyok. Itt elég volt nekem annyi angol tudás, hogy meg tudjam a dán kollégától, hogy mit akar leprogramoztatni. Ez a szántani tudás. És ez a legfontosabb. Utána még tudhatsz sok mindent is, de nézz szembe a ténnyel, hogy Párizsban is angolul kellett megírnom a vizsgamunkát, szerintem az angol az alap. Azzal egyetértek, hogy aki németül is tud pluszban, annak több a lehetősége. Azaz, szántani tudni kell, kell tudni kommunikálni egy nemzetközi projecben, itthon, aztán, ha Németországban akarsz céget vezetni, vagy Magyarországon német céget vezetni, akkor kell a német, de alapvetően a megélhetéshez az angol kell.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:07:48

Az a vicc (állítólag valódi történet) megvan, hogy amikor 80-as évek végén, amikor jöttek be a kalóz VHS-kazetták és egyes lelkes emberek amatőr szinkront csináltak hozzájuk alámondásos változatban, egy német szexfilmben, amikor az ártatlan falusi lány úgy tiltakozik, hogy "nein, nein", a magyar fordító monoton hangon alámond: "kilenc, kilenc"?

Hera Poliatevska 2012.11.06. 14:08:19

Aki szerint a német fontosabb lehet, mint az angol, az még az életben nem próbált semmit az interneten megtalálni. Az államtitkár asszonyból ki is nézem ezt.

De van egy ennél sokkal rosszabb hírem is.

A hagyományos nyelvtanulás, mint olyan 10 éven belül teljesen feleslegessé fog válni. Senki nem fog nyelveket tanulni senkitől. Elárulom a jövőt: lesznek olyan kütyük, amik le tudják azonnal szinkronfordítani az írásos és a szóbeli szövegeket is. Vannak ennek ma már kezdeményei? Vannak. Ezek ma még tökéletlenek? Igen, de mivel van rá piaci igény, ezért a fordítószoftverek egyre fejlettebbek lesznek, és élő hangra is fognak működni. Ki fog nekiállni nyelvórákat fizetni, ha helyette ugyanannyiért vehet egy olyan mobil kütyüt, amit magával hordva szinte bármilyen országban bárkivel kommunikálhat?

A mai fiatalok helyében én nem készülnék nyelvtanárnak. És a mai döntéshozók helyében nem terveznék hosszútávú nyelvoktatási stratégiákat, amihez nyelvtanárok kellenek.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 14:09:38

@élhetetlen: Senki nem beszél az angol ellen. Én sem. Sőt!

pilar ternera 2012.11.06. 14:10:26

@Brother Love: ok, első blikkre ezek jutottak eszembe,de ha még ezek mindegyikéhez sem kell, akkor meg pláne!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:10:47

@Void Bunkoid:

Annak idején a Pázmányon egy magát iszonyú műveltnek bemutatni igyekvő felvételiző aranyköpése:

Tanár:
- Mit tud mondani a magyar választási rendszerről?

Felvételiző:
- Hát ezt most így anslussz nem tudnám összefoglalni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:12:55

@Void Bunkoid:

"A német az egy indoeurópai/indogermán nyelv, amit többségi nyelvként Németországban, valamint Ausztriában beszélnek. ÉS SEHOL MÁSHOL A VILÁGON."

Azért ez túlzás. Ne feledd Svájcot és Liechtensteint. Sőt de facto még Luxemburg is ide vehető.

:-)

joskarola 2012.11.06. 14:16:08

Void Bunkoid irta: "A legnagyobb baj ezzel van, és nemcsak a a nyelvoktatás, de minden terén. A legtöbb fiatal megtanulja az Ohm-törvényeket, de nem tudna kicserélni egy rohadt kiégett biztosítékot :)" És milyen igazad van, barátom: ezt hallgasd meg: Ugyanazon fogyasztó kivezetésein mért feszültség és a fogyasztón átfolyó áram erőssége egyenesen arányos, hányadosuk állandó. Ez Ohm törvénye. - Ezt tényleg FEJBŐL írtam és ha jól számolom, valami 25 évvel ezelőtt tanultam meg. És TÉNYLEG fogalmam sincs, mit jelent. Biztosítékot kicserélni pedig nem tudok, és nem is tudom mire való.
Ja, valószínűleg az ilyesmik miatt tanítok egy másik ország oktatási rendszerében (nem fizikát :))) és a gyerekeimet eszem ágában sincs visszavinni a magyar oktatási rendszerbe. Sorry.Azaz Einschuldigung, Rózsika.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:16:48

@marczy:

Persze, ideális lenne tanítani latint és ógörögöt mindenkinek. Mert marha jó alapot adnak, ráadásul egy rakás tudományos szakszó megvilágosodik a tanuló fejében. De irreális ezt kötelezővé tenni és megkövetelni. Elég cél, ha az átlagmagyar legalább egy idegen nyelvet elsajátít, legalább B1 szinten. Ha pedig egy nyelv, akkor csakis a nemzetközi nyelv lehet ez. A nemzetközi nyelv pedig jelenleg az angol.

közlekedési bűnöző (törölt) 2012.11.06. 14:17:31

@Void Bunkoid: Sokat lehettél Svájcban gondolom. A "sviccdücs" nyelvet egymás között használják. Amint meghallják, hogy idegen vagy (az echte német is idegen ugye) , azonnal átváltanak "Hochdeutsch"-ra.

Ezt mondjuk az osztrákokról nem lehet elmondani. Ők basznak rá, simán nyomják tovább a Yeti-németet, oszt vagy megérted, vagy nem.

Szóval Ausztriában nehezebb németül beszélni, mint Svájcban, ezért nem kellett volna kihagyni Svájcot a többségi német nyelvűek közül. Szerintem.

Azonkívül egy csomó európai országban nagyon sokan beszélik idegen nyelvként. Szóval szerintem a Kontinensen többre mész vele, mint az angollal, mármint ha nem az "office"-ban "business"-elsz.

Mondom ezt úgy, hogy mindkettőt beszélem és munkanyelvnek is használom/tam.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:17:57

@Void Bunkoid:

Eleve ez a "nehéz nyelv" és "könnyű nyelv" is iszonyatos dilettantizmus...

Alterra 2012.11.06. 14:18:24

"A német után úgyis megtanulnak angolul"
ugyan honnan veszik az ezt írók ezt a marhaságot? Nekem sajnos nem sikerült. Az angolt 18 évesen kezdtem, túl késő volt. Mindent értek, de sajnos nem tudok olyan szépen beszélni, hogy mondjuk egy konferencián felszólalhatnék.
"A legfrissebb, 2012-es Eurobarometer-felmérés szerint a magyaroknak csupán 35 százaléka állítja magáról, hogy beszél legalább egy idegen nyelvet, 13 százalékuk mondta, hogy két idegen nyelven is megérteti magát." - akkor mi a fenét agyalunk itt a _második _ nyelven?

És egyáltalán mi a fenéért akar a kormány már megint ilyen szinte belenyúlkálni az életünkbe?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.11.06. 14:22:01

@Kanstruktív:

Pontosan ezt akartam leírni én is.

Minden nyelv nagyon nehéz, ha magas szinten akarjuk elsajátítani.

Viszont tény: ha alapfokú A1-es szintű tudást szeretnénk, hogy pl. megkérdezhessük a repülőtéren, hogy hol van a vécé, akkor az angol valóban könnyebb a németnél.

közlekedési bűnöző (törölt) 2012.11.06. 14:22:05

@joskarola:

"Ja, valószínűleg az ilyesmik miatt tanítok egy másik ország oktatási rendszerében (nem fizikát :))) és a gyerekeimet eszem ágában sincs visszavinni a magyar oktatási rendszerbe. "

Remélem nyelvtan sem: "Einschuldigung" az mi ???! :-)

Jozeph Pelikahn 2012.11.06. 14:22:52

A franciát és az oroszt viszont senkinek sem ajánlanám, mert jól láthatóan utána lehetetlen megtanulni azt a pofon egyszerű angolt... :-)

Alterra 2012.11.06. 14:24:51

@joskarola: Entschuldigung :-) (Bár Rózsikának asszem mindegy)

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 14:27:51

@Fermentátor:
Európa melyik országának polgárai beszélnek két nyelvet?

Mert én egy ilyenről sem tudok.

A finneknél ugyan kötelező a svédet tanulni 3. osztálytól, de senki nem beszéli, mert minek. Az ott élő svéd kisebbségből úgyis mindenki beszél finnül.

Viszont mindenki beszél angolul, amit 5. osztálytól tanulnak. Viszont jó az oktatási rendszerük, és tényleg MINDENKI beszél angolul. Az idősebbek is. Az utcaseprő is. Pocsék kiejtéssel (a finn akcentus elég vicces, mivel alapból nincsenek zöngés mássalhangzóik, viszont szeretik megnyomni a szerintük hosszú mássalhangzókat, a rock and roll pl. finnül úgy hangzik, hogy rokkendroll, hosszú k, hosszú l), de viszonylag jó nyelvtannal és szókinccsel.

A legtöbb gyerek 1 nyelvet fog tanulni életében. Akkor legyen már az olyan nyelv, aminek hasznát is látja, nemcsak szívatják vele X éven keresztül.
Ma az egyetlen ilyen nyelv az angol.

Aki meg akar, majd tanul németet valahol. Akár második választható nyelvként a gimiben, akár magánúton.

De nem kéne keverni a sorrendet.

Az pedig faszság, hogy a német bonyolutlsága segíti az angoltanulást.

Az orosz kb. olyan bonyolult, mint a német, és bizony semmit nem segített a német tanulásában. És sok más ismerősömnek sem.
Legalábbis nem többet, mint bármilyen első idegen nyelv a második idegen nyelvében.

MIx 2012.11.06. 14:29:09

Én németül beszélek, de azt tapasztaltam, hogy a németNémetországon, Ausztrián, Svájcon kívül nem használható.
Nem beszélik a szlovákok, a csehek, a lengyelek, a svédek, a dánok, a norvégok, a hollandok, a belgák, az oroszok, a szerbek, a horvátok, az olaszok (észak kivételével), az arabok, a spanyolok, ahogyan ezt megtapasztaltam. Ezekben az országokban viszont az angolt megértik.
Ráadásul a belgák, hollandok a II.VH kapcsán kialakult német utálatuk miatt németül akkor sem szólalnak meg, ha tudnak.
Igazából ezt a buta ötletet nem Rózsa találta ki, hanem a főnöke OV, akihez szervilizmusa folytán dörgölődni akar.
Ez az ötlet egyébként beillik intézkedéseik sorába: amit eddig tettek az mind káros az országnak.

esmivanhabrucespringsteenkeszitettefel 2012.11.06. 14:30:18

Igy van, eloszor egy nyelvet kellene megtanittatni szeles korben, nem azon agyalni, hogy jaj mi lesz, ha megtanult angolul, akkor mar nem akar mast is?
Nem inkabb orulni, hogy egyet legalabb megtanult? :)

blah 2012.11.06. 14:32:40

Az üzleti életben megtanultam, hogy a németek szinte mind beszélnek angolul. Akkor most mi a gond? Angolul szarul hangzana a heil viktor?

joskarola 2012.11.06. 14:33:20

@közlekedési bűnöző: Bocs, nemetul sose tanultam, csak ugy irtam hallas utan. De asszem, passzol a temahoz.

közlekedési bűnöző (törölt) 2012.11.06. 14:34:42

@joskarola: Ja,... aszittem német nyelvterületen vagy :-)

joskarola 2012.11.06. 14:38:36

Hadd dobjak már én is egy viccet (szakállas ugyan, de hátha vki nem ismeri)
Orosz érettségi. Felmerül a kérdés, hogy mondják oroszul, hogy "radiátor". Orosztanár próbál segíteni:
-Na gondolkozzon, fiatalember, tudja, amivel a szobát fűtjük, az ablak alatt van...hasonló, mint magyarul, csak egy kissé lágyabban...
Diák izzadva: - Fütyőtyesty?!

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.11.06. 14:42:40

amellett, hogy én nem beszélek németül, csak angolul, felhívnám azért a cikk írójának figyelmét az alábbi kérdésre:, Vajon történelmileg, kulturálisan, gazdaságilag (az exportunk irányától az ipari szabványaink eredetéig) melyik területhez köthető Magyarország?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.11.06. 14:46:05

angolul beszélni, meg netezni össze vissza ezt nem szabad hagyni, nosza tenni kell ellene, először átszokunk a németre, majd a netet is elkezdjük cenzúrázni.

Acsabi44 2012.11.06. 14:46:27

Német mellett érvelők: ki a faszt érdekel a német, de komolyan? Én 3 idegennyelvet tanultam, de kizárólag az angolt használom. Sőt, gyakorlatilag többet használom, mint a magyart.
Majd a gyerek elmegy szakkörre meg nyelviskolába, ha németet akar tanulni. Első nyelvnek meg igenis tanuljon csak angolt.

joskarola 2012.11.06. 14:46:37

@vészmadár (pica pica): Kelet-Európához. arra célzol netán, hogy román legyen az első nyelv? Normális vagy?

büdipeti 2012.11.06. 14:47:08

Én azok közé a magyarok közés szeretnék tartozni, akik folyamatosan azt bizonygatják, hogy mennyire fontos a német nyelv a világban ( világ = Európa ). Igen, németbuzi szeretnék lenni, mert ők annyira jók mindenben. Jó a humorérzékük is, meg jók az autóik is, meg a német precizitás, és munkamorál. Na, melyik angolbuzit kell itten sydney?

Vaszilics Fedor Emánuel 2012.11.06. 14:48:14

@Brother Love: A latinra tényleg nincs szükség, amiatt a pár kifejezés miatt, ami a gyakorlatban előfordul teljesen felesleges egy évig kíntani vele a hallgatókat. (Bevallom, én már csak arra emlékszem halványan, hogy vannak valami coniugatio-k és declinatio-k)
De a római jog szerintem igenis hasznos.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.11.06. 14:50:10

@joskarola: nem, arra célzok, hogy kulturálisan, történelmileg és gazdaságilag is német befolyási övezet vagyunk.

büdipeti 2012.11.06. 14:51:33

@Acsabi44: Dehát az audi meg a mercédesz, hát normális vagy? Meg a precizitás, hát gondolj a jövőre!!! Ne csináld, te is tudod hogy a némettel többre mész. Lehetsz például Zalakarosban jegyszedő. Oda sem angolok járnak.

pilar ternera 2012.11.06. 14:54:27

@vészmadár (pica pica): ebből egyedül a gazdasági számít(ana) valamit. de mint itt írjuk sokan, még ez a tény sem változtat azon, hogy bizony jobban boldogulunk az angollal, akár tetszik ez egyeseknek, akár nem.

pilar ternera 2012.11.06. 14:56:17

@Vaszilics Fedor Emánuel: mégis bevezetnék a gimikben! bolond itt mindenki, mondom én!

Szolo 2012.11.06. 14:58:42

Az odáig igaz, hogy az angol után nincs szüksége az embernek új nyelvre, ezért csak kényszerítés hatására tanul új nyelvet. Én is a németet harmadik nyelvnek már csak a kötelező második nyelvként tanultam a gimnáziumban. Németből nincs is stabil nyelvtudásom.
Az a gond az angol másodlagos nyelvvé degradálásával, hogy egy átlagos érettségiző még egy nyelvet sem tanul meg olyan szintre, hogy legalább középfokú nyelvvizsgát tehessen belőle (ezért is kellett létrehozni a pót-nyelvvizsgaközpontokat a Rigó utcai mellett, hogy hátha valamelyiken azért eléri a szintet a diák). Évente rengeteg diplomát sem adhatnak ki nyelvvizsga hiányában, pedig sok diplomához alapfokú A, vagy B is elég lenne, és a végzősök még plusz 3-4 évet tanulhatták a kiválasztott nyelvet.
Amíg ennyire kritikán aluli a nyelvoktatás hatékonysága Magyarországon, addig nem egy használhatóságban alsóbbrendű nyelvet kellene első nyelvként oktatni, hanem egy széles körben használható nyelvet. Majd, ha stabil nyelvtudással együtt kap érettségi bizonyítványt a diákok 90%-a, akkor lehet csavarni a nyelvoktatáson, és átmenetileg egy értéktelenebb nyelvvel kezdeni a nyelvoktatást a későbbi haszon reményében.

2012.11.06. 15:00:47

@Vaszilics Fedor Emánuel: Pl. jó tudni, hogy a római átlagpógár, ha fejére esett egy cégér, a cautio damni infecti formulával perelhetett? (ha jól emlékszem)
Én semmi hasznát, értelmét nem látom, de hát ez csak egy vélemény, nem is itt akarok erről vitázni.

Az igaz, hogy utána a magyar polgári jog egyszerűnek, könnyűnek tűnhet, így a hoffmanni logika szerint akár indokolt is lehet. :)

Amexrap · http://amexrap.org 2012.11.06. 15:06:43

"Remélem, mindenki hallotta, hogy Hoffmann Rózsa most éppen azt találta ki, angol helyett az iskolákban tanítsanak németet"
Pontosítok: nem Rózsika találta ki, hanem Viktor amexrap.org/fal/nevelesi-elvem-tilos-az-angolt-tanulni-elso-nyelvkent-video

Göndör 2012.11.06. 15:09:58

Hát, érdekes dolog, hogy a német adja az alapot a más nyelvek megtanulásához, én először angolul tanultam meg, mégis beszélek azon kívül még szlovákul, csehül és valamennyire oroszul. Ok, németül nem, de az nem azért van, mert az angoltudásom ebben akadályozna, hanem mert sose volt rá szükségem.

Netuddki. 2012.11.06. 15:18:24

@Fermentátor: ""A hangsúly az angolon van! Lehet másik nyelvvel kezdeni, de angolul tudni kell(ene) minél több embernek."

Így van! és éppen emiatt kell németül (vagy oroszul, de inkább németül) kezdeni.

Aki németül megtanul, az meg fog angolul is. Fordítva kevésbé sanszos."

Már bocs, de kiafaszomat érdekel a német? 1db idegen nyelvet tanítsanak meg normálisan B+, és az az angol legyen. Már többen leírták miért. Mit nem lehet felfogni rajta?

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 15:22:16

@Void Bunkoid:
Svájc? Luxemburg? Liechtenstein? :-)

Ja, a bölcsészkaron japánul pl. biztosan nem tanul meg, aki oda jár. Vannak ilyen ismerőseim. A szuahélit, mongolt, udmurtot nem tudom, de erős a gyanúm, hogy azzal is ez a helyzet.

Az angol pedig nem EGY világnyelv.
Napjainkban az angol A világnyelv.

Persze, a többi egykor világnyelvként elkönyvelt nyelv népei tiltakoznak ez ellen, de attól még ez van. A gravitáció ellen is lehet tiltakozni, de attól az még nem szűnik meg.

@Csetepaté márki:
A belgák nyilván...

@marczy:
Az emberek többsége nem nyelveket meg szintaxist meg egyéb faszságokat akar tanulni, hanem EGY olyan nyelvet, aminek hasznát látja.
Aki szeret nyelveket tanulni, az meg majd tanulja, amelyiket akarja, akár 1000-et is.

De az ÁTLAG tanulót kéne figyelembe venni.

@Fermentátor:
Baromság.
Aki némettel kezd, azok többsége németül sem fog tudni, mert egyrészt semmi haszna, másrészt nem is érdekli, harmadrészt mert nehéz is a nemek miatt, és angolul SEM fog megtanulni, mert a másik nyelvhez már sem ideje, sem energiája nem lesz.

Ha angolul tanítják ELSŐ idegen nyelvként, akkor van esély rá, hogy pont az angol könnyű kezdeti szakasza miatt ragad rá annyi, hogy valamilyen szinten megértse az angol szöveget, és megértesse magát.

Az emberek többsége ugyanis NEM vegez gimnáziumot (és aki igen, azok közül is sok nem képes megtanulni rendesen egy nyelvet sem).

Ebből kellene kindulni, nem abból, hogy van 20%, aki képes több nyelvet is megtanulni.
Annak a 20%-nak lehetőséget kell erre biztosítani, de nem basztatni a másik 80%-ot tök fölösleges, haszontalan és szívató nyelvek tanításával, mert csak azt érik el, amit az orosszal elértek: megtanulta 10%, gagyog valamennyire 10%, és semmit nem tud belőle 80%.

És ez a köznek sem jó, mert úgy lenne - a nyelvtanulásilag totál reménytelen 5%-ot leszámítva - 95% angolul így-úgy beszélő (közte legalább 40% angolul jól beszélő, épp az angol kezdeti könnyebbsége miatt) tagja, mint a finneknél.
Ha németet tanítanak elsőként, akkor meg lesz 20% németül (és esetleg angolul is) beszélő és 80% semmilyen nyelven nem beszélő.

Szerinted melyik a jobb a köznek, kedves nehéz felfogású, elvtelenül Fidesz-párti honfitársam?

Nehéz ezt felfogni, mi?

"aki megtanul elsőr németül, az tudni fog angolul is"
Ez pedig simán nettó faszság. Ez alapján a németek mind tudnak angolul, tanulás nélkül.

@Melhárt Dávid:
Ha azt mondod, hogy az angol egyszerű, te sem beszélheted valami magas fokon...

@Eino81:
Ahogy látom, magyarul nem tanultál, pedig nem ártott volna.
Mellesleg a finnben a múlt idő képzése tök egyszerű, egyáltalán nem kell hozzá a német ismerete. A számi pedig lapp magyarul (vagy a finn is szuomi).

@Hera Poliatevska:
Az ilyen kütyük azért a magyar nyelvet nem fenyegetik. Nemhogy 10, de 100 éven belül sem. Naponta találkozom gépi fordításokkal, angol-magyar viszonylatban közük nincs az eredeti tartalomhoz.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ezt ugyan minden blogon elmondod, de attól még nem lesz igaz. Akkor sem, ha neked ez régi fejlövésed.

Az angol pedig még B2 (azt hiszem, ez a régi középfok) szinten is könnyebb a németnél.

Eino81 2012.11.06. 15:32:14

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Egy félreütést már nyelvtani hibának nevezel, ha szerinted nem tudok magyarul?? Gyorsan gépelek, na és? Az index.hu-n több félreütés van, nem is beszélve a Látkép c. folyóirat melléfordításairól...

Igen, a "számi" az régen a "lapp" volt, de mostanság - a politikai korrektség jegyében - számiként szoktuk őket hívni. De valahogy ma a "lapp" kb. úgy hangzik számukra, mintha valaki leparasztozná őket. A cigány/roma példa nem jó ide.

Lehet, hogy most már egyszerűnek tűnik a finn múlt idő képzése, de 14 éves fejjel még nem volt az. Amikor az ember először találkozott egy nem nagy és ismert, pláne nem indoeurópai nyelvvel.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 15:32:26

Mellesleg a némettanulást nem is nagyon ösztönzi semmi. Mi a lófasz az, ami csak németül érhető el?
Az Opel-katalógus?
Biztos sokakat érdekel.

Angolul viszont az internetes szövegek többsége, minden termék használati utasítása, valamint ami a fiataloknak biztosan fontos: egy csomó épp menő dal szövege és egy csomó film.

Szóval az angolra azon kívül, hogy kötelező, még külső ösztönzés is van.

A németre meg semmi.
(Egy 10-12-14 éves gyereket kurvára nem érdekel, hogy 30 évesen majd külkereskedő lehet német cégek képviseletében; ha majd erre törekszik, és van egy kis esze is, még mindig megtanulhat németül, bár többnyire nem elvárás, elég az angol - csak az olyan szintű legyen.)

@Martian:
Te, itt nem csak az igemód meg a főnévragozás nem stimmel - mint a filmben -, de még a (z igei) személy sem. :-)

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 15:38:22

@Eino81:
És miért jó neked, ha sok nyelvet beszélsz szarul?
Nem lett volna érdemes egy-két-három nyelvre ráfeküdni, és megtanulni őket rendesen?

(Jó, mondjuk én is sokat tanultam, mert sokfelé jártam, és ahová mentem, annak az országnak a nyelvén mindig tanultam valamennyit előtte, hogy ne nézzek teljesen bután, de ezt nevezhetjük kényszernek.:-)

Amúgy meg béke van. :-)

A számi pedig pont azonos a cigány-roma, illetve a néger-fekete-afroamerikai-afrikai amerikai baromsággal. Minden népnek megvan a más népek nyelvében a neve, minket se neveznek sehol magyarul (pár szomszédos szláv országot kivéve). A német miért nem dojcs, az orosz ruszki, a lengyel polak stb.?
Miért pont a lappokkal kivételezel?

Eino81 2012.11.06. 15:46:04

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Béke van, tudom :)

Őszintén, én se tudom. Ilyen a természetem. Ha összefutok egy külföldivel, tudok neki keveset-sokat mondani az anyanyelvén, és engem ez dob fel. Kóstolgatom a nyelveket, hogy mit érdemes később tanulni vagy abbahagyni.

A "lapp" külföldiek által rájuk aggatott név, és minden más nyelvben mostanság száminak hívják őket. Megszokás. Akkor mondok "lapp"-ot, ha beszélgetőpartneremnek "fingja sincs", kikről beszélek. Az udmurtokat se hívjuk már votjákoknak, és így tovább az összes finnugor nyelvre vonatkozólag. Ezért.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 15:55:26

@Eino81:
Miért, a németekre a német vagy a lengyelekre a lengyel, ne adj isten az olaszokra az olasz (vlah - oláh - olasz úton) nem a külföldiek által aggatott név?

Esetleg a magyarokra az ungarisch, Hungarian, ungherese, unkarilainen stb.?

A lappok meg pont ilyen alapon lappok.

2012.11.06. 15:55:42

A poszt által elemzett ötlettel a legnagyobb baj, hogy átugrik egy lépést. Az ilyen kétfázisú nyelvtanulást egy olyan helyen lehetne bevezetni, ahol az egy idegen nyelv tanításának és beszéltségének már több évtizedes múltja van. Mo. nem ilyen. Itt az lenne a cél, hogy az elmúlt húsz, és az azelőtti negyven csorbáit köszöröljük nyelvoktatás terén is. Az angol világnyelv, nincs vita, Shanghaitól Rióig mindenki megérti. A németet sokkal kevesebben. Mi tehát az életszerűbb: egy nyelvtanulásban járatlan nemzetre rátenni a kétlépcsős elméletet, egy kezdő nehéz, és egy azt követő pár fokkal könnyebb nyelvvel, vagy azt becélozni, hogy egy évtizeden belül legalább a legnagyobb világnyelvet beszélje az ifjú népesség nagyobb része? Szerintem nem kérdés. Nem kísérletezni kell, hanem biztosítani a minőségi angoloktatást általános iskolától, hogy aki pék lesz, meg autószerelő, meg géplakatos, az is elboldoguljon angolul, a továbbtanulók meg úgyis tanulnak egy plusz nyelvet, hisz a felsőfokú végzettséghez szükséges. Miért kéne nyektetni két nyelvvel (vagy csupán egy, de relatíve haszontalannal)az egységsugarú egyedeket, mikor nekik az életben nem kell majd a német, de az angol alap a hasznukra válna?

ati27 2012.11.06. 15:56:37

Egy dolog, egy példa..

Sosem voltam "nyelvzseni".. De, alkalmam volt kijönni, és dolgozni.. Bizony meg kellett tanulnom angolul.. Sőt közel sem tökéletes a nyelvtudásom, de megértetem magam. Közben persze hozzájött a svéd.. Egyikből sincs nyelvizsgám, pedig lassan valami alapfokút meg kéne csinálni, hogy mégiscsak megkapjam a diplomám.. A múlt héten voltak nálunk magyarországról vendéségben, és a csaj 17 éves, most készül a középfokú nyelvizsgára. Vendégek voltak nálunk, egy svéd srác, akinek magyar a barátnője.. Ők egymás között angolul beszélnek, én a sráccal felváltva de inkább svédül, mint angolul, ugye gyakorlás.. Nos, középfokú nyelvizsga ide-vagy oda, a csaj meg se mert szólalni.. Természetesen 4-es és 5-ös angolból.. Meg vagyok győződve, hogy a nyelvizsga is jó eredménnyel fog zárulni, de mi értelme? Vendégség után elkezdtünk beszélgetni, és a csajok azt mondták, hogy milyen jó, hogy "szigorú" nyelvtanáruk volt, szódolgozat így, felelések úgy.. Csak éppen az ábra mutatja, hogy ez nem működik.. Feleségemnek annyi mázlija volt, hogy kitűnő középfokú nyelvizsga után 9 hónapra kikerült egy szállóba gyakorlatra.. A "kitűnő" középfokú vizsga ellenére, elmondása szerint az első 1-2 hónapban szinte meg se mert szólalni... Szerintem hatalmas probléma van a magyar nyelvoktatás körül.. És legkevésbé sem az a fő probléma, az, hogy mi legyen az "elsődleges" nyelv.. Érdekes módon, elkezdtem svédre járni, és bizony 2-3 óra után alap dolgokat el tudtam mondani.. Szerencsére viszonylag jó csoportba kerültem, mert úgy válogatták össze a csoportot, hogy végzettség szerint.. (ugye főiskolát végeztem) Így a csoport motívációjával nem volt gond.. Ezért sikerült is elérni, hogy ne heti 10! hanem minimum 20 szót tanuljunk.. Másrészt sosem volt kifejezett "számonkérés" hanem sokszor kis csoportokba dolgoztunk.. Ennek ellenére, mindenkire figyeltek, és bizony akinek jól, jobban ment pillanatok alatt felsőbb csoportba rakták..

Eino81 2012.11.06. 16:01:25

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

De ha egy németnek azt mondod (magyarul) hogy "német", amit ugye mi (vagyis először a szlávok) aggattak rájuk, nem sértődik meg. Az olasz se. De ha egy száminak azt mondodd: "lapp", az avn olyan sértés, mint lecigányozni egy romát (ennyiben igaz a roma/cigány) párhuzam. A "lapp"/"Lappish"/"lappisk" az általam olvasott szakirodalmakban egyszerűen kikopott, csak nálunk lassú még a "számi" szó elterjedése. Mindenütt Saami/Sami, saamisch, samisk az elnevezés már. Nem mondom, hoyg majmoljuk a Nyugatot, de ha a "lapp" nekik sértés, miért sértegetném őket? :)

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 16:15:46

@Eino81:
A romák nem sértődnek meg a cigányozáson, azon a jogvédők sértődnek meg.

Pár cigány ismerősömet kérdeztem, ők pl. jobban szeretik, ha cigánynak nevezik őket.

A lapp ugyanúgy nem sértés, hanem egy más népek által nekik adott népnév.
Aki ezt nem fogja fel, az nem lapp, hanem hülye.

Ilyen alapon mi magyarok is megsérődhetnénk, hogy a világ nem magyarnak hív minket.

@ati27:
Az, hogy ki mer megszólalni meg ki nem, nem a nyelvtudás erősségnek függvénye.

Én franciául talán 500 szót beszélek, meg nagyon alap nyelvtant, de ha kell, simán megszólalok franciául, nem érdekel, mennyire töröm a nyelvet. A lényeg, hogy megértessem magam.

Van, aki meg jól beszél, de nem mer megszólalni.

NYJetsTD 2012.11.06. 16:19:57

Aki tud osztrákul és svájciul, annak nagybrittániaul sokkal könnyebb tanulni, hát még belgául... okos ez a rózsi, baszom, ezt az országot tényleg sóval kell beinteni... kuszaszem tündérmeséje után itt ez a másik agyzseni...ezek után kérdem én, mit tudhat a főnök?
Hogy miért nincs nekünk egy Taigetoszunk...

3x 2012.11.06. 16:24:44

@Fermentátor: Tapasztalatból vissza tudom igazolni amit mondasz. Lányom német tagozatos osztályban hatodikos, szereti és jól megy neki. Emellett persze internetet használ ezerrel, és egyetlen angol nyelvóra nélkül a gyerek kapiskálja az angolt, érdekli, tudja, hogy szüksége lesz rá. A húga angol leckéit megtanulja, lassan itt az ideje, hogy rendes órákat vegyen. Én ebben (német nyelv tanítása elsőként) nem látok semmi rosszat, ha két nyelv megtanulása a cél.

2012.11.06. 16:42:01

@3x: Az a baj, hogy nem lehet egyelőre cél a két nyelv megtanulása. Akik a blog.hu-n aktívak, álalában iskolázott, de legalábbis értelmes emberek(kb:), ezért nehezen értik meg, hogy bölcsészábránd a két nyelv megtanulása. Ebben az országban jelenleg az kéne hogy legyen a cél, hogy minőségi oktatás keretén belül egy nyelvet elsajátítsanak a fiatalok (az idősebbeknél ez már bukó). Nincs hagyománya nálunk a nyelvtanulásnak, volt az orosz, kényszerből, olyan is volt, és húsz évvel ezelőttig az angol el volt fektetve nálunk. Közben az angol világnyelv lett, mindenhol ezzel lehet boldogulni, de nálunk még egy generációnyi idő sem telt el, így nincs rendes, egységes, bevált módszertana az angoloktatásnak, a kilencvenes évek azzal teltek, hogy oroszból gyorstalpalóval átképzett orosztanárnénik birkóztak az angollal. Tehát van egy gyermekkorú, éretlen igedennyelv oktatásunk (már ami az angolt érinti, erre itt jönnek az ábrándok a kétlépsős nyelvoktatásról. Sületlenség az egész. Inkább arra kéne koncentrálni, hogy a nyelvtanárok képzése ne abból álljon, hogy (angol esetében, de más nyelvnél is) régi angol irodalmat olvasnak, meg angol nyelvű esszéket írnak a II.VH-ról, hanem legyen gyakorlati módszertan, mert azzal lehet elérni valamit aztán tanárként.

ati27 2012.11.06. 16:43:18

@Budapesti Szeretkezési Vállalat:

Nem, csak arra szerettem volna kilyukadni, hogy bizony ez általános jelenség.. Ezen kellene változtatni.. Mert bizony sok embernek van ilyen-olyan javarészt angol nyelvizsgálja, de meg merem kockáztatni, hogy 2/3 része bizony vizet sem tudna/merne kérni... Ez bizony nagy hiba az oktatási rendszerben.. Bizony emlékszem, hogy a módi az volt, hogy így a ragozás, meg úgy.. Meg "szódogák" írásban.. :) Nagy ritkán meg felelés a táblánál.. Szóval így NEM lehet nyelvet tanulni..

ati27 2012.11.06. 16:50:03

Ja, és ez nem csak a nyelvtanulásra érvényes.. Nagyon az az érzésem, hogy nem ez a nő fogja versenyképessé tenni nemcsak a magyar nyelvtanulást hanem magát az oktatási rendszer sem.. Úgy, ahogy Matolcsy sem a gazdaságot.. Sőt ha másik "kedvenc" politikusom után szabadon idézve, nem látok semmilyen jól sikerült kormányzati lépést az elmúlt 2 évből..

3x 2012.11.06. 16:51:01

@shitgun: én már látom kihalni azt a tanárgenerációt akiről beszélsz. A gyerekeimet agilis fiatal csajok (nekem fiatal!) tanítják, és a gyerekek sem alulmotiváltak. Persze lehet szimplán szerencsénk van. Nekem persze anno nem volt az orosszal...

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 16:55:59

@ati27:
De, lehet. Valahogy számon kell kérni. A szódoga sem hülyeség, a szavakat ugyanis leginkább csak magolva lehet megtanulni, angol igék esetében a 3 (vagy több, pl. light, lit, lit ÉS lighted stb.) alakjukkal együtt.

És a táblánál felelés sem butaság, valahogy meg kell tanítani önállóan beszélni is az embert. Persze lehetne kiselőadást tartatni is, a lényeg, hogy beszéljen. Folyamatosan.

Meg persze élő szövegből vett mondatelemzések, kitérve arra, hogy melyik szó miért van ott, és miért pont ott van (pl. műveltetés, függő beszéd stb. - ezekkel az angolul jól tudóknak is vannak problémáik).

És angoloktatásban pl. kötelezővé tenném a kb. 25 éve először megjelent Problem English könyv átvételét, ami a magyarok tipikus hibáira hívja fel a figyelmet. Persze nem kezdőknél, de mondjuk ha 5.-től tanul angolul a gyerek, akkor 7-8. osztályban már mindenképp.

A baj az, hogy a nyelvtanulás sokszor nyelvtankönyvízű, nem a való életben használt dolgokra épül.

Az angolban ez különösen így van, és persze, meg kell tanítani az alapnyelvtant (nincs kettős tagadás, nincsenek rövidítések stb. - hogy ha lát a szerencsétlen egy olyan mondatot, ahol a segédige meg a tagadószó közé be van valami ékelődve, akkor legyen valami fogalma, hogy mégis miről van szó), de aztán azt tanítani, amit a neten vagy az utcán kap. És ezeket elfogadni nyelvvizsgán is.

Martian (törölt) 2012.11.06. 17:53:15

Állásinterjún senkit sem érdekel a nyelvvizsga papír, tud-e beszélni, írni olvasni a nyelven, ez a lényeg... még ha hibázik is a nyelvtanban - a született angol anyanyelvűek jórésze is hadilábon áll a nyelvtannal.

Melhárt Dávid 2012.11.06. 18:01:32

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Mellément. Felsőfokon beszélek angolul. Kérlek legközelebb mellőzd az ilyen személyeskedés szagú, félmondatos, feltételezem, hogy odabökök válaszokat. A vitát nem viszi előbbre.

És még mindig kitartok amellett, hogy az angol nem egy bonyolult nyelv. Persze van jó sok szabály itt is, de szerintem átlátható és könnyen tanulható nyelv.

Budapesti Szeretkezési Vállalat 2012.11.06. 18:09:56

@Melhárt Dávid:
A felsőfok az bizony nem túl magas fok.
Szóval nem ment az mellé.

És látszik ez azon is, hogy butaságokat irkálsz róla.

Talán érdeklődj nyelvészeknél. Akik angolul is tudnak.

Melhárt Dávid 2012.11.06. 18:17:11

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: Látom nem megy magasló és személyeskedés nélkül.
De én kérek elnézést, nem tudtam, hogy csak a diplomás nyelvészek képesek nyelveket megtanulni és megérteni. No mindegy, kösz a kioktatást, megjegyzem.
Itt viszont a magam részéről befejeztem a kísérletet egy normális beszélgetésre.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:29:58

@élhetetlen: Nem vontam kétségbe az angol szükségességét. Azt vonom kétségbe, hogy versenyelőny lenne csakis az angol nyelv ismerete az angol+egyéb nyelvvel szemben.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:33:10

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: "Európa melyik országának polgárai beszélnek két nyelvet?"

Nem ez a kérdés. Hanem, hogy melyiké nem beszélnek két idegennyelvet. Magyarországé.

Szerintem okos dolog lenne nem pártpolitikai alapon megítélni egy ilyen kérdést.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:35:13

@kovi1970: "Már bocs, de kiafaszomat érdekel a német? 1db idegen nyelvet tanítsanak meg normálisan B+, és az az angol legyen. Már többen leírták miért. Mit nem lehet felfogni rajta?"

Többen meg mást írtak le.

;)

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:37:42

@Budapesti Szeretkezési Vállalat: "Baromság.
Aki némettel kezd, azok többsége németül sem fog tudni, mert egyrészt semmi haszna, másrészt nem is érdekli, harmadrészt mert nehéz is a nemek miatt, és angolul SEM fog megtanulni, mert a másik nyelvhez már sem ideje, sem energiája nem lesz."

Ez tény? Aki pedig az angollal kezdi az megtanul németül? Ő sem? Tehát senki nem beszél németül?

Kisminta kísérlet, de az ismerőseim között, akiket fel tudok idézni most és németül+angolul is jól beszélnek egy sem akad, aki az angollal kezdte volna.

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:38:58

@3x: Na, mit fogsz te itt kapni ezért néhány hozzászólótól! ;)

Fermentátor · http://fermentator.hu/ 2012.11.06. 21:43:32

Hogy melyik álláspont lehet közelebb a valósághoz arra szerintem némileg rávilágít, ha megnézzük a két ellentétes véleményt képviselő hozzászólók jellemző vitastílusát.

Az mindent elmond.

Köszönöm, ennyit kívántam még hozzátenni.

Celtic 2012.11.08. 16:38:36

@közlekedési bűnöző: Ugye Te sem? A magyarban letezik a targyrag....

épészmérnök 2012.11.11. 12:23:09

Világnyelv-e a spanyol?

Az Egyesült Államokban a legutóbbi népszámlálás adatai szerint 50 millió spanyol ajkú polgár él, ez pillanatok alatt négymillióval több lesz, mivel a múlt heti Puerto Rico-i népszavazás az Államokhoz való teljes jogú csatlakozás mellett döntött.
Jelenleg a déli államokban spanyol túlsúly van, egyes városokban a lakosság 90 százaléka beszéli ezt a nem-világnyelvet. A terjedési sebességhez tudni kell, hogy a tíz évvel korábbi népszámláláskor még csak 20 millióan voltak. Az USÁ-ban már elfogadott tény, hogy az ország kétnyelvű.

Dél-Amerikában, amely jelenleg a világ legdinamikusabban fejlődő régiója, mintegy 380 millióan beszélnek ezen a nyelven.

Miheztartás végett.

marczy 2012.11.17. 19:34:52

Ha én úgymond elvtelen fidesznyik vagyok, akkor nincs értelme itt vitázni semmiről, mert aki ilyesmiket írogat, arról inkább nem mondok semmit, mert csak személyeskedésbe menne át a vita. Az az elvtelen liberalizmus, ami tőlünk Nyugatra megy, ugyanúgy nem vezet sehova.

Aki szerint a németnek nincs haszna, azt csőlátása miatt csak sajnálni tudom.
Vajon milyen nyelven beszélnek bizonyos történelmi-tradicionális okokból hozzánk közel álló országokban? NÉMETÜL, fiúkák. Tehát aki szerint a németnek nincs haszna, az akkora címeres ökör, hogy tényleg Németországig hallatszik a bőgése. És beszélik a németet is uszkve 100 millióan.

Nem azt írtam, hogy aki németül már tud, az tud angolul is, hanem a megfelelő alap birtokában LÉNYEGESEN KÖNNYEBB AZ ANGOLT MEGTANULNIA. Fordítva NEM!!! Tetszik, nem tetszik, ez van.

Ha meg a tisztelt cikkíró a német nyelvben a német ipar kiszolgálását látja, akkor meg elkövette azt a hibát, hogy kontextusából kiragadta a némettudásnak bizonyos hozadékait, nevezetesen hogy valóban könnyebb a Németországnak nevezett országban, beleértve annak iparát is, érvényesülni, ha az érintett tud németül. Ez ferdítés, a manipuláció egyik legaljasabb formája, amit egyáltalán el lehet követni.

A német igenis olyan nyelv, hogy már közvetlenül is van haszna, mert Ausztria és Németország, no meg Svájc NORMÁLIS országok, és egyúttal más nyelvek megtanulásához is alapot ad.

Pont a haszon relatíve kisebb volta miatt nem mondom minden áron azt, hogy a más nyelvek megtanulásához szintén jó alapot adó latint (bár ha én lennék a miniszter...), görögöt (holt nyelvek), szlovákot (csak egy országban beszélik sokan, egy-két másikban értik) vagy éppen az oroszt vezessük be. Mert szigorúan tipológiailag nézve e nyelvek mindegyike jó alap más nyelvekhez. Az orosz is világnyelv, csak hát nem igazán normális országokban beszélik, aki meg akar gazdagodni, annak általában nem elég, ha csak oroszul tud, ajánlatos mellette angolul vagy németül is tudni, akkor már kaphat az illető olyan munkát Nyugaton, ahol éppen az orosztudása miatt érvényesülhet.

A német ráadásul rokon az angollal, mindkettő germán nyelv, de az angolhoz a latin vagy a francia is jó alapot adhatna, mert szinte az összes elvont fogalom onnan került be az angolba!!!

Aki viszont CSAK angolul tud, az ugyanúgy nem fog tudni beilleszkedni egy hozzánk KÖZELEBB fekvő, NORMÁLIS országban. Az angolok még most is minden eszközzel nehezítik a letelepedést (bankszámlanyitás, lakáskeresés, munkaszerződés megkötése stb. és ezek "körkörösen" megszabott feltételrendszere)...

Szóval ha mindenképpen dobbantani akar valaki, akkor ne a túltelített Angliát válassza, ha teheti. Itt van a szomszédban Ausztria, elég közel van Németország. Ezt nem saját magamból kiindulva mondom: az a hely, ahová az én speciális tudásommal be lehet jutni, sem nem angol, sem nem német nyelvterületen van... A gond, hogy azon a helyen már dolgozik 3 magyar.

A haszon/más nyelvek alapja arányból a NÉMET kerül ki győztesen és nem az angol. Ez van. Franciaország, Spanyolország messze van, bár egyiknek a tudása sem haszontalan. Kérdezd meg akármelyik sopronit! Sopron már Ödenburg lett, mert a fele Ausztriába ingázik!!! Miért teheti meg? Mert TUD NÉMETÜL. Esetleg maga is az...
És akkor Sopronban mindenki fidesznyik? Na vegyél be egy Cavintont, mielőtt baromságokat írsz a német nyelv állítólagos "haszontalan" voltáról.

Ja, még egy dolog: ha tanulni mész külföldre, AZ ADOTT ORSZÁG NYELVÉT KELL ISMERNED, Ausztriában nincs tandíj, DE nagyon kevés szakon van teljesen angol nyelvű képzés, és ha nem tudsz németül, aranyárban mérik a tanfolyamot.
Angliában a tandíj megfizethetetlen, ösztöndíjat kapni nagyon-nagyon nehéz. Az angollal Skóciába érdemes menni, de ha választanom kellene Skócia és Bécs között, akkor inkább az utóbbit választja az ember praktikus okokból: a hazautat könnyebb megoldani és Ausztriában a megélhetés is relatíve olcsóbb, munkát is könnyen kaphatsz. De ehhez kell a német!!!
süti beállítások módosítása