(forrás: kdnp.hu)
Remélem, mindenki hallotta, hogy Hoffmann Rózsa most éppen azt találta ki, angol helyett az iskolákban tanítsanak németet, mert az úgyis nehezebb, és különben is bizonyos német kutatások szerint, akik először angolul tanulnak meg anyanyelvükön kívül, elveszítik az érdeklődésüket második, harmadik, akárhanyadik idegen nyelv tanulására.
Meglepő? Már nem az, hogy Hoffmann időgépével megint visszautazott a boldog '30-as évekbe, és megint hazahozott valami egészségre káros vacakot, amit ránk akar tukmálni, mert ez már teljesen megszokott.
(Korábbi írásaim nyelvvizsga és iskolaköpeny témákban itt találhatóak meg.)
Hanem most őszintén ki van meglepődve azon, hogy a németek azon siránkoznak, a többség miután megtanult angolul, már kicsit feleslegesnek érzi elveszejteni magát a der-die-das univerzumban? Vagy rajtam kívül mindenki úgy gondolja, a német, a francia, a spanyol és az orosz valóban "világnyelvek", és mindenkinek "kínaiul" kéne tanulnia?
Távol álljon tőlem becsmérelni más országok nyelveit, és valóban szép, sőt kívánatos, hogy az ember minél több nyelven beszéljen, de azért a világnyelv státuszt igencsak elvitatnám mindegyiküktől. Az angol kivételével.
Komolyan kérdem, melyik az a nyelv, amivel a Föld túlnyomó részén meg tudod értetni magad? Melyik az a nyelv, ami szinte kizárólag az összes modern tudomány nyelve? Milyen nyelven publikálnak - nemzetiségtől függetlenül - az emberiség vezető társadalomtudósai, bölcsészei, nagyenergiájú részecskefizikusai? Milyen nyelven tárgyalnak kínai nagyvállalatok külföldi partnereikkel? Angol, angol, angol.
Sőt, szüleim és nagyszüleim generációja is általában két dolgot szokott felemlegetni, amit sajnál, hogy sosem tanult meg rendesen használni: az egyik a számítógép, a másik az angol nyelv. Eurobarométer kutatások szerint pedig a magyarok kétharmada az angolt tartja leghasznosabb idegen nyelvnek.
Egyébként készséggel elhiszem, hogy a német nyelv logikája hasznos lehet további nyelvtanuláshoz, vagy hogy a latin minden nyelvtanhoz kiváló, az ógörög a tudományos kifejezéseink mélyebb megértéséhez adhat stabil alapokat, az egyiptomi hieroglifák meg olyan szinten megágyaznak a szimbolikus gondolkodásnak, hogy egy tisztességes programozónak vagy matematikusnak előbb kéne megtanulnia mint a járást, tényleg.
Mindent elhiszek, csak éppen praktikus okokból nem érdekel: ha egyszer a világ éppen olyan, hogy a legtöbb ember valamiért angolul tanul, munkavállaláshoz a Föld legtöbb országában ennek vehetik hasznát, a tudományokban nélkülözhetetlen, akkor második, harmadik nyelvnek felőlem mindenki azt tanul, amit csak akar, azt a nyelvet tartja legszebbnek, amelyikbe csak éppen beleszeretett, de a közoktatásban igenis az angol nyelv átadása legyen az elsődleges célunk.
Ez ilyen egyszerű. Nemzetgazdaságilag, kulturálisan, tudományosan, mindenhogyan. Szóval mi lenne, kedves Hoffmann Rózsa, ha egyszer a gyerekek érdekeit venné kedves figyelmébe, és nem azon rugózna, az Ön ízlésének melyik nyelv, milyen oktatási rendszer vagy a tanárok kezében milyen színű gumibot tetszene jobban? Tudja, mégiscsak előbbire adjuk a deutschmarkot.
Az utolsó 100 komment: