Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2013.02.24. 14:48 Szalai Ervin

Ez lenne a remény gazdaságpolitikája? - vol. 2.

Címkék: bajnai gordon közoktatás haza és haladás portfolioblogger együtt 2014 gazdaságpolitikai program

Ahogy azzal számolni lehetett, a legutóbbi írásomban Bajnai Gordonék gazdaságpolitikai programjával szemben megfogalmazott kritikáim legalábbis felemás fogadtatásban részesültek a hozzászólók részéről. Ez természetesen egyáltalán nem baj, mindenesetre szeretnék még egy kísérletet tenni meggyőzésetekre arról, hogy egy szakmai programtól igenis elvárható lenne a tervezett intézkedések költségvetési vonzataival való szembenézés. Ha úgy tetszik, szakmaiság.

*

Először is alapvetően tehát ez nem óvodai diskurzus, ahol a többi gyerekre kéne mutogatni, hogy a Fidesz még a fasírtot se ette meg, bezzeg nekem már csak a borsófőzelék, a második szja kulcstól várt többletbevétellel kapcsolatos projekciók, és úgy egyébként is a számok jól hangzó ígéretekhez csatolása van hátra: ami hátra van, az hátra van Haza és haladáska, tessék falatozni.

Másodszor muszáj egy zárójeles megjegyzésemet kibontanom jobban, mert különben úgy tűnhet, mintha kissé öncélúan, értelmiségieskedésből kötném az ebet a karóhoz, miközben amúgy tényleg senki nem felel meg az általam forszírozott elvárásoknak. Se a Fidesz, se a többi ellenzéki párt, se senki.

És ha már példát veszünk, akkor beszéljünk a számomra legfontosabbról:

Amikor egyenesen Széchenyi poklában őrlődve próbáljuk politikai hovatartozástól függetlenül kitalálni, mégis hogyan lehetne ezt egy kicsivel élhetőbb és modernebb országgá tenni, azért előbb-utóbb csak konszenzus születik arról - ha máshogy nem, hát elméleti szinten - hogy az oktatás fejlesztése lehet az az út, ami nélkül bármiféle tartós gazdasági, szociális, kulturális fejlődés igazából elképzelhetetlen.

Jól tudjuk, hogy Magyarországon a mennyiségben és minőségben kielégítő pedagógus-utánpótlás alapvetően lehetetlenítődik el azzal, hogy a pedagógusok hasonló végzettségű társaikhoz képest szerencsés esetben átlagosan nagyjából feleakkora fizetést vihetnek haza:

Capture2.PNG

(Radó Péter alapján)

Ha megnézzük "Az intézet" Közöskassza nevű oldalát, ami egyébként egy nagyon dicséretes kezdeményezés, akkor láthatjuk, hogy a 2012-es költségvetésben 328 milliárd forint csak a középfokú oktatás kiadása, aminek 70%-a biztosan bérköltség (~230 milliárd). Ahhoz, hogy csupán a középfokú oktatásban dolgozók (!) valamiféle elfogadható fizetést kaphassanak, az előző adatok alapján egy igencsak durva becsléssel mondhatnánk azt is, szorozzuk be kettővel. 230 milliárd? Legyen.

Az 500 milliárdos előkészítő és alapfokú oktatásnál ugyanezt a kissé baltával faragott kalkulációt végigjátszva 350 milliárd plusz kiadáshoz jutunk. És akkor ezt vessük össze azzal, mi áll Bajnaiék gazdaságpolitikai programjában: "kiszámítható és megbecsült pedagógus-életpálya, valamint a pedagógusok folyamatos továbbképzésének biztosítása".

Ehhez az 580 milliárd forintos többletkiadáshoz jönnének hozzá amúgy az olyan kicsit sem elhanyagolandó tételek, mint az oktatási intézmények felújítása, továbbképzések, szakértői vizsgálatok, valamiféle humánus racionalizáció (elkerülhetetlen intézménybezárások, buszoztatás, stb.), a gyakorlatilag épphogy létező bölcsődei-óvodai infrastruktúra gatyába rázása, oktatáshoz kapcsolódó szociális transzferek növelése, és még sorolhatnánk: pénz, pénz, pénz.

*

Vegyük észre, hogy kizárólag a közoktatási rendszer feszültségeinek normalizálása (a működőképesség szélén táncoló felsőoktatás ügyét gálánsan félrerakjuk) önmagában is olyan több száz milliárdos kiadástöbblettel járna, amit gyakorlatilag lehetetlen kigazdálkodni a jóléti ellátórendszerek és közszolgáltatások kegyetlen megvágása nélkül. Egyszerűen vállalhatatlan politikai kockázatokkal járna egy ilyen kormányprogram, ráadásul országgyűlési padsorokon és ciklusokon átívelő konszenzussal, hosszú távon bevezetve lenne értelme.

De erre mi a megoldás? Komolyan úgy gondoljátok, hogy jobb ezeknek utána se számolni? Jobb az, ha Bajnaiék egy félmondattal elintéznek egy olyan költségvetési tételsorozatot, ami szinte kizárólagosan fogja meghatározni Magyarország jólétét és fejlődési pályáját az előttünk álló évszázadban?

Mert, rendben, lehet, hogy nem értünk egyet, de én például azt akarom látni, hogy aki kormányozni szeretne, korszakváltásról, fülkeforradalomról, vagy a jóléti rendszerváltás bármiféle parafrazeálásáról beszél, annak legalább durva becslései legyenek arról, hogyan fog hozzá. És ha már hozzá akar fogni, akkor kezdje a közoktatással, de kezdje rendesen, alkalomadtán meg legyen hajlandó leülni a másik oldallal is. Ez a minimum.

 

 

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr185096765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TK421 2013.02.24. 15:27:55

A középiskolai tanárok száma 30000, az áltisiseké 70000

eduline.hu/kozoktatas/2013/1/25/Inforgrafika_igy_csokken_a_tanarok_es_a_tan_X2CGAC

A középiskolaiaknak a bérduplázása éves 129000*12 = 1,5 M Ft/fő, azaz éves 45 mrd Ft, az általános iskolaiaké 12*154000= 1,8 M Ft/év, szorozva 70000-el az 126 Mrd Ft. Ez összesen 170 Mrd Ft. Bruttóban. Mivel ennek fele járulék, amely nettó módon nem kiadás az államkasszának, mert visszakapja, ezért a valós költsége a bérek duplázásának éves 85 Mrd Ft, amely nagyságrendileg sincs köszönőviszonyban az általad leírtakkal. Lehet hogy nem tippelgetni kéne, hanem megnézni hány tanár van, és beszorozni az általad is megadott bérekkel.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2013.02.24. 16:04:42

@TK421: Igazad van, hogy ezt normálisabban is lehetett volna, de a személyes kis kapacitásaimból ennyire futotta. (Ráadásul a grafikon hibás volt, most javítottam. Ezért elnézést kérek.)

Viszont az általad felvázoltak legalább ennyire messze állnak a minőségileg ideális számításoktól:

- középiskolai tanároknál:
129000*12=1968000
1548000*37305=73.416.240.000

- általános iskolai tanárok:
154000*12=1848000
1848000*72501=133.981.848.000

- óvodapedagógusok:
140000*12=1680000
1680000*30396=51.065.280.000

Összesen így nagyon bénán átlagokkal számolva: 258.463.368.000 HUF

Ebből levonhatod a járulékokat, és még mindig százmilliárdos nagyságrendű tételről beszélünk. Majd az általam belibbentett többi kiadási tételt szép apránként adagolhatod hozzá, amire tényleg nagyon sajnálom, hogy nem tudok még ilyen kezdetleges szintű becslést se adni: "oktatási intézmények felújítása, továbbképzések, szakértői vizsgálatok, valamiféle humánus racionalizáció (elkerülhetetlen intézménybezárások, buszoztatás, stb.), a gyakorlatilag épphogy létező bölcsődei-óvodai infrastruktúra gatyába rázása, oktatáshoz kapcsolódó szociális transzferek növelése", stb.

(És az "stb" alatt nyugodtan érts elérhető iskolapszichológust, szociális munkást, rugalmas tanrendet, tehetséggondozást, tanítási segédeszközöket, szoftverek licenszét, és még tényleg nagyon hosszan sorolhatnánk.)

Ha megfigyeled, akkor a bejegyzés zárásában sem azt írom, hogy "600 milliárdos tétel", hanem "több száz milliárdos" költségként beszélek a közoktatási rendszer helyrehozásáról, ami, remélem, te is igazolod, nem kis pénz, és valóban nem intézhető el egy mondattal, sőt még a mi vitánkkal sem.

Szóval lehet, hogy ponyva a bejegyzés, de szerintem egyrészt vállaltan az, másrészt pontosan ezen kéne javítani.

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2013.02.24. 17:15:22

Vádolom Orbán Viktort és csapatát!!

"J’accuse, azaz vádolom, igen, vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2002 februárjában magyarságomba gázolva elvette tőlem a kokárdámat! Pártjelvénnyé silányította. Viselését hívei számára kötelezővé tette. Múltunk dicső pillanatának e nemzeti szimbólumát nemzetieskedő, megkülönböztető jelzéssé fokozta le. A nyolcvanas évek közepén voltam a Magyar Néphadsereg tápos örömkatonája. Emlékszem, a politikustiszt mily dühödt arccal tépte le március 15-én zubbonyunk bal felső zsebének hajtókájáról az odatűzött kis szalagkarikát. Az ugyanis határozottan ellentmondott az akkor divatos internacionalista eszméknek. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy 2002 februárjában letépte mellemről a letépés helyét!

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2007-ben törvényalkotóként kordont, és ezzel törvényt bontott! Büntetlenül! Adófizető állampolgárként nem érezhetem-e hát joggal én is úgy, hogy jogom van a nekem nem tetsző szabályokat egyszerűen áthágni?

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért 2011-ben elvette tőlem azt a pénzt, amelyet évek óta gyűjtögettem egy magánnyugdíjpénztár – ezek szerint korántsem betörésbiztos – széfjében. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy kirabolt, és utána cinikusan a képembe vigyorgott. Vádolom Orbán Viktort és csapatát, hogy a 2006-os „oszt jó napot” árat igen, értéket nem ismerő gondolkozásmódját mára az élet minden területére kiterjesztette! Következmény nélkül lehet makulátlan jellemű és tudású embereket meghurcolni! Következmény nélkül lehet tehetségtelen, beosztásukban haszontalannak, sőt bűnösen károsnak bizonyuló embereket piedesztálra emelni, és jutalomfalatkákkal kényeztetni! Hogy vidáman fütyörészhet az, akiről kiderül, hogy tanulmányai során olyan bűnt követett el, amiért egy tökéletes demokráciában minden felsőoktatási intézménytől eltiltanák, és közelébe sem engednék politikai pályának.
Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért Kaya Imbrahim, Joszip Tot, Bayer Zsolt, Budai Fouché Gyula, és Simicska Lajos, hogy a sort ne folytassam, nevét meg kellett tanulnunk.

Vádolom Orbán Viktort és csapatát az elkészült és az egyelőre csak javaslat tárgyát képező listákért. Decemberben én is ott voltam a Kossuth téren. Akkor kicsit haboztam, ma már örülök, hogy veszprémi ismerősöm javaslatára én is a pódiumnak hátat fordítva hallgattam Rogán Antalt. Mi kell ahhoz, hogy ismét megszólaljon? Bayer nem elég? Fekete György nem elég? A CÖF nem elég? Az éhségmenetek kigúnyolása nem elég? Az ELTE-s lista nem elég? Egy rádió – ötvenes éveket idéző – elhallgattatására irányuló elszánt törekvés nem elég? Itt van most Rogán Antal? Látja valaki?

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért két lábbal tiporja a szabad tájékozódáshoz való jogomat. Vádolom azért, hogy Veszprémben a Klubrádiót lassan két éve már csak interneten hallgathatom. Néha, hajnali félálomban ébresztőórás rádióm állomáskeresőjét tekergetem. Ilyenkor az az értetlen, bamba érzés fog el, melyet akkor éreztem, amikor tizennyolc éves koromban először szavaztam országgyűlési választáson. Egy szál vörös szegfűt nyomtak az egyik, a szavazócédulát a másik kezembe, és a fülke felé irányítottak. Pár másodperc múlva kidugtam fejem a függöny mögül, és kamaszos hévvel kurjantottam a konfekcióöltönyös asztal felé: „Hé, valamit elrontottak, itt csak egy név szerepel!” Válasz: „Szádat befogod, visszamész és ikszeled!” Vádolom Orbán Viktort és csapatát az egyre szaporodó, efféle déja vu-imért.

Vádolom Orbán Viktort és csapatát, amiért annyira fél egy szabad adótól, hogy foggal-körömmel meg akarja gyilkolni. Márpedig aki fél, az nem demokrata! Egyébként is: itt lennénk, ha nem szeretnénk a Klubrádiót? Hát hozzanak létre ők is egy adót, amelyet sokan szeretnek, és nem csak politikai hitük miatt hallgatnak! Újságírókkal, akiknek van humoruk, tudnak beszélni, és értik a szakmájukat. Lehetséges, hogy nem találnak ilyet?"

Orbán Viktor takarodj!

dr kíváncsivagyok 2013.02.24. 17:49:16

"Jobb az, ha Bajnaiék egy félmondattal elintéznek egy olyan költségvetési tételsorozatot, ami szinte kizárólagosan fogja meghatározni Magyarország jólétét és fejlődési pályáját az előttünk álló évszázadban?"

Mééér,...már kormányoznak , hogy ilyen sürgős lett ?

DezInf 2013.02.24. 18:16:04

@dr kíváncsivagyok:

A mostani kormány nem ígért semmit,de azt sem tartotta be :)

Kormányprogramja sosem volt,csak jelszavai.
Aki kormányprogramot készít a választás előtt,az már beelőzi a fideszt.

komplikato 2013.02.24. 18:20:10

@dr kíváncsivagyok: Még jobb. Rendesen csinálják meg egy működő költségvetés tervezetét, részletesen számokkal, környezet tanulmánnyal, stb.
És adják át ingyen tanulmányozás céljára Matolcsy kezébe. :P
Egyszer már ráférne szerencsétlenre olyan költségvetés, amiről nem derül 6-8 hetente mennyire tarthatatlan és kidolgozatlan.

ursus artos 2013.02.24. 18:27:22

@Sunyi, aljas, mocskos,álcivil birkamenet takarodó!: Mit gyűjtögettél, te évek óta? Milyen nyugdíjadra raktad TE félre?
Nem tudsz te félre rakni semmit se...

madarasi.abel 2013.02.24. 18:28:25

Nos, Magyarországon az alap és középfokú oktatás iszonyúan pazarló: sok tanár tanít kevés gyereket, kevés munkával (heti óraszám).
Legalábbis a többi országok tanáraival összevetve így áll a dolog.
Emiatt IS keresnek rosszul.
(statok, mielőtt valaki lelőne: www.tarki-tudok.hu/file/tanulmanyok/v_nemz_eag_20100503_korr.pdf , www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Jelentes2000-07-Pedagogusok)

ursus artos 2013.02.24. 18:30:09

@komplikato: Amiről te beszélsz az a Veres dr. költségvetése volt, arról derült ki, hogy tarthatatlan... Annak volt pótköltségvetése...

komplikato 2013.02.24. 18:37:55

@ursus artos: Ma Blogger Géza helyett te fogod bemagyarázni, hogy a törvény szövege szerinti örökölhető magán megtakarítás ez nem is magán megtakarítás és az állam pénze volt, ahogy Selmeczi Gabika szólta el magát még nyugdíjak "megvédése" (értsd elköltése és eltőzsdézése) előtt???

komplikato 2013.02.24. 18:39:41

@ursus artos: Ja, mert Matolcsy "kőbevésett" költségvetését nem kellet 2012-ben 4x újra "kőbe vésni" és közben 3 megszorító csomagot kiosztatni a butus lakosságnak? Ja, "nem megszorítások", "nem tandíj", és társai.

ursus artos 2013.02.24. 18:44:28

@komplikato: amiről te beszélsz az a mostani, 2013-as ktv. tervezésekor volt.

komplikato 2013.02.24. 18:51:00

@ursus artos: Szerintem meg nem, ha nincsenek akkor kiigazítások nem is lett volna meg a bűvös 3%. Így is milyen áron?

balkon-úr 2013.02.24. 19:06:38

"de én például azt akarom látni, hogy aki kormányozni szeretne, korszakváltásról, fülkeforradalomról, vagy a jóléti rendszerváltás bármiféle parafrazeálásáról beszél, annak legalább durva becslései legyenek arról, hogyan fog hozzá. És ha már hozzá akar fogni, akkor kezdje a közoktatással, de kezdje rendesen, alkalomadtán meg legyen hajlandó leülni a másik oldallal is. Ez a minimum."
2010- ben miért nem volt ez a szempont senkinek sem fontos? Ez az igazi kérdés!

ördöngös pepecselés 2013.02.24. 19:18:38

A főiskola és egyetemi végzettség közöt manapság már NINCS különbség, ugyanaz.
Szoval ez is mutatja hogy egy hatér szart sem ér a poszt.

Geo_ 2013.02.24. 19:36:14

Kedves Ervin, csak nem fogadod el, hogy mire is készült Bajnaiék olvasható programja. Annak, hogy vitaalap legyen. S tanult szakmádhoz igazán nem áll messze, hogy elfogadd: akkor lehet megegyezésre jutni, ha előbb az elvekben lehet megállapodni, s utána kell a részeken vitatkozni. Pl. sokan mondják, hogy az oktatásra szabad csak + pénzt fordítani - s ebben egyetértés van, akkor lehet beszélni a részletekről. A kérdés csak az, hogy ezt valóban elfogadja-e a demokratikus ellenzék? (Elárulom: még nem.) Közben, hiába nem tetszik neked - arra is figyelemmel kell lenni, hogyan fogadják ezt az ellenfelek. (Engem megtévesztett, hogy ez a Portfolio blogja.)

Az általad amúgy feltett kérdésre a korábbi szakmai kerekasztalok adhatnak választ - ott arra jutottak, hogy a korlátok miatt nem a pedagógusok bérét általában, hanem a pályakezdőkét kell megemelni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.24. 19:41:41

ha mást nem, azt megtanulták 2010ből, hogy nem nagyon szabad ígérni, konkrétumot meg pláne nem...

Még annak árán sem, hogy így csökken a szakértői imázs.

rezvez 2013.02.24. 19:47:21

@Sunyi, aljas, mocskos,álcivil birkamenet takarodó!:
Szia Sunyi Aljas... látom, már Cato-i magasságokba emelkedtél. (Tudod, Karthágónak el kell pusztulnia) Igaz, ő nem változtatta naponta a nevét. Még csak 6 helyre másoltad át a szövegedet. Te írod ezeket, vagy megbízás?

Netuddki marqui 2013.02.24. 19:53:39

@madarasi.abel:
Nem tudom, mit olvastak a tanulmányod készítői, de valamit elnéztek:
eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/105EN.pdf 171-172. oldal. A magyar tanárok terhelése egyáltalán nem átlag alatti, s nálunk ugye alig vannak kisegítők az iskolákban (laboráns és társai).

kvadrillio 2013.02.24. 19:53:45

modern ország ?!!!
HOL MODERN ORSZÁG EZ ????!!
AZ ORSZÁG HÁROMNEGYEDE ÉHEZIK, MUNKANÉLKÜLI, EZEK FELE STRICHELÉSBŐL, KURVÁLKODÁSBÓL TARTJA FÖNN MAGÁT, MILLIÓ GYEREK ÉHEZIK, ALULTÁPLÁLT, .....23 ÉV ALATT EZT ÉRTÉK EL A NAGY KURMÁNY-MACHINÁTOROK.....NO MEG A SAJÁT LUXUSZVILLÁIKAT, OFFSHORE-SZÁMLÁIKAT......

ELÉG VOLT !

regress 2013.02.24. 20:04:07

@Balibgeczyk: narancsgeci,nincs különbség?te hány osztályt jártál?6-ot igaz?3elsőt,és 3 másodikat.hülyébb vagy mint viktorod

emzéperiksz 2013.02.24. 20:39:25

Pont ezért kell több kulcs az adórendszerbe, mert mindig vannak túlhájpolt és túlfizetett állások, illetve alulfizetettek. A többkulcsos szja ezt tudja valamelyest kompenzálni. Pl. egy orvos vagy tanár nálunk alulfizetett, egy pornószínész meg túlfizetett. Persze a pornószínész is keményen dolgozik, de azért nyugodtan berakhat a közösbe pár százalékkal többet.

dr. jenőke (jenőke) 2013.02.24. 20:44:01

Bajnai Gordon, az Együtt 2014 mozgalom társalapítója ma - 2013. február 18. napján, hétfő, 17:00 - vitára bocsátotta a magyar gazdaság újraépítésének programját.
- Mit csinált?
- Vitára bocsátotta.
- Végleges?
- Nem.
- Miről vitatkozunk?

A 2/3 is vitára bocsátott egy év programját, majd törvénybe foglalta és kihirdette 2011. XII. 28. napján.
És mi történt az egy évre vonatkozó gazdasági programmal?
Ez:
2011. évi CLXXXVIII. törvény Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről
Módosította:
2012. évi XX. törvény
2012. évi XXXI. törvény
2012. évi LVII. törvény
2012. évi LXXXIII. törvény
2012. évi CXV. törvény
2012. évi CXXXIII. törvény
2012. évi CXXXIX. törvény
2012. évi CLIII. törvény
2012. évi CLXXXVII. törvény

Tudom, Te szeretnél leragadni Bajnai vitára meghirdetett, de általad véglegesként bírált programjánál. Ez olyan méltánytalan egy ilyen nagyhírű, jó nevű elemző bloghoz, mint a valóságtól való elrugaszkodást rúdugrási világrekord-kísérletként eladni.

Mr. Waszabi 2013.02.24. 20:52:48

A mocskos, hozzánemértő kapitalista méri a piacot. Vagy igyekszik kiszámolni, minden rendelkezésére álló adat segítségével. Nem azért, mert hülye, hanem épp azért, mert nem az, vagyis pontosan tudja, hogy amit nem tud, azt meg kell tudnia. Ez pedig méréseket kíván, ha zsenijének nem része eredendően. És általában nem része.
Ehhez képest orbitális butaság, amit Orbán/Matolcsy művelni próbál gazdaságpolitika címszó alatt. Ők nem mérnek, nem érdeklődnek a szagértőktől, mert ők mindent tudnak. Nagyjából két idióta fasz, aki semmit nem tud, erről árulkodik önhittségük és úgynevezett "sikereik" is.
Kicsit kisebb arc és több tanulás a valóban hozzáértőktől valódi sikert eredményezhetne. Csak ők erre képtelenek. Ez bizonyítja és ennek okán az elmúlt 3 év abszolúte kudarcos gazdaságpolitikája. Mert az, egyértelműen. Ez nem hit kérdése, csupán a pénztárcáé.

madarasi.abel 2013.02.24. 20:57:24

@Netuddki marqui: A tied 2006-os adat, az enyém 2010-es. Mondjuk, egyik sem mai.

Tiborpapa 2013.02.24. 20:57:38

@Sunyi, aljas, mocskos,álcivil birkamenet takarodó!: "a pódiumnak hátat fordítva hallgattam Rogán Antalt."

Helyes. Egy francia politikus mondta valamikor, hogy "aki a hátam mögött beszél, az a seggemhez beszél."

Így is lehet tiltakozni...egyelőre.

Muzsikok közt 2013.02.24. 21:11:34

@Szalai Ervin: A közoktatás színvonala nem emelkedne egy bérduplázástól. Ezzel nem azt akarom mondani hogy az éhbér garancia a minőségi oktatásra.

Közszféra béremelés Medgyesi Pít megvan. Emelkedett az oktatás színvonala?

Másrészt. A tanárok eléggé rosszul fizetettek a diplomások között nk-i összehasonlításban is. Miért? Nem tudom. Annyi biztos hogy a gimis osztályomból a maradék tanult tovább tanárnak, esetleg rendőrnek.

Harmadrészt. Lehet elmélkedni, de a tanárok, tüzoltók, ápolónők, közdokik, sokanmások mind meg tudják indokolni miért kell nekik több fizetés.

Én egyetértek az oktatás fontosságával de csak úgy, ha vmi objektív teljesítménymérés kerül a rendszerbe. Ad absurdum: Egy MLM marketinghálózatában a kiképző jedi százalékot kap a sikeres padavamok után, azok egész életpályája alatt. Ezért a kiképző jedi azt szeretné, ha a padavamok boldogulnának.

Ez a közoktatásban nem valósítható meg egyszerüen(de nem közoktatási keretek között van már müködő modell), de valahogy biztosan megvalósítható, ha van rá akarat. A tanár anyagi haszna akkor jelenti az oktatási színvonal emelkedését, ha a tanár személyes felelőssége is létező dolog.

A közszféra nem ilyen, a közszféra másképpen müködik, ott más a logika. Ott a béremelések nem járnak hatékonyságnövekedéssel.

seagull 2013.02.24. 21:29:17

@emzéperiksz: sok érvet lehet hozni a többkulcsos mellett, ez pont nem nem tartozik közéjük.

emzéperiksz 2013.02.24. 21:50:24

@seagull: Pedig ez a lényege, hogy az alacsonyabb bérekből kevesebbet vonjanak el, a magasabból pedig többet.
Szerintem ezt simán meg lehet indokolni szociális kérdésekkel. Egy liftszerelő vagy SAP-programozó, bugyimodell, pornósztár stb. túlfizetett, egy orvos, tanár stb. alulfizetett. Az állam ezen nem mindig tud segíteni, de több kulcsos szja-val tompítja a különbséget.

emzéperiksz 2013.02.24. 22:00:23

@Zuckerbrot: Nem azért alulfizetettek a tanárok, mert a maradék ment oda a gimis osztályodból, hanem pont fordítva, azért nem mennek oda a jobbak, mert alulfizetett pálya. Ennyit okoskodsz, és ilyen baromságokat állapítasz meg a végén. Sokszor érzem azt, hogy a Fidesz-szavazó és a hülye szinonim.

Nyilvánvaló, ha anyagilag megbecsült pálya lenne a tanári, a minőségi verseny is nagyobb lenne a piacon. Persze ez nem azonnal látszik, de ha a most pályát választók körében nem lenne akkora az elutasították, az tíz év múlva már látszana.
Az indokoltságot meg nem kéne lefikáznod. A közalkalmazottak bére 2008 óta be van fagyasztva, mivel eleve alacsony a jövedelmük, az egykulcsos szja-val nem nyertek semmit, az áfa-emelés, a telefonadó, a tranzakciós illeték stb. viszont nekik is fáj.
Igen is többet érdemelnek, ők is megérdemlik, hogy a fizetésük legalább tartsa az értékét, meg tudjanak élni normálisan abból a fizetésből, amit hazavisznek, tudjanak belőle gyereket nevelni, utazni, szórakozni, ahogy minden normális ember.

nu pagagyí 2013.02.24. 22:40:46

A prioritásokról szólnak a programok. Nagyon helyes Bajnaiék programjában, ha az oktatást előnyben részesítik.

Pénz pedig van, csak mostó hülyeségre folyik el jobb esetben, rosszabb esetben szimplán ellopják (Simicska és bandája).

Ilyen a felturbósított "munkahelyvédelmi" projekt, melyben már gyakorlatilag mindenki után kedvezmény jár, holott többségüknek anélkül sincs veszélyben a munkahelye, mert valakinek dolgoznia is kell, hogy a cég megéljen. Tökletesen felesleges 120 titkosszolgálatot fenntartani. A mezőgazdaság is működne tizedannyi támogatással, ha egyszer már békén hagynák őket. Nem kellenek újabb BKV-k sem százmilliárdokért közműcégek formájában. Nem kell pénzt és időt nem kímélve akadályozni a piacot rendes működésében, talán több pénz folyna be adóból, ha a polgárok öntevékenységére építenének.

Szóval van pénz, csak most nem arra költik, ami a társadalomnak is hasznára válna.

Muzsikok közt 2013.02.24. 23:23:00

@emzéperiksz: De nem anyagilag megbecsült szakma a tanári. És nem is volt az soha. És nem is lesz. És az USAban is alulfizetett pálya. Ezt akartam mondani.

Dörnyei József · http://dornyeij.blog.hu 2013.02.25. 01:29:35

Az Együtt 2014 programja lite-os. Nagyon. Nem csak ezen a téren, hanem minden téren az.

Olyan, mintha egy lelkes diákcsapat írta volna össze. Vannak benne jó és rossz meglátások is, de rendszer vagy program az nincsen benne.

dornyeij.blog.hu/2013/02/22/egyutt_2014_kereszttuz_alatt_a_program

gazdelemző 2013.02.26. 20:41:48

A fizetések kiszámításához a kormány számait vehetjük alapul és a pedagóguszszámot.
Utóbbi a nyugdíjazások miatt várhatóan idén kb 146ezer lesz. Az életpályamodellre szánt pénzt megfejelték óraszám növeléssel és úgy tűnik kb 237 milliárd jön ki valóban a körübelüli bérköltségre.
Azonban a valódi bérköltség kiszámolhatatlan!
Ugyanis régen az önkormányzatoknak utalta a kormány a pénzt, mint fenntartóknak akik a túlórákkal majd pluszpénzekkel együtt fizettek! A túlóra és pluszpénzeket saját költségvetésből!
Most a tanárok fizetése közvetlenül jön de a túlórák költsége és egyes plusz idők nem lesznek benne de azokat kötelezően(kvázi ingyen) kell elvégezniük és végeredményben az önkormányzatokon múlik hogy mint külsős intézmény, ad-e valami pénzt vagy sem.
Így akár drasztikusan is csökkenhet a tanárok fizetése hisz vélhetően az önkormányzati pénzek kiesnek és az életpályamodell plusz pénzét is bruttó bérre(vagyis szuperbruttóra) számolták.
Nekik a bérek mondjuk 20%-os növelése megoldható részben az adózáson keresztül és csak részben konkrét pénztömeg növeléssel. Előbbi ugye 23.7 milliárd lenne. Utóbbi 47.4 milliárd. A kombinált elemekkel meg a végeredmény a kettő között lenne. Semmiképp nem gondolom hogy jó lenne a bérduplázás! Egy egyszeri normál bérnövelés és aztán egy megfelelő béreloszlás, jóváírási rendszer vagy bérnövekedési rendszer megfelelő lenne és nem is lenne elvetemült összeg.

A felsőoktatás fogas kérdés mert a mostani juttatás csökkentés katasztrófális! Hisz itt már a rezsit és a fenntartást teljes mértékben az állam állja(míg pl az általános iskolánál az önkormányzat felelős az üzemeltetésért!!) így ha itt csökkentünk 30%-al akkor ugye az intézmények nem csökkenthetik a rezsikiadást hacsak nem akarnak fagyoskodni és gyertyafénynél olvasgatni. Tehát elbocsátások kellenek! És akit elbocsátanak az vagy megy céghez vagy külföldre és visszacsinálni már lehetetlen lesz a dolgot!
A megoldás az egyetemeknél szerintem az adózással is támogatott céges jelenlét lehet és persze a támogatás visszaemelése!
Az egyetemek most egyébként olyanok mint annó voltak a középiskolák vagy nagyon régen az általános iskolák! Akkor talán azt gondolták minek megtanulni egy "földtúró parasztnak" írni olvasni de ma már tudjuk hogy ez volt a jövő!
Ma talán úgy tűnik fölösleges egyetemre járni annyi embernek de ez a jövő! Egyre többen kellenek majd és aki nem képez eleget az lemarad!! Hisz fejlesztés sem lehetséges gimnáziumot végzett kutatókkal!! Emelt szintű tudást csak emelt szintű egyetemen lehet szerezni!
süti beállítások módosítása