Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2012.05.06. 14:03 Melhárt Dávid

Manuális váltó

Címkék: gazdaság liberalizmus adó kapitalizmus telekommunikáció adórendszer telefon adó szabadpiac portfolioblogger tranzakciós adó

A mai állam gépezetét egyre jobban áthatja a manuális irányításra való törekvés. Több, a múltban bevezetett szabályozás és a nemrég felröppent új adónemek, mind-mind ebbe az irányba mutatnak.

2013-tól a kormány megadóztatná a sárga csekket, a pénzügyi tranzakciókat, a telefonálást, az SMS/MMS szolgáltatásokat, és még a futóversenyt is. Ezek az új adónemek, ha mellétesszük a kormány más terveit és intézkedéseit, (mint például az öt kulcsos áfáról szóló elképzeléseket vagy az egyetemi keretszámok új szabályzását) veszélyes irányba fordítják a magyar politikát, hiszen már önmagukban is problémásak.

A tranzakciós adó valószínűleg megakasztja majd a pénzmozgást, illetve (mivel a készpénz használatot jutalmazza a rendszer) a feketegazdaság felé mozdítja a piacot, így káros hatással lehet a nemzeti gazdaságra. Nem is beszélve arról, hogy a nagyobb cégek már most tartanak a megnövekedett költségektől, hiszen a nagyobb mértékű pénzmozgás miatt őket sújtja legjobban a rendszer.

A távközlésre kivetett adóból a kormány 52 milliárd forint bevételre számít, ám valószínűnek tartom, hogy a végeredmény kevesebb lesz, hiszen a percenkénti +2 forint miatt - az így is magas percdíjak mellett - jelentősen csökkenhet a telekommunikáció mértéke, ami pedig  könnyen a civil szféra rovására mehet, visszavetve az ország fejlődését.

Ezekhez az adónemekhez kapcsolódó központi problémát fokozza, hogy fel-felröppennek a hírek arról, hogy a nyugdíjasokat, illetve alacsony jövedelemmel bíró polgárokat valamilyen féle védelem alá kéne venni az új adók alól.

A legnagyobb aggodalomra nem is a látszólag ad-hoc adók adnak okot. Ezek mögött ugyanis egyértelműen látszik a logika. A kormány kétségbeesetten próbálja tartani a hiánycélt, és ehhez onnan von el, ahonnan tud, ahonnan még lehet.

Azonban a központi probléma a magyar kormánygépezet manuális váltója. A kézi irányítás érezhető a rendszeren. A parlamenti kétharmad hajtotta motor pedig – fékek nélkül – rendkívül veszélyes. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy azok, akik a kormánynál ülnek, mindenképpen manuális irányításra akarnak támaszkodni. Ezt mutatja az új adórendszer is. Az öt kulcsos áfáról szóló elképzelések, a speciálisan, bizonyos szektorokra kivetett adók mind-mind erre utalnak. De ezt a problémát példázzák az új egyetemi keretszámok is, melyekkel a kormány a neki kívánatos irányba szeretné terelni az embereket, félretéve minden rajta kívül álló érdeket és véleményt.

A helyzeten pedig csak ront az a tendencia, hogy például az elfuserált, kézi irányítású adórendszert még több manuális „utána-igazítással” akarják megoldani, és adómentességet vagy csökkentett adóterhet adni bizonyos rétegeknek. (Zárójelben, persze ezzel az eszement rendszerrel szemben – szerintük – a kétkulcsos adó az már bonyolult és a sátántól való)

De mi a gond a manuális váltóval? Nem csak, hogy kapitalizmus és szabadpiac ellenes, de a kézi irányítás, kapkodáshoz és ad-hoc megoldásokhoz vezet, ahol valaki mindenképpen sérül majd. A rendszer nem elég, hogy rugalmatlan, de a kapitalizmus ellenes, központosított, disztributív szemlélet az állami szférát a civil szféra rovására növeli majd. Ez pedig az állampolgárok érdekeinek sérüléséhez vezet. Egy szűk csoport elképzelései károsak lehetnek az egész országra nézve és a fulladozó civil szektor nem tud majd megoldást nyújtani a szabad tér nélkül, melyben működhet.

 

 


58 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr364474784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 15:24:10

Ha már próbáltál kanyargós pályán, szakadék szélén vagy egyéb szélsőséges körülmények között autókázni, akkor tudhatod, hogy a manuális váltó elengedhetetlen.

A néhány száz forintot kitevő adókat pedig majd mindenki szépen befizeti. Cserébe örül, hogy megszűnik (majd, remélhetőleg) a túlzott deficit eljárás, kapunk szép színes IMF védőhálót, és a kormány nyugodtan enyhítheti a kisemberek problémáit az árfolyamrögzítéssel, családi adókedvezménnyel, munkáltatók terheinek csökkentésével.

Semper Fidelis 2012.05.06. 15:37:16

Bárki, aki bekommenteli, hogy Magyarországon egy kulcsos szja van, annak előre is kiosztok egy jó nagy nyeles lóf.szt. Magyarországon 2 kulcsos az szja, 16 és 20,24.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 15:41:25

Nézzük szakmailag az egyes pontokat:

1. Önmagában is problémás az öt kulcsos áfa (szó sincs a közeli bevezetésről), vagy az új egyetemi keretszámok (tényleg még több államilag fizetett jogász és közgazdász kellene?). Mi is itt a probléma?

2. Tranzakciós adó megakasztja a pénzmozgást. Persze... Amikor a jómagyar emberek legalább 90%-a asse tuggya, hogy mennyit von le tőle a bankja havi díj, zárlati díj, tranzakciós díj, sms díj, kártyadíj, kp felvételi díj, mifene miatt. Vagy a hitelkártyák kamatára. Náluk semmi sem fogja megakasztani a pénzmozgást, mert azt sem tudják, hogy eddig mi volt.

3. A távközlésre kivetett adó visszaveti a civil szférát. Persze... Elképzelem, amikor millió ember ki akar menni a térre tüntetni, de mégsem megy, mert drágább lett a paercdíj 2 forinttal. Vagy egy helyi civil kezdeményezés (építsünk parkot, játszóteret) megbukik a magas percdíjak miatt... Ha ha ha.

Inkább a cégek fognak érezni ebből valamit, akik eddig 5-10 Ft bruttóért telefonáltak flottában. Nekik 25-50%-os telefonszámla emelkedés is várható. Ki fogják fizetni? Ki hát. Mert még így is megéri nekik, hiszen dolgoznak. A felesleges beszélgetések visszafogása pedig senkinek sem árt.

Na és mit kellene csinálni a kézi irányítás helyett? Kirugdosni 50-100 ezer embert a közszférából? A közszféra meg sem érezné, csak az ellátórendszer. Vagy esetleg kórházat kellene bezárni? Esetleg egyetemet? Nyugi, sor kerül rá, ha más nem összevonják őket.

Talán a strukturális reformoknak nincsenek áldozatai? De vannak. Legtöbbször többen kerülnek bajba amiatt, mint a fogyasztási adók csekély emelése miatt.

Ppix 2012.05.06. 15:55:01

Ilyet már láttunk, úgy hívták tervgazdaság - a szocializmus kelléke volt.
Üvölt a mostani rezsimről hogy nem bízik a piacokban, fogalma sincs mit kellene kezdeni a gazdasággal, csak koncepciótlan ötletelés folyik.
tundrazuzmot külön kiröhögöm, hol lát itt struktúrális reformokat? Legfeljebb a közbeszerzéses lopás struktúráját reformálták meg de helyénvalóbb lenne az olajozás kifejezést használni...

Szaladjon már neki valami nagyokos és próbálja összefoglalni mi a kormány koncepciója az ország felvirágoztatására, mert innen a piacgazdaság felől nézve kurvára nem látszik semmi...

Smitht 2012.05.06. 16:10:13

@tundrazuzmo: Ja, hogy ezek nálad a szakmai érvek? :D:D:D
"asse tudja"

:D:D:D

Manatwork (törölt) 2012.05.06. 16:25:21

@tundrazuzmo: "A felesleges beszélgetések visszafogása pedig senkinek sem árt."

Hatalmas tévedésben vagy! A szerinted felesleges beszélgetések visszafogása a költségvetésnek árt legjobban! Ugyanis minden megspórolt perc beszélgetés után nem lesz befizetve a jelenlegi 27% áfa!
Számszerűsítve: egy perc megspórolása (átlag 30 ft árban) kb 8 Ft bevételkiesés az államnak az az áfából. Nem kell hozzá nagy matek tudás, hogy lássa bárki, hogy ha valaki eddig 4 percig telefonált és ezután ezt leszorítja 3 percre, akkor az állam hiába vezeti be az új adót - máris bukott kb. 2 Ft-ot!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.05.06. 16:25:32

@tundrazuzmo:, @Ppix: jókat írnak.

"a civil szféra rovására mehet, visszavetve az ország fejlődését."

SZFÉRA? Mi az a civil szféra? A hőbörgés? Aztán ugyan ahhoz mi köze van a telefondíjnak? Kevesebb lesz a petíció, az aratóbál és az író-olvasó találkozó? Ekkora süketelést...

"valószínűleg megakasztja majd a pénzmozgást"

Ez még nagyobb baromság. Az emberek mostantól nem fognak venni és eladni? Inkább őrizgetik a pénzüket, mert többe kerül elkölteni? A francot, ugyanannyit fognak elkölteni, de úgy, mint amikor egy globális áremelés során van, vagyis kevesebbet kapnak ugyanannyiért. A mobiltelefonok eladási mutatója meg sem fog rezdülni, meglássa mindenki, legfeljebb a hitelintézetek forgalma gyarapodik kissé. Ők nem fogják bánni, márpedig itt övék a szó.

A manuális irányítást úgy hívják, hogy irányítás. A nem manuális irányítást pedig úgy hívják, hogy a gyeplőt a lovak közé dobjuk, aztán mennek, amerre akarnak. A világ gazdasági támolygása fényesen bizonyítja, hogy "piac-alapú" önszabályozó világ törvényszerűen felzabálja saját magát, mindig csak idő kérdése. Én igazán nem sajnálom, ha valaki végre a józan észt is megpróbálná beerőltetni a szabadon csapongó rablókapitalizmus folyamatába. Mi csak jobban járunk, ha a melóst nem mindig annyival vágják meg a gyártók és a bankok, amennyit még képesek lenyomni a torkunkon, ha szabad ezzel a nemes képzavarral támadnom.

A kormányhoz pedig lenne egy egyszerű kérdésem. A telefon- és csekkadó érezhetően egy nehezen elfogadtatható, tehát elég kétségbeesésben hozott döntés. Szükség van rá? 1) Nem. Akkor mi az anyátokat szórakoztok velünk? 2) Igen. Akkor most, hogy szokás szerint visszavonjátok a szándékot, honnan az anyátokból fogjátok előkotorni az így kieső pénzt, ha már ez volt a legjobb ötlet? Ha egyszer kell valami, akkor tessék végigcsinálni, a nép úgyis minden adófajtáért panaszkodni fog, főleg amíg nem nyitjátok ki végre a pofátokat, hogy elmondjátok nekünk, miért van erre szükség.

És ha valaki az így kisajtolt pénzből lop, annak ki kell tépni a beleit, mert mindennek van határa.

Tapogatott Kukorica 2012.05.06. 16:28:49

Jo iras, erdekes. Abban biztos vagyok, hogy a "kapitalizmus" szo ketszeri szerepeltetese es a "szabadpiac" emlegetese majd bevonz nehany embert, akinek rogton megserul a nemzeti ontudata es elmultnyolcevezes, neadjisten zsidozas lesz belole.

Pedig tenyleg vilagosan latszodik, hogy mennyire nem latszodik semmi: erre szoktak mondani, hogy zavarosban jo halaszni. Mert az atlagember mar most is keptelen atlatni a folyamatokat, rendszereket, adokat, az allam mukodeset stb., aki pedig kitalalta ilyen toldozott-foltozottra ezeket az uj "megoldasokat", az konnyen ellavirozgat majd benne, persze sajat hasznara.

Teljesen egyetertek, hogy ilyen folt folt hatan tipusu megoldas helyett egy letisztultra lenne szukseg, ahol valamennyire kiszamithato az ut mindenki szamara. A minden heten uj ado egyaltalan nem segiti sem a cegeket (tehat a piacot, a gazdasag motorjat), sem az atlagembert. Igy mindketto bizalmatlan lesz es egyreszt lelassul a gazdasagi fejlodes, masreszt moralisan is elkenodik az orszag.

Ki hitte volna 3-4 evvel ezelott, hogy meg jobban el lehet szurni dolgokat?

misc · http://misc.blog.hu 2012.05.06. 16:28:51

a telefonadonak az az egy előnye van hogy mindenki fizeti, nem csak az aktívak

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2012.05.06. 17:17:15

Ezekkel az adókkal annyi probléma van, hogy mivel keveset emelnek (többet nem tudnak, mert azt már sokan megéreznék), ezért a telefonálás visszafogása sokkal nagyobb bevételkiesést fog hozni, mintha újadó nélkül néznénk.
Valahol kiszámolták, hogy 20% forgalomesésnél már az új adóval együtt SEM jön be annyi bevétel, mint eddig.
Valljuk be, 20% csacsogás visszafogás nem esik az emberek nehezére. Főleg hogy bőven vannak alternativák.
Matolcsyék megint szopni fognak, mert szokás szerint megint nem végeztek háttérelemzést.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.06. 17:17:19

A kormány mindent megtesz a korszerű gazdaság visszaszorításáért.
Az a helyzet, hogy alapvető problémája, hogy nem tudja, hogy mit jelent az infrastruktúra szó és hogy az miért fontos.

@tundrazuzmo:
Nem csak "zemberek" mozgatnak pénzeket. A gazdaság puszta működése pénzmozgásra épül.
Amikor a cég megveszi az anyagot, pénzt mozgat, amikor bért fizet, pénzt mozgat, amikor eladja a terméket, pénzt mozgat stb.
_Mindent_ megdrágít egy ilyen adó.

A telefonadó nem csak az embereknek rossz. A távközlési vállalat a fejlesztéseit visszafogja.

"Na és mit kellene csinálni a kézi irányítás helyett?"
Megmondom:
Nyugdíjak nominálértéken való befagyasztása 1 évre, majd reálértéken legalább 4-re. Növelni a nyugdíjrendszer degresszívitását.
SZJA évi évi 5 millió felett 24%

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 17:24:26

@Smitht: @tundrazuzmo: Ja, hogy ezek nálad a szakmai érvek? :D:D:D
"asse tudja"

Nem kell rágalmazni. Azt írtam, hogy "asse tuggya"! És igen, ez szakmai érv. Főleg ami utána következik. Maga a kifejezés a pénzügyileg dumb és dumber magyar pógárra utal, aki azt hiszi, hogy attól már pénzügyi szakértő, hogy ki tudta választani a legalacsonyabb árú sert a teszkóban.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 17:44:51

@Tapogatott Kukorica: "Ki hitte volna 3-4 evvel ezelott, hogy meg jobban el lehet szurni dolgokat?"

Úgy érted, hogy le lehet vinni 3% alá a hiányt? Vagy a folyamatosan növekvő államadósság megállítására gondolsz?

Azt ne hidd, hogy amit 8 év + egy gazdasági válság alkotott, azt egy év alatt rendbe lehet tenni! Elég mélyen bekerültünk a sárba, már elindultunk kifelé, de még egyáltalán nem vagyunk tiszták.

Blogger Géza 2012.05.06. 17:53:17

Ez a "könnyen a civil szféra rovására mehet, ami visszaveti az ország fejlődését" volt a héten a legviccesebb, amit eddig olvastam. :)

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 17:53:38

@Lord_Valdez: "_Mindent_ megdrágít egy ilyen adó."

Ja, tényleg. De mennyivel is. Fél ezrelékes adóról beszélünk, ami egy termelő tevékenység esetén kb. 5-10 alkalommal sújtja a vállalkozást (alapanyagbeszerzés, bérfizetés, termékeladás, stb.)

Ez azt jelenti, hogy kb. 2-3 ezrelékes különadóról beszélünk, amelyet most éppen a magánszemélyek is kifizetnek. Cserébe hány százalékkal csökkent a foglalkoztatás terhe?

Smitht 2012.05.06. 17:56:08

@tundrazuzmo: Csak a probléma az, hogy ezek a sarcok nem a "8 év + egy gazdasági váság"-ra adott válaszok, hanem az utóbbi két év elkúrására. Félreértés ne essék: elkúrás volt előtte is, de most kézivezérlésre álltak át, és egyre nagyobb fokozatra kapcsolnak...

Ez történik, ha a manuális váltót egy komplett idióta kezeli, és hagyják még ezután is "váltani".

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 17:58:00

@Ppix: "tundrazuzmot külön kiröhögöm, hol lát itt struktúrális reformokat? "

Szövegértésből egyes. Éppen azt fejtegettem, hogy az újabb adók alternatívája egy (vagy több) strukturális reform lenne. Amelyek szintén nem fájdalommentesek, mert emberek válnak munkanélkülivé, és onnan már nehezebb a visszaút, mint a 2Ft-os telefonadót kinyögni. De most nincsenek strukturális reformok, mert lehet, hogy több bajt csinálnának mint hasznot, ezért maradnak az újabb adók.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 18:00:04

@Lord_Valdez: "Megmondom:
Nyugdíjak nominálértéken való befagyasztása 1 évre, majd reálértéken legalább 4-re. Növelni a nyugdíjrendszer degresszívitását.
SZJA évi évi 5 millió felett 24%"

Támogatom.

Smitht 2012.05.06. 18:06:10

@tundrazuzmo: Igen, ezeket a dumb és dumbereket kellene egyre jobban ösztönözni arra, hogy szokjanak le a készpénz használatáról, ami az állam számára elvileg kívánatos lenne...

Ezzel szemben ezután, ha a gyereke számlájára akar pénzt utalni az egyszerű dumber pógár, még fizetnie is kell.

Netuddki. 2012.05.06. 18:08:22

@Manatwork: "Nem kell hozzá nagy matek tudás, hogy lássa bárki, hogy ha valaki eddig 4 percig telefonált és ezután ezt leszorítja 3 percre, akkor az állam hiába vezeti be az új adót - máris bukott kb. 2 Ft-ot!"

Kisfácán, bírom az ilyen matekzseniket!

Ami pénzt nem telefonálsz le azt elköltöd a boltban és máris bekasszírozta rajtad az állam a maga kis 27%-át.
Egyedül ha külföldön költenéd el a pénzedet akkor bukna rajtad az állam. No meg amikor a kereskedő, akinél vásárolsz kibújik az adófizetés alól...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.05.06. 18:08:33

Egyáltalán miért kellett bármit is megváltoztatni? Hiszen minden jó volt ahogy volt és ha mégse, akkor senki se felelős hiszen ami volt azt nem mi vezettük be, tehát nem vagyunk felelősek. Az IMF meg mindig segít. Hiteleket kell még felvenni.

Hajrámattyar, még hiteleket, kétpofára! Hajrá értelmiség! Hajrá közszféra!

biobender 2012.05.06. 18:11:07

@tundrazuzmo: "De most nincsenek strukturális reformok, mert lehet, hogy több bajt csinálnának mint hasznot, ezért maradnak az újabb adók.

Ja, mert a fityesz az utcara vonulna a ne a zemberek fizessek meg, es a rosszabbul elunk mnt ket eve lozungokkal, ugye?

Te ugye annak idejen tamogattad a vizitdijat? Na gyerunk, csak oszinten: igen ? Vagy nem? Es ha nem, akkor miert nem?

Netuddki. 2012.05.06. 18:13:37

@kovi1970: Sajnos úgy látom hasonló matekzsenik vannak a mindenkori regnáló magyar kormányokban is. Csak azt nem értem miajóbüdöslópisztojt tanítottak a tanácsadóknak (a kuszaszemmel az élen) a közgázon?

Magyarországon qrva kevés az átlagfizetés. Az emberek nemigen tudnak megtakarítani. Ergo az állam adót csak úgy tud növelni ha növeli az adókat. Idáig gondolom minden féleszű politikus eljut.
Ha növelik az adókat, magyarul pénzt vonnak ki a gazdaságból akkor a gazdaság tönkremegy. Ergo még kevesebb adóbefizetés lesz. Ergo hülyepolitikus emeli az adókat és kicsinálja az országot...

Smitht 2012.05.06. 18:13:46

@tundrazuzmo: Az a baj, hogy a 2 Forintos telefonadó semmiképp nem megoldás. Lehet rajta spórolni, másrészt van alternatívája. Ha spóronak/keresnek más alternatívát a zemberek, akkor sokat veszthet rajta az állam is... Egyszer ki kell vezetni ezeket az adókat is, vagyis most a szarhalomra tesznek még három lapáttal. És a legrosszabb a dologban, azért csinálják ezt, mert kiderült, hogy az unortodox módszer nagyon jó, csak a gyakorlatban nem működik.

bruhahahahihihi 2012.05.06. 18:15:59

ORBÁN-SIMICSKA-NYERGES KORRUPCIÓ MAFFIA uralkodik az ország ÉS A PÉNZÜNK FELETT!!!!
....DE EL LESZTEK KAPVA ROHADÉKOK ..EZ BIZTOS !!!!!!
EZEKNEK KELL AZ IMF PÉNZ IS...

Smitht 2012.05.06. 18:32:06

@kovi1970: Kisfácán, lassan a testtel!

Az államnak bevallottan az a célja ezzel a telekom adóval, hogy több pénzt szedjen be és nem az, hogy megváltoztassa a fogyasztói viselkedést (bár volt egy seggfej aki azt mondta, nem árt, ha kevesebbet csacsognak az emberek). Az általad leírt helyzetben, ha a megtakarított pénzéből parizert venne, akkor sem lenne számottevően több az adóbevétel, sőt egyes esetekben kevesebb. (Más kérdés, ha cigit, vagy benzint vesz rajta)

Manatwork (törölt) 2012.05.06. 18:42:06

@kovi1970: Én meg olyan nagyarcú megmondó embereket birom mint te :)
A beszélgetések egy részét (20-30%) mobilról átrakom skype-ra. Ennyi hívás simán van amit nyugodtan lehet számítógépről intézni és nem lényeg a mobilitás. A megspórolt összeget nagyon egyszerűen a skype percdíjra fordítom amivel áfával együtt percenként 2,2centért hívhatok vezetékes vagy mobil számot.
Okostojás... szerinted ebből mennyi bevétele lesz az államnak?

nemecsekerno_007 2012.05.06. 18:57:40

Az az igazság, hogy ezek akkora hülyeségek, hogy kár is vitatkozni rajtuk. A magyar állam az állampolgárok egy részét ellenségnek, más részeit meg birkának tekinti tök mindegy ki van kormányon. Ismerve az elmúlt 20 év kormányait nagyjából erre van igény. Az átlag magyar eltűri hogy megmondják neki mit csináljon, mert a pénzt is elfogadja amivel a hatalom megveszi kilóra. Lásd. hitelesek megmentése, ingyen utazás, tandíjmentesség etc... sorolhatnám még a végtelenségig. Nagyon lassan heverjük ki 40 év kádárizmusát :(

Éhes_ló 2012.05.06. 19:01:11

Ki lehet ötölni mindenféle sarcokat, el lehet venni mindenét a népnek, de az uzsorás markából nincs menekvés. Érdemes lenne a kedves bölcsész és közgazda uraknak Tolsztojt olvasni.
Az országot elhagyják azok a képzett és=vagy vállalkozóképes fiatalok és középkorúak akik a jövő zálogai lennének, helyettük lesz sok cigó.
No ők SEMMIT nem fognak fizetni az államnak.
Pár év és vége a dalnak.

nemecsekerno_007 2012.05.06. 19:02:33

@tundrazuzmo:
"Na és mit kellene csinálni a kézi irányítás helyett? Kirugdosni 50-100 ezer embert a közszférából?"

Bizony, bizony azt kéne csinálni persze ezt nehéz szépen kommunikálni mert nyílván a DK, MSZP meg a Jobbik teli torokből üvöltené, hogy "védjük meg a közszolgákat" Ehhez kéne az ún. nemzeti összefogás, de ez nem fog menni mert a magyar társadalom beteg, megosztott és el van adósodva valamint a szocializmus illúziójában él és sokban függ az államtól. Nyílván azért rángathatja zsinóron bármilyen politikai erő. Ez csak nekik jó. Jobb lenne a függetlenség, de akkor többségnek magának kéne gondoskodnia egészségügyi ellátásról, egyetemi oktatásról etc.... Ahogy ez valódi kapitalista országokban működik. Mo. sajnos egy poszt-kádári szarkupac ahol a demokrácia csak egy jogszabályokból álló csontváz...

nemecsekerno_007 2012.05.06. 19:04:03

@Éhes_ló:
"helyettük lesz sok cigó."

Meg 4 millió nyugdíjas, 1,5 millió közszolga meg 2 millió földönfutó

Kis ember 2012.05.06. 19:21:28

@Tapogatott Kukorica:

Én már régóta mondom, hogy itt az emberek fejében kommunizmus van. Ami nem baj, csak akkor ne akarjanak kapitalizmust működtetni.

Azt hiszik, a pénz az úgy jön, mint a Gazdálkodj Okosan-ban: ha átléped a startmezőt, kapsz a dobozból.

taecleau 2012.05.06. 19:58:15

Az IMF védőháló szép, csak ha lesz, bele is fogunk zuhanni.

Kis ember 2012.05.06. 20:02:06

@nemecsekerno_007:

Talán már elcsépeltnek tűnik, mert lépten-nyomon ezt a példát hozom:
Amíg az eladók a boltban nem jönnek rá arra az egyszerű képletre, miszerint kedves, udvarias kiszolgálás ---> elégedett vevő ---> több pénz a boltnak ---> a bolt megél ---> az eladónak lesz munkája, addig itt bizony a fejekben nem változott semmi. Itt pl. az eladók a mai napig azt hiszik, hogy azért kapnak fizetést, mert bejárnak dolgozni.

nemecsekerno_007 2012.05.06. 20:09:05

@Kis ember:
Így még nem hallottam, amúgy meg itt már minden elcsépelt és semmi se az jelenti amit máshol lsd. liberalizmus, demokrácia :(
O.V. mondta, hogy tavaly 2,5 millió ember adózott. Azt már nem mondta, hogy ebből csak 1,7 millió volt olyan aki nem az újraelosztásból kap fizetést. Igaz én se nagyon reklámoznám, hogy 1,7 millió emberrel akarunk eltartatni 10 milliót. :(

Kis ember 2012.05.06. 20:28:18

@nemecsekerno_007:

Nekem az a kedvencem, mikor egy állami tisztviselő büszke arra, hogy ő adózik. Csak épp az nem jut el az agyáig, hogy MÁSOK adójából kapja ő a fizetését. Mint Örkény novellájában a hadifogoly, aki a saját testén növő tetűtojásokból akar nem-éhenhalni (persz éhenhal).
A mostani fiúk is gyanakodva tekintenek a valódi kapitalistákra, legyenek azok kis- vagy nagy vállalkozások. Nem fogják fel, hogy egy vállalkozás számára a kiszámíthatóság, a tervezhetőség annyira fontos, hogy hajlandóak többet is fizetni, ha tervezni tudnak.
Egy olyan országba, ahol havonta változtatják a fontos adó- és jogszabályokat, nem jön épeszű termelés. Illetve amelyik jön, az beárazza a bizonytalanságot és drágábban termel, ami szar nekünk.

ostvan2 2012.05.06. 20:32:35

@tundrazuzmo: Ez egy nagyon-nagyon miniszteriális-hivataloki szemléletű megközelítése a társasdalomnak, gazdaságnak. Kedves tundrazuzmó. Hasznos lenne mindannyiunknak, ha megpróbálnál egyszer saját erőből kisvállalkozó lenni. Vagy legalább beszélgess egy olyannal. Amikor minden nap arról szól, hogy az adóhivatalok (állami + önkormányzatik) a padlássöprés szintjéig már kiraboltak és közben egyre csak jönnek a hírek az újabb adókról. A hivatalnok - akinek havonta átutalja az állam a munkabérét - az meg azt hiszi a gazdaságról, hogy van ott még pénz bőven. Próbáld már meg egyszer azt, amikor nem te mondod meg, hogy mennyit kell még fizetni, hanem ha késel 10 napot az ÁFA befizetéssel, akkor inkasszálják az utolsó forintodat, amit a telefonszámlára szántál (és ezután lekapcsol a szolgáltató).
Egyébként nem az a gondom, hogy meg kell húzni a nadrágszíjat. Legyen, ha látom az értelmét. Az emberek egy része szeretné érteni, hova megy el az a rengeteg pénz. Igen, ELLENŐRIZNI AKARJUK a kormányt. És minden hivatalát, intézkedését. Akkor is, ha ez nektek, hivatalnokoknak kényelmetlen.
És ha rendben van minden eddig beszedett adóforint, akkor fizetjük a többit. De elvárjuk, hogy ti, hivatalnokok is takarékosabban költsétek a közpénzt.

subtotal 2012.05.06. 20:51:59

@Lord_Valdez: növelnéd a nyugdíjrendszer degresszivitását? De miért? Hogy mindenki minimálon legyen bejelentve? Ez az egyetlen előnye a rendesen bejelentett fizetésnek!
Szerintem meg, 75% privát számlára, 25% szociális nyugdíjra az államnak, hogy aki nem termelt magának elég ellátást az se haljon éhen.
Tudom, hogy ez utópia, főleg miután a Fidesz kisstílű önös érdekből elindult pont, az ellenkező irányba.
A jövedelmek degresszivitását nem akarod növelni? Mindenki 47eFt / hó! Najó, 50.

niklex 2012.05.06. 21:06:36

Bizony,sajnálatos módon a közszféra alapos leépítése kellene. (és ugye csak max egy évig kap segélyt a munkanélküli..). Nem pedig újabb és újabb, csekély számú politikust szórakoztató társulatokat hozni létre, mint országgyűlési őrség, elnöki díszőrség, TEK. Valakik még kiskorukból a háborúsdi nevű játéknál felejtkeztek...
És persze jó lenne a Közösgép pénzszivattyút is leállítani.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 21:29:01

@ostvan2: "Ez egy nagyon-nagyon miniszteriális-hivataloki szemléletű megközelítése a társasdalomnak, gazdaságnak. Kedves tundrazuzmó. Hasznos lenne mindannyiunknak, ha megpróbálnál egyszer saját erőből kisvállalkozó lenni. "

Ha annyi milliód lenne, ahány vállalkozásból nekem pénzem van, akkor hosszú ideig nem kellene dolgoznod. Most kicsit mellélőttél.

Néhány alapszabály, ha már okoskodtál:
1. Nem késünk az ÁFA befizetéssel, másik cégben nem késünk az EVA befizetéssel, mert abból van az államnak bevétele. Ha utána megy az inkasszó, akkor nem kell csodálkozni, te szúrtad el, miért tekintetted a magadénak az ÁFA vagy az EVA összegét??? Alaphiba kezdő vállalkozóknál.

2. Nem késünk a bérfizetéssel, mert az alkalmazott a legnagyobb kincs a vállalkozásban. Meg persze a több száz milliós eszközállomány - de ez nem sok KKV-nél van.

3. Ha gondot okoz a telefonszámla kifizetése, akkor lehet, hogy kényszervállalkozó vagy. Egy cégnél, ahol 40-50 fő benne van a telefonflottában (és kb. ennek a fele a céges járműflottában) nem lehet kicentizni ezeket a számlákat! Ez a vállalkozás havi költsége, amit a bérek után legelőször ki kell termelni. Éves terved van előre? Vállalati stratégiád van? Akkor légy szíves emelj egy kicsit a 2013-mas telefonszámlára szánt összegen. Nem tervezel előre? Akkor hogy a viharba' akarsz vállalkozni???

4. 20 fős, gyártással foglalkozó cégnél tudod mekkora az éves bevétel? Attól függ mit gyártasz. Legyen 200 millió Ft. Tudod mennyi ebből a telefonszámla? Kevesebb mint 1 milla. És tudod mennyi a bérjárulék? Az 5-10-szerese, attól függően, hogy mennyire van bejelentve a sok melós. Nem tudsz telefonszámlát fizetni. Szegény alkalmazottaid. Akkor a bérüket hogyan tudod fizetni? És a járulékokat?

És a végére egy gondolat: Saját erődből vállalkozni nem azt jelenti, hogy felülsz a szopórollerre, és körözöl. Azt is jelenti, hogy átgondolod, tervezel, csak akkor vágsz bele, ha hitel nélkül is megy, van B terved, és hosszú távon is el tudod viselni annak a terhét, hogy családok megélhetése múlik a döntéseiden. És van jó könyvelőd, megtalálod a kiskapukat, inkább nem csalsz ÁFÁT, próbálsz talpon maradni. Ha nem megy, akkor annak legtöbbször makrogazdasági okai vannak, és nem adóemelés. Egy vállalkozás ki tud csengetni 1-2% plusz adót, de nem tudja túlélni, ha elveszti a piaca egy részét. Mégis a vállalkozások 90%-a az adón akar trükközni, és nem a piacát követi, védi, keresi az új lehetőségeket, stb.

tarackos 2012.05.06. 21:30:15

Ezt a témát Kornai alaposan végigjára egy januári NOL cikkben és micsoda meglepetés, az 50-es évekre emlékeztette a mai gyakorlat.

@Tundra: ha szakmaiizni akarsz akkor olvasd el és azzal vitatkozz...

nol.hu/belfold/20120128-kornai_janos__kozpontositas_es_kapitalista_piacgazdasag

Ezalaci 2012.05.06. 21:58:32

Miért nem a telefonálás ÁFÁját növelik? Újabb adó egy csomó adminisztráció az adózónak is meg a hatóságnak is. Ez a célja? Vagy majd így tudják hogy ki mennyit beszél és csak egy lépés lesz azt is megtudni hogy kivel beszél mennyit?

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 22:00:18

@Smitht: "És a legrosszabb a dologban, azért csinálják ezt, mert kiderült, hogy az unortodox módszer nagyon jó, csak a gyakorlatban nem működik."

Jó. Ha a túlzottdeficit eljárás megszűnik - amire az ortodox elmúltnyolcévben (nyilván csak 2005 után) nem volt példa - akkor lehet, hogy mégis működik a dolog.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 22:10:33

@tarackos: "@Tundra: ha szakmaiizni akarsz akkor olvasd el és azzal vitatkozz..."

Akar a fene vitatkozni egy olyan tiszteletreméltó idős úriemberrel, aki komcsi emlékeire építve hazudik egy szépet. Azzal indít ugyanis, hogy a tervutasításos korszakra emlékezteti az államilag finanszírozott keretszám. Jaj de demagóg, jaj de beteg.

Két választ adok.

1. Az első választ a nol.hu-n is megjelent, milano user tollából származik: "Elgondolkodtató írás, de több pontatlanság van benne. A mesterképzések államilag finanszírozott létszámát a bevezetés első évétől, vagyis 2007-2008-tól intézményre, szakterületre lebontottan határozta meg a mindenkori kormányzat, s ez most sincs másként. Ez ma is, mint régen, akármennyi fizetős hallgatóval kiegészülhet."

2. A második válasz tőlem jön. Miért baj, ha az állam meg akarja szabni, hogy mit támogat? Ez nem tervutasítás, hanem az adófizetők józan érdekeinek figyelembe vétele.

Kornai "alaposan" végigjárta? Hahaha. A párt szamárlétráját, azt járta végig. Sem a 2007-2010-ig tartó MSZP-s, sem az utána következő Fideszes rendszernek nincs semmi köze a tervutasításhoz. Csak Kornainak van itt bármi köze a tervutasításhoz.

énisfélek 2012.05.06. 22:19:08

@Ezalaci: "Miért nem a telefonálás ÁFÁját növelik?"

Valószínűleg ez volt az eredeti terv, de az a csókos telefon-cégeknek is kellemetlenséget okozott volna, ezért sajnos muszáj a százszor bonyolultabb megoldást alkalmazni.

"Vagy majd így tudják hogy ki mennyit beszél és csak egy lépés lesz azt is megtudni hogy kivel beszél mennyit?"

Minderről már 2002 január-február óta tudnak.

2012.05.06. 22:39:50

@tundrazuzmo: Figyelj,c ez nem jó gondolatmenet. De legalább demagóg.
A vállalatok adót kell, hogy fizessenek majd a dolgozóknak utalt bérek után. A NAV-nak utalt bért érintő adók és járulékok után. Tehát a teljes bérköltség után befizetik azt a plusz adót. Honnan termeli ki? Hát persze, hogy a bérköltségből! Magyarul: a dolgozó fizeti. Majd megkapja a pénzét a számlára. Utal, vagy felveszi kp, tök mindegy, adózik. Immár másodszor, a bére után. Anyukád, ha már nyugdíjas, ugyanúgy adózik. A gyermeked, ha támogatást kap, vagy ösztöndíjat, szintén.
Nem fogod észre venni? Hát, akkor tényleg annyi eszed van!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.05.06. 22:41:00

@subtotal:
Mert kénytelenek vagyunk csökkenteni a nyugdíjkiadásokat, de a nagyon kis nyugdíjakat meg kell próbálni kevésbé terhelni.

nemecsekerno_007 2012.05.06. 22:42:12

@Kis ember: "az a kedvencem, mikor egy állami tisztviselő büszke arra, hogy ő adózik"

és még meg is sértődnek ha valaki ezt szóvá teszi. pedig nem lesz több a pénz amit újra lehet osztani :(

2012.05.06. 22:43:35

@tundrazuzmo: "2. A második válasz tőlem jön. Miért baj, ha az állam meg akarja szabni, hogy mit támogat? Ez nem tervutasítás, hanem az adófizetők józan érdekeinek figyelembe vétele."

Az elv jó. Megelőzte hatástanulmány? Nem az érdekelne engem, hogy mérték-e, mennyi jogászra van szükség. Inkább az, hogy a műszaki képzés keretében kikerülő mérnökök el tudnak-e helyezkedni majd? Fejlesztik-e a jelenleg egyetlen lehetséges kitörési pontnak látszó, kutatás -fejlesztés területét? (épp pénzt vontak el)

arany_ember 2012.05.06. 22:47:22

Kedves tundrazuzmo!

Nem tudom, hogy mik azok a vállalkozások, amikből Te minden adót és járulékot befizetve, stratégiát tervezve ilyen frankón működsz, de valami biztosan hibádzik.

Nekem is van több vállakozásom, akár többszázmilliós eszközparkkal, de a vállalkozások 95%-a nem engedheti ezt meg magának.

És tudod miért nem? Ne gondolja senki, hogy azért, mert a ronda burzsoá tulaj hazaviszi!

Hanem azért, mert ha a csodálatos magyar piacon tevékenykedik, pillanatokon belül ott egy konkurencia, aki nem fizet semmi adót, az ÁFÁ-t elcsalja, zsebbe fizeti a dolgozóit, majd ha már nagyon ég a talpa alatt a talaj, csiribí-csiribá eltűnik a cég. Felbukkan párhuzamosan egy másik néven (tipikusan a „RégiCég 20XX Kft.” néven és folytatja az árak és ezzel a normális cégek működésének tönkretételét.

Úgyhogy csak arra tudok gondolni, ha Te a fentiek alapján mindent becsületesen maximálisan befizetsz, akkor valamilyen monopóliumod van, vagy az állam csöcsén lógva szerzed a megrendeléseid.

Ellenkező esetben már volna egy konkurenciád a fentiek szerint működve és a földbe döngölne!

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 23:24:35

@Könnyen elkaptuk, uram!: "Az elv jó. Megelőzte hatástanulmány? Nem az érdekelne engem, hogy mérték-e, mennyi jogászra van szükség. Inkább az, hogy a műszaki képzés keretében kikerülő mérnökök el tudnak-e helyezkedni majd? Fejlesztik-e a jelenleg egyetlen lehetséges kitörési pontnak látszó, kutatás -fejlesztés területét? (épp pénzt vontak el)"

Hatástanulmánnyal Dunát lehetne rekeszteni. De tényleg. Ezen a területen az OECD-től kezdve mindenki megmondta már a frankót. Ugyanezen a blogon írtam, hogy "Volt szerencsém volt középiskolai osztálytársaim beszámolóját végighallgatni, akik a BME-n tanultak, és olyan is volt, aki a Közgázon. A BME-re nem volt könnyű bekerülni, sem bent maradni. De aki végzett, annak már a kilencvenes évek közepétől több álláslehetőség közül lehetett választani."

Az álláshirdetések is azt mutatják, hogy mérnökre szükség van, 2012-ben is. A kutatás-fejlesztés támogatásáról csak annyit, hogy ahhoz kellenek mérnökök is, már amennyiben nem csak az elméleti kutatásokat akarják támogatni, hanem a gyakorlati, eladható eredményeket is. Így a műszaki képzés támogatása közvetlenül hat a kutatás-fejlesztésre is.

tundrazuzmo (törölt) 2012.05.06. 23:30:10

@arany_ember: "Hanem azért, mert ha a csodálatos magyar piacon tevékenykedik, pillanatokon belül ott egy konkurencia, aki nem fizet semmi adót, az ÁFÁ-t elcsalja, zsebbe fizeti a dolgozóit, majd ha már nagyon ég a talpa alatt a talaj, csiribí-csiribá eltűnik a cég. Felbukkan párhuzamosan egy másik néven (tipikusan a „RégiCég 20XX Kft.” néven és folytatja az árak és ezzel a normális cégek működésének tönkretételét."

Ekkora általánosság beböfögése csak egy gimnazistától, vagy egy internethuszártól várható el. Te milyen piacról beszélsz? Építőiparról? Ott ez igaz lehet. De ahol a megbízható üzleti partner és a minőség is számít, ott esélye sincs a simliskedőknek. Mondjál már egy-két gyártó céget, amelyik hasonló trükköket csinált az elmúlt 5-10 évben!

arany_ember 2012.05.07. 00:32:17

Először is.

Ha blogot írsz, és engeded a kommentet, akkor ne az legyen az első válaszod valakinek, aki megtisztel, hogy kommentál, hogy „beböfög” valamit. Csak úgy gyerekszoba gyanánt mondanám.

Másodszor.

Az építőipar is része ennek a játéknak, és ha csak ott van így, akkor is gáz. Miért, ott lehet?

Harmadszor.

Amiben tevékenykedek, az hivatalosan szolgáltatás, bár igazából gyártás is, olyan határmezsgye. Ha elárulod, hogy Te milyen iparágban tevékenykedsz, szívesen megírom neked az aránylag kevés-szereplős piacunkon (mondjuk 15-20 szereplő egy régióban), annak a kettőnek a nevét, aki most is a piacon van és pontosan ezt csinálta. (Az egyik harmadszor).

Negyedszer.

„De ahol a megbízható üzleti partner és a minőség is számít, ott esélye sincs a simliskedőknek.”

Ebben teljesen igazad van. De akkor ugye a fentiekbe egyetlen állami megrendelés sincsen benne? Mert ott ez a tételmondat egyszerűen nem igaz. Hiába dolgozol becsülettel, a zsíros állami megrendelés a haveré lesz, aki aztán ebből keresztbefinanszírozva tesz tönkre a „rendes” piacon.

Szóval nézd, az a helyzet, hogy lehet, hogy én gimnazistának tűnök vagy internethuszárnak, de váltig állítom, hogy ha Te VALÓBAN vállakozásokból élnél, mint én 20 éve, biztosan nem védenéd a kézivezérlést.

Ne kézivezéreljen a kormányzat, hanem szabályozzon. A körülményeket, a játékszabályokat felügyelje. Figyeljen oda, egyszerűsítsen vállalkozóbarát módon tegye a dolgát.

Ha igazi vállakozó volnál, tudhatnád, hogy akár gyártó, akár nem gyártó cég mennyi szabályozásnak van kitéve kezdve az ANTSZ-től, a Tűzoltóság, Munkavédelem, Statisztikai hivatal, APEH, TB, stb. Aminek 50%-a legalább redundáns adatszolgáltatás, a maradék 40 pedig üres papír és igazolás gyártás.

Nekem az az érzésem, hogy Neked fogalmad sincs egy vállalkozás üzemeltetéséről a mindennapokban, csak valami fideszes fejtágítón hallottad ezt a gyártást mint mantrát és most ez ismételgeted.

De szívesen meghallgatom a cáfolatod.

2012.05.07. 02:49:29

@tundrazuzmo:" Az álláshirdetések is azt mutatják, hogy mérnökre szükség van, 2012-ben is. A kutatás-fejlesztés támogatásáról csak annyit, hogy ahhoz kellenek mérnökök is, már amennyiben nem csak az elméleti kutatásokat akarják támogatni, hanem a gyakorlati, eladható eredményeket is. Így a műszaki képzés támogatása közvetlenül hat a kutatás-fejlesztésre is. "

Fordított logika. A támogatások elvonása kevesebb munkahellyel jár. Nem a munkaerő létszáma határozza meg a foglalkoztatást. A mérnökök java elmegy külföldre. Kíváncsi lennék egy olyan kimutatásra, ahol látszana a végzettség szerinti kivándorlók aránya.

Smitht 2012.05.07. 08:00:52

@tundrazuzmo: Nem, ha az eljárás megszűnik, az azt jelenti, hogy a kormány már tényleg be van szarva. Az eddigi kormányoknak (beleértve ennek az előző két évét is) nem volt komoly ösztönző, hogy megszűnjön ez ez eljárás. Most már van (kohéziós alap felfüggesztése).

Te még komolyan hiszed, hogy minden fasza, tervek szerint megy? (na persze ha nincsenek is tervek...) A pannon pu.. akarom mondani a gyorsnaszád robobg tovább?

Te komolyan azt gondolod, hogy a modell működőképessége miatt kell ezeket a frankenstein adókat kivetni?

A szádba hugyoznak, te meg itt ujjongsz, hogy milyen finom.

:D:D:D

Te jó ég!

Tapogatott Kukorica 2012.05.08. 11:37:14

@tundrazuzmo: rendben, de nyilt titok, hogy csak trukkozessel, a manyupokbol befolyo penzekkel lehetett tartani a hianyt. A penz meg nem tart orokke, az osszes abbol befolyo osszeg kb. 2-3 evet segit atveszelni, mintegy 4-5%pontot jelentve evente (gyors fejszamolassal). Kerdes, hogy mi lesz utana? Vagy ezentul igy kell tervezni, csak holnapra, a tobbi meg majd lesz valahogy?

Ppix 2012.05.13. 01:22:28

@tundrazuzmo:
"Szövegértésből egyes. Éppen azt fejtegettem, hogy az újabb adók alternatívája egy (vagy több) strukturális reform lenne. Amelyek szintén nem fájdalommentesek, mert emberek válnak munkanélkülivé, és onnan már nehezebb a visszaút, mint a 2Ft-os telefonadót kinyögni. De most nincsenek strukturális reformok, mert lehet, hogy több bajt csinálnának mint hasznot, ezért maradnak az újabb adók. "

Ez hülyesség, minden perc amit reform nélkül tölt az ország, még nagyobb szarba vezet.
Merthogy pont a struktúrális elkúrás miatt növekszik a kaki.
Viktorka meg az idióta balkeze elmehet az anyjába. Ne jöjjenek nekem különadóval meg telefonadóval, ezekre mind nem lenne szükség, ha nem kúrják szét a gazdagok SZJA kedvezményével a költségvetési egyensúlyt.
Nem kellene semmilyen új adó ha nem akarnának stadionokat építeni tizmilliárdokért halál feleslegesen. Nem hiányozni kb. 100 milliárd kamatokra fordított extra pénz (CDS felár), ha nem lenne az idióta "gazdasági szabadságharc", ami persze valójában a demokratikus működés megszüntetése és a saját totális párthatalom kiépítése miatt lényeges (és ezt nem hagyja az EU. _Nem_ az IMF, az EU.)
Bármely értelmes közgazdász száz javaslatot tudna tenni arra, hol lehetne pénzt megfogni az egészségügytől kezdve a nyugdíjakon át a sportfinanszírozáson keresztül a éves 4 milliárd eurónyi EU-s támogatás elköltsésén keresztül.
De nem, ezek hazudoznak 2 éve fel és alá, elkúrtak 3000 milliárdnyi nyugdíjvagyont, söralalátét méretű adóbevallást igérnek, közben olyan nehezen kivitelezhető ökörségekkel keserítik meg az emberek és vállalatok életét, mint a csekk- és percadó...

Időszerű lenne észrevenni hogy ezeknek 8 évnyi ellenzéki acsarkodás után egyetlen dologra volt tervük, a lopásra, klientúraépítésre, az alkotmány és a törvények szétkúrására és saját hatalmuk bebetonozására...
süti beállítások módosítása