Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2012.03.16. 14:41 Máté.Sz

Igazságosak-e a Magyarországgal szembeni szankciók?

Címkék: budapest gazdaság költségvetési hiány magyarország európai unió brüsszel költségvetés szankció portfolioblogger

 Felemás érzésekkel fogadtam az e heti hírt, mi szerint a pénzügyminiszterek Tanácsa elfogadta a Magyarország elleni szankciókat. Magyarként nyilván bosszant, hogy hazánk ellen alkalmazták először ezt a fajta szankciócsomagot. Európaiként viszont örülök, hogy van súlya az európai intézményeknek, intézkedéseknek, és a látszat ellenére az EU tud kemény is lenni. Liberálisként viszont az érdekel a legjobban, hogy ezek a szabályok tényleg egyenlően érintik-e az összes tagállamot?

Egy ilyen komplex, ellentmondásos helyzetben, azt hiszem, az ember nem tehet mást, mint megvizsgálja a tényeket.

1)  A Magyarországnak járó strukturális források harmadának felfüggesztése jogszerű és megérdemelt volt.

Magyarország 2004 óta túlzottdeficit-eljárás alatt van, ami azt jelenti, hogy a költségvetési hiánya magasabb volt, mint a vállalt 3 százalék. Ráadásul 2004 és 2012 között, azaz nyolc éven (!) keresztül nem sikerült olyan gazdaságpolitikai programot letenni az asztalra, amely alapján bárki elhitte, hogy ez a hiány csökkeni fog a következő években.

 A túlzottdeficit-eljárás lefolyása nincs kőbe vésve, a gyakorlat alakítja leginkább. Magyarország ellen gyakorlatilag bármikor életbe léptethették volna a strukturális transzferek leállítását. Ezt csak most tették meg a pénzügyminiszterek, amelyhez minden joguk és okuk megvolt.

2) Nem Magyarország az egyetlen állam, amely  erős költségvetési hiánnyal küzd, de a magyar költségvetési egyenleg kiemelkedően rossz állapotban van.

Ha megnézzük más államok költségvetési hiányát, láthatjuk, hogy nem csak a magyaroké volt tartósan magas. Egyértelmű, hogy a franciák, görögök, lengyelek és spanyolok is (többek között) igen pocsék költségvetési egyenleggel rendelkeznek 2009-2011 között. Miben más tehát az ő helyzetük, mint a miénk? 

A fent leírt országok közül egyedül Görögország nem tud mit mondani mentségére, de Athén ezt meg is szenvedi, őket ne irigyeljük. A franciák ugyan többször  túllépték a 3%-os szabályt, de egyrészt nekik sikerült egy hiteles gazdaságpolitikát letenniük az asztalra, másrészt pedig élen jártak a fiskális szigorítások intézményesítésében. Persze nem lehet tudni, hogy a francia baloldal majd mekkora hiányt termel, de a jövőbe senki sem lát. Olaszország 2009-ben csúszott el, de a deficit már 2011-re csökkenésnek indult, ráadásul a tavalyi kormányváltás csak pozitív fordulatot okozhat. Lengyelország már 2008-ban túlköltekezett, a költségvetési hiány 2010-ig nőtt, de 2011-ben sikerült 2 százalékkal csökkenteni azt. Spanyolország szintén 2008-ban szállt el, és a vizsgált országok között ő termelte ki a legnagyobb, 11%-os hiányt 2009-ben, ám ezt szinte felére sikerült csökkenteni tavaly. 

Láthatjuk tehát, hogy a legtöbb ország már elindult a hiánycsökkentési úton. Magyarország helyzete viszont teljesen más. Egyrészről az Unióhoz való csatlakozásunk óta folyamatosan magasan van a költségvetési hiány mértéke, 2008 óta gyakorlatilag stagnál 3-4% között. 2011-ben ugyan sikerült egy pozitív egyenleget összehozni (ezt az Unió is elismerte), de ezeket csak egyszeri tételekből tudták finanszírozni: már csak azért is biztosak lehetünk ebben, mert a kormány is 3% közeli költségvetési hiánnyal számol idén, ami egy év alatt 7%-os (!) romlást feltételez. Ez minden, csak nem fenntartható. Másrészről Magyarország kormánya nem képes más választ adni a kritikákra, csak azt, hogy a kormány programja növekedést generál és csökkenti a hiányt, ezért nem hajlandóak azon érdemben változtatni. Ez pedig minden, csak nem hiteles gazdaságpolitika.

Ezért azt hiszem, teljesen egyértelmű: Magyarország más országokkal összehasonlítva is kiemelkedik a költségvetési egyensúlytalansága miatt.

3) Ennek ellenére az EU nem alkalmazza egyenlően a saját szabályait mindenkire. 

Ez is vitathatatlan. Nem csak arról beszélek, hogy ugyanezen a héten a pénzügyminiszterek engedték, hogy a spanyol költségvetési hiány magasabb legyen, mint amennyit eddig vállaltak – mikor Orbán hasonló próbálkozása megbukott 2010-ben. Sokkal inkább arra gondolok, hogy már történelmi tény, hogy Franciaország és Németország rávette a tagországokat, hogy ellenük ne irányítsanak túlzottdeficit-eljárást, amikor szükséges lett volna. Mivel a túlzottdeficit-eljárás indítása nem automatikus, ezért a nagy tagállamok meggyőzhetik a többieket, hogy ellenük ne indítsanak szankciókat.

Összefoglalva: Nem az az igazságtalan, hogy Magyarország ellen léptettek életbe szankciókat – az igazságtalan, hogy másokkal szemben nem. Persze ez nem menti föl Budapestet, már csak azért sem, mert nekünk vannak a legrosszabb gazdasági kilátásaink. Annyit tehetünk, hogy elfogadjuk a szankciókat, de egyúttal megpróbáljuk kijavítani azokat az európai intézményi hiányosságokat, amelyek ilyen igazságtalan helyzethez vezethetnek. Az új fiskális paktum erre tett kísérletet, hiszen abban a rosszul teljesítő országokkal szembeni szankciók már automatikusak, nem pedig egy politikusok által hozott döntés eredményei. Az új megállapodásban tehát már a nagyok és a kicsik teljesen egyenlőek. Ezért kell tűzön-vízen keresztül támogatni a paktumot. 

 

 


32 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr604316913

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A diktátor beszéde 2012.03.16. 18:14:13

Kedves Naplóm!Ezt nem bírom tovább. Félek. Hazámban fasiszta diktatúra van. Hiába próbálnak minket felszabadítani Európa demokratái, mert a Vezér és az ő agymosott hívei ezt nem hagyják. Rajtunk már Dani sem segíthet. Úgy érzem, eljött az idő, hogy nap...

Trackback: József Attila-díj 2012: Szőcs mesterben nincs szégyenérzet 2012.03.16. 16:12:13

Idén hatvankettedik alkalommal adták át a József Attila-díjat, ami hosszú ideje a legrangosabb állami irodalmi díjnak számít itthon. Szakmai értékét korábban leginkább az adta, hogy, bár állami díj, a díjazottak személyéről nem politikai funk...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ajj-jajj 2012.03.16. 16:23:10

2006-ban Orbán vezérlő fejedelem Brüsszelig futott, hogy Gyurcsányt segítsenek kinyírni.
Javaslatát megfogadták 6év elteltével, de jajjj akkor már ő lett a miniszterelnök. Ez a szarkavarók sorsa. Nem kell félni Viktor, te nem fogsz megéhezni, meg a három különböző vallásra keresztelt gyereked sem.

Martian (törölt) 2012.03.16. 16:27:10

Igazából az Európa Parlamentben sem értik a demokrácia lényegét:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=yokbR6h5RR8

(úgy néz ki, az Európai Gittegylet valahol "megérdemli" Orbánt... és viszont)

A bóvli kormány most már a lottóval is csal!! 2012.03.16. 16:43:10

Nekünk el kell fogadni a bóvli orbán kormány döntéseit? Sajnos el bizony senkinek nem tetszik, de most még ők a hatalom.
Akkor miről van szó? Nem tetszenek az EU döntések, ők a hatalom a seggszájú kormányunkkal szemben , tehát..
Nem beszélve, hogy szarházi módon pöffesszkedett soros EU vezetőként, majd másnap szembeköpte és leszarta azokat. Ilyen jellemtelen a mi miniszterelnökünk.
Ha kölcsönre vágyom, akkor jó napot kívánok ezt és ezt szeretném, a válasz oké uram ezek és ezek a feltételeim. Ha nem teljesülnek a kölcsönadó feltételei, ülhet a szarházi az asztalnál és várhatja pökhendien az IMF-et.
Szégyen vagy O. Viktor, a haza és sok magyar szégyene! Takarodj!

röhögő 2012.03.16. 16:44:45

@Martian: Csakhogy a gittegylet tudja csicskáztati Orbánt, mig a felcsuti törpe max hisztizhet.

Hertelendi 2012.03.16. 16:51:36

Nem igazságos, de ha ez a gyökér kokikat osztogat, ne csodálkozzon, ha minden komoly ember hülyének nézi és nem is veszi komolyan!
Kormányából hiába küld ki bárkit is tárgyalni, nem fogják komolyan venni, mert a kis hülye megbízottja!

Majd a Bajnai....

És az a röhej, hogy az itteni kis jobbosok még mindig csókolgatják, pedig őket is szopatja:(((

Martian (törölt) 2012.03.16. 16:56:27

@röhögő: OV puhapöcsű kutty... ugatni tud, de harapni nem.

licsipancsi hites hajszakértő 2012.03.16. 16:59:52

"...Athén ezt meg is szenvedi, őket ne irigyeljük..."

Tényleg kurvára megszenvedi.

Hertelendi 2012.03.16. 17:04:59

@Martian: Azért bennünket szívat rendesen:(((((

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2012.03.16. 17:15:39

IMF hitelt kell még felvenni, ahogy eddig is. Azt mindenki szereti, hiszen szinte senki se tiltakozott ellene.

Kétpofára.

rohejorszaga · http://rohejorszaga.blog.hu 2012.03.16. 17:32:18

@Hertelendi: ez szerintem nem elsősorban a magyar történéseknek, hanem a politikai vezetés stílusának szól a büntetés.

Ha vacsorázunk és odasz*rok az asztalra, ne várjam el, hogy ugyanolyan desszertet kapok, mint a többiek.

Mariann19 2012.03.16. 17:33:32

Az egyik alapvető gond az, hogy a kormány nem tett le az asztalra számszerűsített, egzakt prog-ramot a hiánycél telsesítésének alátámasztására. Pénzügyminiszterek döntöttek a kohéziós alap időleges felfüggesztéséről, szakemberek, akik a számokból olvasnak. Nem vitás, hogy a döntésnek van bizonyos felhangja hazánkkal szemben, azonban ez várható volt az Orbán Viktor által kialakított kedvezőtlen Eu ellenes atmoszféra miatt. A március l5-i beszéd sajnos fokozza az Eu-i Bizottság hozzáállásának kedvezőtlen alakulását. Barroso meglehetősen elutasító hangnemben közölte, hogy aki az Eu-t összehasonlítja a történelem korábbi elnyomóival, az nem tudja mi a demokrácia.Kissé félelmetesnek tűnik ez a hangvétel Barrosotól, félő, hogy jövőbeni IMF tárgyalásaink borús hangulatban fognak folytatódni.

sivatagi n. 2012.03.16. 17:36:24

@rohejorszaga: "Ha vacsorázunk és odasz*rok az asztalra, ne várjam el, hogy ugyanolyan desszertet kapok, mint a többiek."

Ezt nem ártana elmagyarázni kertész ákosnak, meg a többi sorstalannak...

rohejorszaga · http://rohejorszaga.blog.hu 2012.03.16. 17:42:48

@sivatagi n.: aki élt már külföldön, az pontosan tudja, hogy Kertész Ákosnak igaza van. A magyarok többsége azt hiszi, hogy a világ sz*r. Holott dehogyis sz*r :)

Nem az szereti a hazáját, aki azt mondja, hogy húúhát ez a legjobb hely a világon (miközben mindenki csak szenved itt), hanem az, aki a problémákat felismeri és kiutat keres belőle. Én több évig nem éltem Magyarországon, külföldön sikeres lettem. Odakint mindenki gratulált, itthon meg mindenki azt nézi, hogy vajon miből futotta, vajon neki miért nem, stb.

Meg kell változnunk, de az új generáció az már azért változik hál'Istennek.

rohejorszaga · http://rohejorszaga.blog.hu 2012.03.16. 17:44:46

@sivatagi n.: mondom ezt akkor is, ha néhány ember zsebében ettől kinyílik a bicska. Csak akkor lehet az országból élhető országot csinálni, ha az emberek felismerik, hogy mi tesszük olyanná, amilyen. Érdekes módon sehol sem olyan rossz, mint itt. Se Ázsiában, se Új-Zélandon, se Európában, se Amerikában.

is 2012.03.16. 17:48:47

ja kérem, decemberben azon a hajnalig tartó csúcson, ahol egész éjszaka Merkel és Sarkozy győzködte az angolokat az EU-paktumról, na ott nem kellett volna fél ötkor beszólni, hogy márpedig mi nem fogadjuk el.

szerintem Merkel egy rövid alvás után felhívta az EU-elnököt és eleresztette vele a láncos kutyákat. amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten.

gyomirtó 2012.03.16. 17:49:13

@röhögő: Akkor legyen szíves magyarázza már el nekünk, mucsaiaknak (akik most toppantak be a fényes Európába) ez a szalonkommunista, mi is a "demokrácia lényege". Meg a mostanában oly sokat hangoztatott "európai értékek". Roppant kíváncsiak vagyunk, már csak azért is, hogy milyen tanulságokat vontak le a közös európai ügyekre nézvést az ő "világbirodalmi törekvéseikből" és az évszázados rabszolgatartásból és rabszolga-kereskedelemből. Bizonyára ezek a szempontok is jelentős szerepet játszanak a fent említett, másokon oly szigorúan számon kért világnézeti értékekben.

PonDrow 2012.03.16. 17:50:51

@rohejorszaga: "Meg kell változnunk, de az új generáció az már azért változik hál'Istennek."

Gondolod? Reméljük, jó irányba.

rohejorszaga · http://rohejorszaga.blog.hu 2012.03.16. 17:54:58

@PonDrow: egyetértek... de szerintem igenis változunk. El kell felejteni a "gáncsoljuk ki, aki sikeres" mentalitást, és át kell venni a "segítsük egymást" mentalitást. Csak az a baj, hogy a magyarok többsége nem jutott még el külföldre, és nem látta, hogy nem a világ ilyen... csak ez az ország. És nem lenne rossz ez az ország, ha mi nem tennénk ilyenné. Tehát igenis lehetne jó.

OFWGKTA 2012.03.16. 18:01:04

. . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--==``
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _\. . . . . ._,-%. . . ..`

kód 2012.03.16. 18:06:24

@rohejorszaga: egyetértek. És pontosan addig fog kullogni az ország a sor végén, amíg fel nem fogja mindenki, hogy Kertész Ákosnak igaza volt. Mi, nem az EU, nem az ördög, nem a szlovákok választották azt a 4 kormányt, akik 8 éve ugyanúgy nagy hiányt csinálnak minden évben.

M_R 2012.03.16. 18:08:08

"Ha megnézzük más államok költségvetési hiányát, láthatjuk, hogy nem csak a magyaroké volt tartósan magas. Egyértelmű, hogy a franciák, görögök, lengyelek és spanyolok is (többek között) igen pocsék költségvetési egyenleggel rendelkeznek 2009-2011 között. Miben más tehát az ő helyzetük, mint a miénk? "

Ez olyan hogy miért csak engem büntettek meg gyorshajtásért, mást miért nem? Hát azért mert az a "más" a sztrádán ment 130 helyett 150-nel, te meg az iskolás gyerekek közé romboltál be 30 helyett 90-nel és még ráadásul lekurváztad a kísérőtanárt...

Ha Orbanescu kicsit visszavett volna az arcából akkor nem ez lenne...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.03.16. 18:09:38

@gyomirtó: ha most idekeverjük a 100-200 éve véget ért gyarmatosításokat és rabszolgatartásokat, akkor illene idekeverni az katolikus egyház és a vatikán bűneit, az inkvizíciót, satöbbi, akiket most vettek bele az alkotmányba.

rohejorszaga · http://rohejorszaga.blog.hu 2012.03.16. 18:13:49

@kód: nekem baromira honvágyam volt, mert külföldön az ember elfelejti azt, hogy milyen is az ország és azért haza húz az ember szíve.

Amikor hazaköltöztem (heh, mondjuk ez így azért erős torzítás) Magyarországra, akkor feltűnt, hogy nem hogy nem mosolyognak az emberek, hanem még engem néznek hülyének, amiért mosolygok rájuk. Mondjuk én terrorelhárítási informatikai szakértőként tényleg bejártam a világot (mozgás- és viselkedéselemző rendszereket terveztem) - ebből a szempontból szerencsés vagyok.

Szerencsétlen viszont azért, mert a világ számos pontján megbecsülnek, egyedül Magyarország az, ahol megpróbáltak mindenfélébe belekeverni. (Az erről szóló, megjelenés előtt álló könyvem, "A mosoly országából a röhej országába" első 100 oldalát amúgy feltöltöttem a rohejorszaga.blog.hu címre)

De még egyszer kiemelem: a kritika magunkkal szemben nem bántó jellegű, hanem építő szándékú. Mi is képesek lennénk normális országot építeni, ahogy mások is. Fejben kell változni.

is 2012.03.16. 18:15:11

@gyomirtó:
1. A II.vh. megmutatta, hogy a direkt népre hagyatkozás hová vezet. A jogállam ezért ma már két lábon áll: a direkt népi felhatalmazás+alkotmányosság, ahol ez utóbbi a polgári jogokról szól. Orbán, aki ezt egyébként kellett, hogy tanulja jogászként, amióta elborult, azóta az alkotmányosságot elfelejtette, és visszalépett a 30-as évek Németországába, hogy neki van direkt népi felhatalmazása.

2. Európa a felvilágosodás és a polgárosodás talaján áll. Eddig ugyanez Amerika is (az araboknál ugye nincs még felvilágosodás, ázsiában leginkább nincs polgárosodás). Viszont Európában van még egy fogalom: a humanizmus. Az amcsik nem humánusak, ott ha éhen halsz az utcán, mert nem jutsz kajához, akkor az jól van. Európában az nincs jól.

Örülök, hogy segíthettem, kérdezz bátran tovább.

Hertelendi 2012.03.16. 18:16:42

@Mariann19: Szépen fogalmazol, talán túl szépen is...Nem sok jóra számíthatunk...és ez a gyökérzetnek tudható be...:((((

Szamiz67 2012.03.16. 18:16:52

Kínos, hogy Orbán 15.-én telibe, dagadó erekkel nyomja a gyarmattartó, elnyomó, brüsszeli diktatúra szöveget, amit a helyszínen lévő és a médiából követő hallgatóság is pont ugyanúgy értelmez, mármint, hogy Orbán párhuzamot vont az EU és a forradalmat leverő Habsburgok és a szovjet diktatúra között, majd 16.-án Szíjjártó értetlenül áll, hogy ezt a párhuzamot Brüsszelben nehezményezik. Most komolyan megéri ez az 1 óra közös örömködés a zsarnok EU-n, amikor az EU-n belül, az EU tagállamokkal kellene fontos rövid és hosszútávú kérdésekre választ adni?

Szamiz67 2012.03.16. 18:31:21

A fenti táblázatban a görögökön és rajtunk kívül nincs még egy ország, akinek az elmúlt 10 évben ne lett volna legalább 1-2 év, a kritikus 3% alatti éve. Orbánnak láthatóan nehezére esik elfogadni, hogy külföldön Magyarország államháztartási egyenlege van X évre visszamenőleg értékelve és nem húznak 'korszakhatárokat' , hogy Gyurcsány v. Orbán vezette Mo. időszaka. Ráadásul az is érthetetlen, hogy Orbánék hogyan gondolhatták komolyan, a 2011-es közel 6%-os költségvetési hiányt betakarják az MNyP vagyonnal, sőt döngethetik a mellüket a nagyszerű gazdaságpolitikai sikeren...., és ezt pár százezer 'vallásos' szavazón kívül bárki így értékeli, pláne Brüsszelben...

Mariann19 2012.03.16. 18:45:50

@Hertelendi: Bizonyára Te is igényes vagy a fogalmazásra, mert aki ezt észreveszi, tudja, hogy mit kell értékelni.Szeretném megkérdezni, hogy "ez a gyökérzetnek tudható be" megjegyzésed bővebben mit takar?

dean23 2012.03.16. 19:11:15

Amíg a felcsúti idiótát nem lehet rendes munkára késztetni addig üdvözlöm a szankciókat!

2012.03.24. 19:56:08

Megszűnt a több évtizedes munkahelyem.
Saját kezembe kellett venni a sorsom alakulását, ezért kezdtem el keresni az interneten. Így bukkantam rá a KMD által kínált lehetősére, melyet mindenkinek ajánlok a mellékelt honlapon:

kmdholding.com/hub3p3a
süti beállítások módosítása