Míg mi itthon a magyar oktatásügy gyengeségeiről beszélünk, kiderült, hogy a románoknál sincs minden rendben: az érettségiző diákok mindössze 44,47%-a szerezte meg a papírt. Ez az eredmény brutálisan szemléletes: kevesebb, mint minden második diák vizsgázott sikeresen. Nem csoda, hogy Románia a legutóbbi PISA-felmérésen az utolsó helyet szerezte meg az uniós tagországok között. Kárörvendés helyett azonban érdemes belegondolni az eseményekbe, hiszen a történtek nagyon tanulságosak lehetnek még számunkra is.
Mi lehet az oka ennek a katasztrofális eredménynek? Én nem vagyok szakértője sem az oktatási rendszereknek, sem Romániának úgy általában, ezért csak bizonyos forrásokra támaszkodhatok (például erre vagy erre). Az ellenzék szerint a kormány pocsék oktatáspolitikája a felelős, a diákok szerint a tételek sikerültek idén különösen brutálisra, a kormány szerint viszont egyszerűen csak kevesebbet puskáztak a diákok, hiszen ez volt az első év, hogy a vizsgázók felszerelt kamerák előtt írták meg az érettségijüket.
Kinek hihetünk? Alanyi jogon senkinek sem, hiszen mindenkinek megvannak a maga érdekei: az ellenzék szidja a kormányt, a kormány dicséri önmagát, a diákok szerint pedig mindig épp az aktuális vizsga brutális és igazságtalan. Szóval sajnos ismét kénytelenek vagyunk magunk gondolkozni.
Ha megnézzük az adatokat, láthatjuk, hogy itt valami nem stimmel. A 2011-es érettségi adatok húsz éves viszonylatban a legrosszabbak, a tavalyi eredményekhez képest pedig borzasztóak:
2010 | 2011 | |
Sikeres érettségi vizsgát tett | 72,08% | 44,47% |
„Színtízes” osztályzatot szerzet* | 138 | 65 |
*(Romániában 1-10 között osztályoznak, a 10 a legjobb jegy)
Láthatjuk, hogy itt valami hirtelen nagyon elromlott tavaly óta. Nehezen lehetne elfogadni, hogy az ok egyszerűen csak annyi, hogy az 1992-’93-as generáció síkhülye, ez nyilván nem igaz. Valaminek meg kellett változnia ahhoz, hogy ez a zuhanás bekövetkezzen. Egy hosszútávú oktatáspolitika tehát nem lehet ennek a következménye, hiszen akkor azt látnánk, hogy az eredmények tartósan rosszak, vagy fokozatosan romlanak. Sajnos nem találtuk meg az elmúlt húsz év oktatási adatait, de az matematikailag lehetetlen, hogy az eredmények ilyen mértékben zuhanjanak az elmúlt években is.
Akkor hát most kivételesen a kormánynak lehet igaza? Valóban ezek a reális eredmények, valóban ekkora hatása lehet annak, hogy a diákoknak sokkal nehezebb puskázniuk? Megfordítva a kérdést: az elmúlt években valóban elcsalták a diákok az érettségit, és így születhettek csak jó jegyek?
Én őszintén szólva nem lepődnék meg. Lassan 15 éve vagyok a magyar oktatási rendszer résztvevője, és nem emlékszem olyan vizsgára, dolgozatra, ahol valaki (akár én is) ne puskázott, lesett volna. A tanárok ezt tudják, a diákok is tudják, a politikusok is tudják – hiszen egykor ők maguk is ezt csinálták.
A romániai példa történhetett volna Magyarországon is. A rendszer ugyanaz :a gyerekeket már középiskolában álszentségre és a szabályok relativizálására neveljük. Mindannyian ilyen rendszerben nevelkedtünk, az erkölcsi romlás pedig majdhogynem garantált.
Lassan nekünk is el kéne gondolkodnunk valami megoldáson. Romániában legalább volt egy oktatási miniszter, aki szembenézett a problémával. Nekünk lesz ilyen miniszterünk?