Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2011.03.20. 13:24 Máté.Sz

Rasszistázás helyett

Címkék: cigány jobbik baloldal vona gábor közbiztonság értelmiség magyar gárda gyöngyöspata

Ami ma Gyöngyöspatán történik, az (igen, Budáról nézve is) hátborzongató. És nem csak azért, mert a közbiztonság szörnyű; nem csak azért, mert félkatonai szerveknek kell betartaniuk a rendet; hanem azért, mert egyszerűen nem lehet rá jó válaszokat adni. 

 
Nézzük meg, mi történt pontosan! A Barikád TV kapott egy fülest, hogy Gyöngyöspatán cigányterror, cigánybűnözés, cigányszörnyűségek vannak, utána kéne járni. Ha jól csináljuk gyerekek, négy év múlva ezt a falut is a Jobbik fogja vezetni. Így is történt, a lelkes stáb lement forgatni. 
 
És a kép, amit kaptak, borzasztó volt. A többségi társadalom, ahogy az falun lenni szokott, az átlagosnál is jobban elöregedett, kiszolgáltatott. A falu lakói könnyes szemmel nyilatkoztak a Barikádnak, hogy félnek a cigányoktól, mert betörések vannak, fenyegetések, a cigány gyerekek beszólogatnak a templomba igyekező nyugdíjasoknak. A polgármester tisztában van a problémával, de korlátozott erőforrásokkal, mozgástérrel rendelkezik – nincs pénze. 
 
Szóval a Jobbik vezérkara és a polgárőrökké vedlett Magyar Gárda lejött a faluba járőrözni, rendet tenni. A közbiztonság pedig hirtelen elkezdett javulni. A betörések elmúltak, az idős nénik már nyugodtabban járnak templomba. A gárdisták (ezt ne felejtsük el) nem öltek, nem alkalmaztak fizikai erőszakot, amennyire mi tudjuk. Ezt feltételezni bizonyosság nélkül teljesen alaptalan. 
 
Mi volt a válasza a budapesti liberális, baloldali értelmiségnek? Gyűlnek, leutaznak Gyöngyöspatára, és a szélsőjobboldal ellen tüntetnek, és követelik az államtól, hogy biztosítsa a cigány honfitársaink biztonságát. Lerasszistáznak mindenkit, aki mást mond. 
 
A lakosság szemszögéből mit láthatunk? Az állam, a polgármester teljesen cselekvésképtelen, a Jobbik nem. A Magyar Gárda polgárőrsége biztonságot hozott nekik. 
 
Úgy gondolom, hogy senki, de senki nem hibáztatható azért, mert biztonságra vágyik. Lehet, hogy a ex-gárdisták tevékenysége sért sok jogelvet (az állam erőszak-monopóliumát elsősorban), amelyek Köztársaságunk alapjait képezik, de őket ez (joggal) nem érdekli. Számomra is a családom, a szeretteim védelme, biztonsága az első – ezt kár lenne tagadni.  Többek között ez tesz emberré. 
 
Megoldás az, amit baloldali-liberális barátaink egy része tesz? Egyáltalán nem. Csak tovább szítja az indulatokat, és gyakorlatilag teljesen figyelmen kívül hagyja a realitásokat, nevezetesen azt, hogy itt tényleg borzasztó volt a közbiztonság. Képzeljük már bele magunkat annak a helyinek szemébe, akit már többször megloptak! Ő csak annyit lát, hogy ez a Vona gyerek rendbe tette a falut, a budapestiek pedig lerasszistázzák őt azért, mert ezzel az állapottal ki vannak békülve. Elvárható-e tőle, hogy foglalkozzon bármi mással, mint a saját biztonságával? Nem. Aki erre a kérdésre igennel felel, az szerintem végtelenül őszintétlen. 
 
Félreértés ne essék, a Jobbik megoldását sem tartom jónak, de erre kár lenne szót pazarolni. A Jobbik és a különböző hozzá kapcsolható erőszakszervek nem hozhatnak jó állapotokat, hiszen amit ők csinálnak, az állam feladata, más szereplő egyszerűen nem csinálhatja, mert akkor a Köztársaságunk alapjai dőlnek össze. Ha nekik szabad rendet tartani, akkor nekem is. Akkor mindenkinek szabad, akkor cigánygárda is lehet, ezt hívják önbíráskodásnak, igen. Ez csak káoszhoz, anarchiához vezet.
 
Annak ellenére, hogy a Köztársaságunk szempontjából rossz, amit a Jobbik csinál, annak ellenére teljesen érthető, hogy a lakosság inkább ezt választja. Ezt a teljesen ösztönös, emberi  vágyat egyszerűen lerasszistázni teljesen rossz taktika. 
Amit kérdeznünk kell: hol az állam? Hol a fenében van Pintér Sándor? Hol a fenében volt Antall, Boros, Horn, Orbán, Medgyessy, Gyurcsány, Bajnai? És hol van most a szolidaritás, kedves baloldali értelmiség? Hol van a rendőrség? Hol van a biztonságunk? Mert itt nincs. 
 
Miközben mi átaludtuk az elmúlt húsz évet, a civilizált élet lehetősége megszűnt létezni Gyöngyöspatán, és még ki tudja, hány faluban és városban. Ideje lenne visszahozni azt civilizált, jogállami eszközökkel  - és nem csak felvonulni, rasszistázni. Ötleteljünk, írjunk, gondolkodjunk együtt, Vona Gábortól Szanyi Tiborig, Bayer Zsolttól Tamás Gáspár Miklósig, hogy mit, hogyan kéne csinálni, hogy emberi választ adjunk a problémára.
 
 
 
 

5 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr332755496

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ébredő Magyarok 2011.03.27. 18:44:31

Egy héttel ezelőtt Gyöngyöspatával kapcsolatban megjelent bejegyzésünkre válaszul érkezett írást közlünk. A téma továbbra is a cigányság helyzete, a szélsőjobboldali szervezetek és a baloldali értelmiség szerepe - ezúttal ahogy Pintér Péter látja. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Semmirekellő 2011.03.20. 14:30:58

Egy kis eszmefuttatás:

Hány gárdista volt lent 3 hétig? 500? Ha ezek az emberek inkább dolgoztak volna, akkor ez nagyságrendileg 10000 munkanap. Ez minimálbérrel számolva is 22.000.000 Ft. Ebből a pénzből felvehetett volna Gyöngyöspata 2 rendőrt kb 6 évre, és a probléma hosszú távon megoldva.

Molenaaar 2011.03.20. 18:34:44

Teljes mértékben egyetértek.

A közrendet meg kell teremteni. Mi tarja vissza a bűnözőket a bűnözéstől? A büntetéstől való félelem. Ha nincs rendőr vagy nem intézkedik akkor nem lesz büntetés lehet bűnözni. Ha a bíróság enyhíti az ítéletet a hátrányos helyzet miatt, megint kisebb a félelem. Ha a börtönben nem rosszabb - hovatovább jobb- a körülmény az élethez attól sem fog félni.

Eddig ismert eszközök:
1. legyen veszítenivalója, vagyis jobb életkörülmények biztosítása
2. Rendőrség és igszolg megerősítése (jobb felderítés, biztosabb és keményebb ítélet)
3. Erőszak és megfélemlítés alkalmazása (ez a csendőrség egyik titka volt, nem vitték be a bűnözőt csak jól elverték, utána meg veréssel fenyegették)

Kabar 2011.03.20. 21:14:56

Te hol hallottad, hogy lerasszistázták az embereket? Én egyetlen ilyen mondatot nem olvastam, és a falusiak biztonságigényét is elismeri mindenki

Persze kialakulhat az a benyomás, hogy amikor a cigányokat éri fenyegetés akkor egyből itt van x bp-i értelmiségi, amikor a nem romákat akkor meg le se szarják őket, senki nem foglalkozik a problémáikkal. Csakhogy az felejtődik el, hogy egyébként a romák problémáit sem szarja le senki se, csak nekik még kevesebb jut.

H.Andras 2011.03.20. 23:59:12

Kedves Máté,

1.pontosan kikre gondolsz baloldali-liberálisok címén? Ungár Klárára? Ő szerintem inkább csak liberális. Az LMP-s képviselőkre? Vagy esetleg Horváth Aladárra, a mai magyar közélet egyetlen országosan (el)ismert roma polgárjogi aktivistájára?

Jó lenne kicsit konkretizálni a dolgokat, mert ez a megfogalmazás úgy fröcsög az általánosítástól, mint Schiffer András liberálisozása. És éppen annyira visszatetsző is, hiszen végső soron magát minősíti. ("A cigányokról másképp" c. poszt nem baloldali-liberális hitvallás?)

2. naponta többször olvastam bele a hírekbe, de sehol nem találkoztam olyan videobejátszással, még a "balliberális sajtóban" sem, amiben előfordult volna, hogy helyi lakosokat rasszistáztak volna le.

3. "A gárdisták (ezt ne felejtsük el) nem öltek, nem alkalmaztak fizikai erőszakot, amennyire mi tudjuk. Ezt feltételezni bizonyosság nélkül teljesen alaptalan."

Nem találod ízléstelennek ezt a kijelentést azok után, hogy még mindig nem ítélték el a romák elleni gyilkosságsorozat gyanúsítottjait? Talán csak akkor van létjogosultsága a "vendég-polgárőrök" elleni tiltakozásnak, ha fizikai erőszak történik? Kedves Máté, ajánlom figyelmedbe az 1978. évi IV. tv-t! Nem csak fizikai erőszak alkalmazásával valósulhat meg bűncselekmény! És Uram bocsá', nem csak befejezett bűncselekmény elkövetését bünteti a törvény.

4. "Képzeljük már bele magunkat annak a helyinek szemébe, akit már többször megloptak! Ő csak annyit lát, hogy ez a Vona gyerek rendbe tette a falut, a budapestiek pedig lerasszistázzák őt azért, mert ezzel az állapottal ki vannak békülve. Elvárható-e tőle, hogy foglalkozzon bármi mással, mint a saját biztonságával? Nem. Aki erre a kérdésre igennel felel, az szerintem végtelenül őszintétlen."

Erről a pár mondatról is pont az a yuppie-hozzáállás tükröződik, amit te magad is kritizálsz. Attól még, hogy valaki egy kis faluban lakik nem cigányként, nem biztos, hogy megragadt a Maslow-piramis alján. Nem biztos, hogy nem tud azon továbbgondolni, hogy most éppen Vona Gábor "rendet tett".

5. "Miközben mi átaludtuk az elmúlt húsz évet, a civilizált élet lehetősége megszűnt létezni Gyöngyöspatán, és még ki tudja, hány faluban és városban."

Te jó ég!? Te talán jártál ott? Te talán tudod, mi az, hogy civilizáltan élni? Szegénység van? Igen. Kölcsönösen kiszolgáltatottak az emberek? Igen. Történnek vagyon elleni bűncselekmények? Igen. Neked ez már a civilizáció vége? Akkor szedd össze minden bátorságod és mozdulj ki a Kiskörúton kívülre!

Máté.Sz 2011.03.21. 18:59:52

@H.Andras:
Köszönöm a kritikát.

1. Igazad van, hogy néha túláltalánosítottam. Igazából gondoltam rá, hogy egy külön bekezedést szentelek annak, hogy a "balliberális" értelmiség igazából nem is létezik, de mégis használják, ezért használom én is, de inkább rövidítettem. De igen, például a szemát értettem ez alatt. Ahány tiltakozás volt, egyiktől sem hallottam olyan megnyilvánulásokat, hogy "igen, amit a jobbik csinál, az rossz, de itt a jó megoldás:" Amíg pedig nem prezentálunk alternatívát, addig ne várjuk el, hogy elutasítsák az egyetlent.

2. Én általában azt hallom, hogy aJobbikot lerasszistázzák, utána pedig, mikor szóba kerül, hogy akkor most a jobbik-támogatók rasszisták-e, van, aki simán rámondja, hogy igen. Lendvai Ildikó: nem kérünk Jobbikos szavazatokat pl.

3. Félre ne érts, nem akarom megszentségteleníteni senki emlékét, csak előre ki akartam zárni azt, hogy valaki ezért támadja meg azt, amit írok. Én nem értek a büntetőjoghoz, ezért inkább ráhagyom másokra, hogy megítéljék, hogy mi bűcnselekmény, és mi nem. Itt elsősorban a bíróságokra, ügyészségre gondolok. Ha jogellenes volt, ami történt, akkor indítsanak eljárást!

4. Nem mondom, hogy tovább lehet látni Vona Gáboron, de ne várjuk el, hogy mindenki tovább lásson. Azok a számomra is általános értékek, mint a jogállam, a szélsőségek elutasítása, stb. egyáltalán nem magától értetődőek mindenkinek. Ráadásul mindezen érv megkérdőjeelződik, ha a saját biztonságomat érzem kockáztatva.

5. E pont végtelenül szofisztikált kritikáját külön köszönöm. Úgy gondolom, hogy a vidéki romák sokkkal rosszab helyzetben vannak, mint a "kiskörúton kívüliek". De nagyon köszönöm, hogy így látatlanul, minden jogos alap nélkül ilyeneket beszélsz rólam, kedves András. A Te ismereteid alapján akár a kilencedik kerületben is lakhatnék. Ma voltam pl. Sajókazán, ebből is úgy gondolom, hogy a budapest külső kerületében élőkhöz képest még sokkal rosszab helyzetben vannak a vidékiek. Civilizált élet alatt pedig azt értem, amikor nem vagy belekényszerítve olyan helyzetbe, amikor muszáj megtagadnod a saját, legemberibb értékeidet.

NEM mondom, hogy a Jobbik és a MG nem rasszista. NEM mondom, hogy ez a jó megoldás. NEM mondom, hogy nem kell tudatosítani, hogy a Jobbik és az MG rasszista. DE! Ennél tovább kell lépni. Ameddig nem tudunk, addig ne is álljunk ki, elítélve mindenkit. Ha mutat nekem valaki egy életképes alternatív megoldást, akkor azt várom szeretettel.
süti beállítások módosítása