Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2013.01.25. 16:50 Máté.Sz

Bármit, csak az embereket ne kérdezzük meg!

Címkék: integráció Európai Unió David Cameron Nagy-Britannia

„The question mark is there, ignoring it won’t make it go away”

Azért az nagyon sokat elmond az Európai Unióról, hogy félünk megkérdezni az embereket arról, hogy igazából tetszik-e nekik.

David Cameron szerdai beszédében (videó) bejelentette, hogy ha a 2015-ös brit választások után ismét konzervatív kormány alakul, akkor a következő években referendumot fognak tartani az EU-ban maradásról. A kormányfő addig is arra hívja föl a briteket és az európaiakat, hogy vitassuk meg együtt a kérdést, illetve próbáljuk meg új alapokra helyezni az EU-t.

Persze a hírek alapján minden EU-párti kormányfő a német kancellárral az élükön kiakadt kollégájuk szavain. Az elemzők is populizmusról, felelőtlenségről, olcsó szavazatszerzésről beszélnek. Pedig Cameron beszéde – bármilyen indíttatásból hangzott is el – nagyon fontos kérdéseket vetett föl; olyanokat, amiket mások nem nagyon akartak vagy mertek feltenni.

Először is megnevezte a kontinensünk előtt álló három legnagyobb kihívást: az eurózóna problémáit, az európai államok versenyképességének romlását illetve a szakadékot az EU intézményei és állampolgárai között. Tudunk bármelyikkel is vitatkozni? Nem. Tényleg nagy problémákról van szó? Igen. Tudott-e működő választ adni bármelyikre is az európai politikai elit? Nem.

Ez után Cameron fölvázolta a szerinte kívánatos Európai Unió öt alapelvét: a közös piac kiterjesztését, a rugalmasságot, a jogkörök visszavonásának lehetőségét, a demokratikus elszámoltathatóság fejlesztését és az igazságosságot. Ebben sincs semmi ördögtől való gondolat – őszintén szólva sok újdonság sem.

CAMERONkép.png

A szomorú az, hogy Cameron rátapintott a lényegre: az EU elveszítette a támogatottságát és reformra szorul. Az európai politikusok évtizedek (!) óta ugyanazokkal a problémákkal találják szemben magukat: hogyan lehetne egy valódi, határok nélküli közös piacot kiépíteni? Hogyan lehetne az Uniót népszerűbbé tenni az állampolgárok előtt? Miért romlik Európa versenyképessége? Hogyan lehet feloldani a harmonizáció és a sokszínűség közötti ellentétet? Jacques Delors a 80-as években ugyanezeket a kérdéseket tette föl magának, de Barroso ma sem tudja megválaszolni őket. Történtek ugyan előrelépések, de nem véletlen, hogy az évtizedekkel ezelőtt kitűzött célokat kell újra és újra megfogalmazni.

Cameron világossá tette, hogy mit akar: egy többsebességes Európát. Ez is egy olyan szó, aminek elhangzása esetén sokan szörnyülködnek, pedig nincs mitől: már nagyon régen ilyen EU-ban élünk. A Schengeni együttműködés, az eurózóna és a különböző tagállami opt-outok miatt már rég nem két- három-, hanem soksebességes Unióban élünk. Ráadásul, teszi hozzá a brit miniszterelnök, ha az integráció mélyítése nem a kényszerítő, „mindenki vagy senki” elven, hanem az önkéntes együttműködésen alapul, akkor  az sokkal közelebbi kapcsolatot szülhet, amit az állampolgárok is könnyebben befogadnak.

És itt jutottunk el Cameron legfontosabb gondolatához: rég rossz, ha attól rettegünk, hogy mi történik akkor, ha megkérdezzük az állampolgárokat. Az EU a demokráciára és a népszuverenitásra épül, mégis félünk a brit, a német, a görög vagy a magyar átlagemberek véleményétől. Ha ötven év alatt nem sikerült meggyőzni a választópolgárokat arról, hogy az EU valami szuperjó dolog, akkor valami talán tényleg nem stimmel. Nem dughatjuk homokba a fejünket, nem hülyézhetünk le társadalmakat majd vonulhatunk el egy négyórás zártkörű tanácskozásra dönteni a sorsuk felett. Európában ezt nem így szokás.

Persze van egy nagy különbség köztem és Cameron között: én hiszem, hogy az integráció mélyítése és egy föderális Európa jelenti a megoldást a közös problémáinkra. Ennek ellenére egy ilyen jelentőségű reformot nem lehet az állampolgárok egyetértése és támogatása nélkül megcsinálni. Ellenkező esetben a végeredmény egy fölülről szerveződő, oktrojált, épp ezért instabil Unió lenne. Mintha az integrációs folyamatban elfelejtettük volna bevonni az embereket, kikérni a véleményüket. Ez pedig egy olyan hiba volt, amivel szembe kell néznünk minél hamarabb. 

 

 

44 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr995042245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lordius 2013.01.25. 17:24:09

Cameron azt akarja, ami végig jellemezte a britek hozzáállását az EU-hoz. Minél több előnyét kiélvezni és minél kevesebbet tenni érte. Ami persze érthető az ő szempontjukból nézve csak egy kicsit irritáló, legalábbis nekem.

Máté.Sz 2013.01.25. 17:58:53

@Lordius: Egyet értek, hogy leginkább belpolitikai okai voltak a beszédnek, de ha ettől elvonatkoztatunk, akkor volt benne igazság.

Joszip 2013.01.25. 18:00:13

Hogyan lehet feloldani a harmonizáció és a sokszínűség közötti ellentétet?
Inkább fel kéne végre adni a kulturális sokszínűség doktrínáját. Fel kell ismerni, hogy a latin és a szláv(most ebbe venném bele a magyart) kultúrkör gyökeresen eltérő, és ezt nem lehet összehangolni.
A feketékről meg ne is beszéljünk.

TheloniusMonk 2013.01.25. 18:02:13

@Szalai Máté: De miért pont a lényegtől kellene eltekinteni? Cameron miért gondolja hogy a Toryk képesek lesznek egyedül is kormányt alakítani, ha 2010-ben sem sikerült?

Lucky Larry Silverstein 2013.01.25. 18:18:55

@Szalai Máté:

A tény annyi hogy Mo. ma rosszabbul áll a globális versenyben, mint az úniós csatlakozás előtt. Ennek persze mi vagyunk az oka, meg az, hogy a nagy tagországoknak nem érdekük felzárkóztatni senkit, maguk is tele vannak gondokkal. - tehát a föderáció baromság, ahogy nincsenek közös problémáink sem a teljesen más történelmi fejlődésü államokkal.

Az hogy lesz-e népszavazás tökmind1. A belépésről is volt népszavazás, ahol nem akartak belépni ott több is....:)

Nekünk az ex KGST tagokkal együtt lenne érdekünk al-úniót csinálni az únión belül, lengyel dominanciával. A pénzügyeket pedig azonnal le kell választani az EKB-ről.

Lucky Larry Silverstein 2013.01.25. 18:28:37

@Szalai Máté: Európa alap problémája pedig nem politikai, hanem gazdasági-népesedési jellegü. Ezen semmilyen integráció nem segít, ez egy recsegő-ropogó birodalom morális válsága.

- Igaz, erre alapvetően 2 válasz adható: a német vasszigor, vagy az usraeli pénznyomtatás a semmiből, olyan még nem volt hogy nem lett volna valahogy, amíg az olajat dollárban számolják el addig akár müködhet is.

Bambano 2013.01.25. 18:29:27

elég sok kérdésben van rendszeres véleménykutatás. az eredményeket látva annyira nem meglepő, hogy fontos kérdéseket félnek feltenni ügydöntő módon.

Bambano 2013.01.25. 18:31:10

a másik probléma, hogy nem az eu van válságban, meg nem az eurozóna, hanem a komplett gazdaság. alapvető, igaznak hitt közgazdasági tételek dőlnek sorban, amin nem fog segíteni, ha a határokat meg a döntési jogköröket maceráljuk.

amíg nem fogadják el, hogy az anyagmegmaradás törvénye érvényes, addig itt nem lesz rend, mindegy, mit akarnak a britek vagy mi.

polovcev1 2013.01.25. 18:38:30

@Lordius: Ebben azért nincs teljesen igazad. A britek gyakorlatilag a belépésük óta nettó befizetők. Ez s a francia-német keringőzés ami az elmúlt 10 évet jellemezte joggal vetik fel a kérdést, hogy megéri-e ez egyáltalán a szigetnek.

Cameron beszédének egyik fontos eleme a nagyobb Európa ellen s így a "mélyebb" Európa mellett szól s ebben azért van némi igazsága.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.01.25. 18:58:38

pedig én épp a mélyebb integrációt remélem, ahogy a szerző. Az izolacionista köcsögök meg mindig csak útban vannak. És ha megkérdeznénk a népet, akkor mindenki a maga nemzeti mocsarába merülne, mert a szűk horizontja addig engedi látni.
Ez nekem egy dilemma, mert én nem akarom a demokráciát tagadni. De hiszek abban, hogy előbb vagyunk emberek, és csak aztán magyarok/angolok.

polovcev1 2013.01.25. 19:05:47

Semmi gond nincs a britek szkeptikus magatartásával. Engem is idegesít, hogy olyan emberek hoznak az egész kontinensre érvényes döntéseket, akik semmilyen felelősséggel nem rendelkeznek a polgárok felé.
A "nagyobb és mindig nagyobb" politika pedig odavezetett, hogy minden országot felvesznek függetlenül attól, hogy azok képesek illetve hajlandóak-e teljesíteni az elvárásokat.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.25. 19:09:01

Nagyon csúnya divat indulna el, ha ezután az angol példa után máshol is lenne szavazás. :S

Jimmy, a ne tarts egy nagy magnest, ha valaki vent 2013.01.25. 19:09:34

milyen wicces lenne, ha nem nyernenek valasztast aztan jol pofara esnenek..

Martian (törölt) 2013.01.25. 19:09:44

@peetmaster: "előbb vagyunk emberek, és csak aztán magyarok/angolok"

Csak éppen az EU gyakorlata azt mutatja, hogy "minden nép fia európai, de vannak európaibbak".

xylon 2013.01.25. 19:11:22

@polovcev1: A legnagyobb problema hogy ugy tunik a nemetek es a franciak a City bankarok penzebol tervezik megmenteni az uniot (akarom mondani nem megmenteni csak egy kicsit elodazni az osszeomlasat). Azota lett mindenki sokkal harciasabb az UKban.

Mondjuk szerintem hiba volt ilyen fixen kihirdetni a valasztast hiszen ezzel most mar nem tudja zsarolni a francia-nemet kettost. Szerintem nem letezik hogy az angol tobbseg igennel szavazzon, foleg hogy a reszben amerikai media tuti hogy orommel kampanyol a nem erdekeben (ahogy ez az ireknel is szokott tortenni). Persze addig meg van egy valasztas, van egy skot nepszavazas es Cameronnak meg jeloltetnie is kell magat a part elere (ez a szavazas is resze annak hogy a toryk euroszkeptikus reszet maga melle allitsa).

xylon 2013.01.25. 19:14:36

@polovcev1: Ez a logikat sose ertettem, a legnagyobb donteseket a kormanyok vezetoibol allo EU Tanacs hozza raadasul mindenkinek vetojoga van. Ha nem tetszik ami ott megy szavazd le a kormanyod.

MEDVE1978 2013.01.25. 19:18:05

A nép sok esetben hajlandó buta birkaként viselkedni. Az angolok ebben nem kivételek. Ez a demokrácia gyengéje, ez van.

polovcev1 2013.01.25. 19:22:05

@xylon: Ha belegondolsz abba, hogy De Gaulle kétszer gáncsolta el az angolokat, akik a belépés óta csak perkálnak nem olyan meglepő az álláspontjuk.
Szerintem Cameron jól időzítette a beszédét. Megvan a régi-új amerikai elnök, túl vagyunk a nagy francia-német összeborulást és barátságot reklámozó "ünnepeken" s látszik, hogy a válság a pozitív jegyek ellenére is elhúzódik még egy darabig. Cameron azzal, hogy kiállt a világ elé egyrészt döntésre készteti a kontinenst, másrészt némi éket verhet Merkel és Hollande közé.

Ámbátor lehet abban bízik, hogy az EU párti skótok levállnak s így a megmaradt többsége a távozásra voksol:)

Martian (törölt) 2013.01.25. 19:23:22

@peetmaster: a sovinizmus továbbra is jelen van (a gondolkodás ebben nem változott), csak a tanácstermeken belülre került.

Ugyanaz, mint amikor Lucky Luciano és Bugsy Siegel létrehozták a gengszterszindikátust, hogy a "családok" ügyeit ne az utcán intézzék, hanem egymás közötti tanácskozásokon.

Bicepsz Elek77 2013.01.25. 19:30:43

Mit kell ezen csodalkozni? Ha a halalbuntetestol, fegyverviselesrol vagy a NATO-rol (stb.)nem lehet nepszavazast tartani, akkor miert eppen az EU-rol lehessen.
Amugy meg Europa legnagyobb problemaja a demografia, nem pedig a gazdasag.

mortullus 2013.01.25. 19:49:36

a jó öreg Európában nem változott semmi :)

flamer 2013.01.25. 19:55:07

Mondjuk az EU intézményei és az állampolgárok közti szakadéknak jórészt a nemzeti szinten tevékenykedő politikusok az okai, akik az EU-t kombinált pofozóbábuként és bűnbakként használják: ami rossz, az az EU hibája, ami jó, az meg az ő érdemük, a nép birkább része meg el is hiszi ezt, aztán a marhaságokat szajkózza tovább.

salamander 2013.01.25. 19:59:43

Cameronnak abban igaza van, hogy az EU nem demokratikus alapokon szerveződik, viszont ezt ne egy külön utas szarházi Brit mondogassa. Az egyesült Királyság folyamatosan az Egyesült Államok szekerét tologatja az EU kárára.
Ezt már De Gaulle is pontosan látta és nem is akarta őket az EU közelében látni.
Sok mindent el lehet mondani az EU-ról, de azt semmiképpen hogy egy hülye angol igényeihez idomuljon.

***

dadddd 2013.01.25. 20:01:46

@Joszip: "szláv(most ebbe venném bele a magyart)"

Na ne már!

Joszip 2013.01.25. 20:11:13

@dadddd:
Valljuk be a magyar mentalitás közelebb áll a csehhez, vagy a bulgárhoz mint a némethez vagy a franciához.

Globetrotter2014 2013.01.25. 20:43:48

Ez egy érdekes kérdés. Az EU éa a polgárok viszonyában a meghatározó a tagállamok illetve a nemzeti politkusaok hozzáállása.

A tagállami vezetők alapállása mindig is az volt, hogy ha valami rossz azt mindig az EU-ra lehet kenni, de ha valami jó azt maguknak vindikálják.

Ezért időről időre el jutnak arra a szintre, hogy ki kell álni az EU mellett, mert a polgárok nem értik hogyha csak a baj van vele, akkor minek. Nyilván ami adott (jólét, biztonság, stabilitás, béke) az természetes. Az embereket az EU által nyújtott kereteket adottnak veszik, és a poltikusok biztatására belemennének olyan dolgokba amit később megbánnának.

Persze valahol érthető ha a politikusak az EU bőrőre játszanak, az EU egy kooperációs kerek ahol a politkai hangsúly még mindg a tagállamokon van, akkor is ha a külső nyoműs egyre inkább tereli őket a központosítás felé.

AZ agnoloknak ott lenne a régi gyarmat, igaz közben a gyarmatok egynként is kezdenek túlnőni a régi gyarmatosítón, minden nagyobb megkeresnhetné a sajkát kis érdekszféráját, de a kisebb országok elég nagy dilemmák elé kerülnének (egy ilyen szcenáriónál szerintem most mi bunkánk a legnagyobbat, mert a nlmetekkel siekrült összerúgni a port).

Egy viszont biztos a szétesett Európa orstágainak összessége úgy a mostani felén - negyedén állna.

Mitzimackó 2013.01.25. 21:23:23

@ZF2: Kezdetben vala a kontinensen a Közös Piac. A 60-as évektől, ahogy a brit gyarmatbirodalom teljesen megszűnt, és ezzel megszűnt az angol gazdaság piaca, Nagy-Brittania elkezdett foggal-körömmel kapaszkodni, hogy bejuthasson a Közös Piacba. De az már nem tetszik nekik, hogy ez kötelezettségekkel is jár, mivel a többiek már politikai és monetáris unióba is léptek. Anglia azt szeretné, ha minden kötelezettség nélkül szabad piaca lenne a kontinensen. Az meg nem lesz, ha kilépnek az unióból,kivágják őket a vámunióból is, és bekaphatják.

Lordius 2013.01.25. 21:55:49

@polovcev1: Azért tegyük hozzá, hogy nekik sikerült elérniük egy időben, hogy visszakapjanak pénzt. (" I want my money back" ugyebár) Másrészt a többsebességes Európában, amit ők szeretnének inkább a lassító elemként működnek. Vagyis pont ők nehezítik a további mélyítést. A francia-német tengely pedig tényleg a legmeghatározóbb tényező, de ha az angolok nem használnák folyamatosan az opt-out lehetőséget, akkor talán ők is jobban beleszólhatnának a dolgok menetébe. Engem, ami igazán zavar az az, hogy most hogy gáz van a kontinensen ők inkább menekülnének vissza a kis szigetükre, miközben persze félnek egy német vezetés alatt létrejövő föderális EU-tól.

xylon 2013.01.25. 22:38:38

@Lordius: maradjunk annyiban hogy az angolok kapora jonnek a tobbieknek hogy halogassak a tovabbi integraciot. Emlekezzunk pl hogy hanyan protestszavaztak ilyen-olyan orszagokban az aktualis EU tervezet ellen.

53mc 2013.01.26. 09:26:48

integráció?-a gyarmatosítás újkori elnevezése.

hot-spot (törölt) 2013.01.26. 11:09:44

Közös lónak túrós a háta.

Attitude Adjuster · http://atta.blog.hu 2013.01.26. 13:06:41

Az eurokraták föderatív Európát akarnak, az európai lakosság meg nem. Ezért nem szabad megkérdezni erről az európai lakosságot.

"Az EU a demokráciára és a népszuverenitásra épül"

Az EU a kormányközi paktumokra épül, és a legkevésbé sem a demokráciára vagy a népszuverenitásra.

Attitude Adjuster · http://atta.blog.hu 2013.01.26. 13:30:41

@peetmaster:

"És ha megkérdeznénk a népet, akkor mindenki a maga nemzeti mocsarába merülne, mert a szűk horizontja addig engedi látni."

És miből gondolod, hogy a te horizontod tágabb, mint a "népé", végső soron a többi emberé? Mit gondolsz, például, miért léteznek a 'nemzeteknek' nevezett absztrakciók?

szíj 2013.01.26. 15:53:31

@Attitude Adjuster: A "nemzeteknek nevezett tranzakciók" olyan 120-130 éve léteznek, és mesterségesen hozták létre az ún. nemzeti tudatot. Éppen azok a politikusok, akik ebből hasznot reméltek.

És ennek volt következménye az I. világháború, mert addigra eljutottak oda, hogy a saját nemzet felsőbbrendű, mint a másik.

Most is a politikusok gerjesztik a nemzeti szembenállásokat. Régebben ezek a konfliktusok sokkal kisebb hőfokon működtek, és nem nemzethez, hanem országhoz, államhoz kötődtek.

Munchausen 2013.01.26. 16:09:13

A 21. szazadban mar regen ugy kellene mukodnie a parlamenti demokracianak, hogy minden egyes kerdesben ott lehessen a sima mezei allampolgarok szavazataibol allo kontroll, mindenkinek joga lenne szavazni minden egyes kerdesben nemcsak a kepviseloknek, ha a polgarok szavazata elter a kepviselok szavzatatol, akkor a torvenynek vagy rendeletnek nem szabadna torvenyerore emelkednie, ujra kellene szavazni a kerdesben. Ha a rendszer a kezdeti nehezsegek utan pedig jol mukodik, akkor semmi szukseg a kepviselokre es a hozzajuk kapcsolodo hatalmas, draga es nehezkes apparatusra.

Emilke mesél 2013.01.26. 18:23:01

Európának annyi sebessége van, ahány gazdasági, kulturális és "nemzeti" góca.
Az egységes Európa egy vágyálom és rémálom.

Globetrotter2014 2013.01.26. 20:28:34

@Attitude Adjuster: és a kormányok nem a demokráciára épülnek?

Miért antidemokratikus a demaokratikusan megválasztott kormányok közös akarata?

Mivel demokratikusabb pl a német szövetségi rendszer?

@Munchausen: pillanatok alatt összedőlnénk egy ilyen rendszerben. Ennyire nem felelősek az embrek. És nem is értenek a dolgokhoz.

@Mitzimackó: igen , elvileg monetáris unió nélkül elég könnyen szétlesne a vámunió is.
AZ EU tagság nem csak a piacra de annak meghatározása is. Lehet termelni az EU piacra de egy komoly orszűágnak nagy előny ha bele is tud szólni hogy mi legyen egy mbiltelefon vagy egy autó emissziós vagy egyébb mászaki paramétere...

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.01.27. 13:19:41

@xylon: Ez így nem igazán logikus.
1., "A bankokat állami és EU pénzből megmentették, illetve az adóófizetők pénzéből akarják megmenteni a jövőben is" mondják az eurószkeptikusok, és a bankunió és a mentőalap átalakítása erről szól - akkor most ki ment meg kit?
2., Az Economist szerint az angolok többsége a bentmaradásra voksolna. Ha ehhez hozzáveszed, hogy ha Cameron lesz a miniszterelnök, elemi érdeke, hogy sikerként tüntesse fel az alkuját az EU megreformálásáról vagy az angolok kivételezett helyzetéről (illetve annak fenntartásáról, ugyanis azokon a területeken, amelyeket említett, hogy ezeken vissza kell venni hatásköröket, az Egyesült Királyságnak már kivételei vannak) sikeresnek tüntesse fel, akkor elég valószínű, hogy nem fognak kilépni. És ezt a többi tagállam is tudja. Emellett nagy esély van arra, hogy a német partnere nem Merkel lesz. Zsarolni akart, lehet, de egyben annak is megteremtette a feltételeit, hogy a zsarolása ne vezessen sokra.
3., Az USA vezetői is megszólaltak, ez EK tagsága mellett. Persze a bulvársajtó még lökheti az EU-ellenes dumát...

Kuviklacz · szemelyesadatok.blogspot.com 2013.01.27. 13:35:04

Nem mindegy, hogy Talmud-olvasás közben dohányozni, vagy dohányzás közben Talmudot olvasni, hogy a klasszikust idézzem.
A kérdésfeltevéstől nagyon függ a válasz, valamint attól is, hogy milyen információ jut el a szavazókhoz. Ez is része a demokráciának, nem csak egyszerűen a szavazgatás.
Cameron egyébként önellentmondások sorába keveredik. Kezdődik azzal hogy azt mondja: az EU nem elég demokratikus, ezért adjon vissza hatásköröket a tagállamoknak. Majd azt mondja: legyen az EU demokratikusabb.
Konkrét elképzelése: szabad hozzáférés a többi európai tagállam piacához, de saját maguk által meghatározott feltételekkel és az ebből következő kötelezettségek nélkül. Az említett kötelezettségeket az EU tagállamok állam- és kormányfői, illetve miniszterei fogadták el, merthogy a végső döntés még mindig az ő kezükben van (és a lisszaboni szerződés előtt még inkább az ő kezükben volt, és a döntések szinte kizárólag egyhangúak voltak), nem valami felső erő kényszerítette rájuk.
A demokráciát meg úgy képzeli, hogy a tagállami parlamenteknek legyen nagyobb szerepe, mert nincs egységes európai "demos". Mert egyesült királyságbeli egységes nemzet van...
Érdekes...
A másik oldalon is lehet demagóg kérdéseket feltenni, csak valahogy nem szokás (mondjuk akarod-e, hogy minden külföldi cuccot, amit megveszel, el kelljen vinned megvizsgáltatni, hogy tényleg biztonságos-e, meg venned kell hozzá egy átalakítót, hogy működjön az otthoni konnektorodban, vagy hogy akarod-e, hogy a munkahelyed megszűnjön, mert az angol munkás társadalombiztosítása kevesebbe kerül a munkáltatójának - jó, ez Mo-on valahogy másként jön le, lehet, hogy az ellenkezőjét kellene kérdezni, de gondolom érthető). Nem véletlen, hogy a baloldal a föderalizmusról szóló Barroso-beszédre azonnal azzal a követeléssel reagált, hogy a szociális rendszereket is harmonizálni kell. Ahogy az sem, hogy a decemberi csúcson igencsak korlátozott intézkedéseket fogadtak el, és a legtöbb döntést további elemzéshez, részletek kidolgozásához kötötték.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.01.28. 09:23:14

@Attitude Adjuster: Egyrészt @szíj: elmondott sok mindent, amit gondolok, kösz.
És abból gondolom, hogy az enyém tágab, mert épp most mondom, hogy az. Ez így bemondásra működik.
Konkrétabban egy másik országbeli föderalistához több minden köt, mint egy magyar bezárkózóhoz.

pszichonauta 2013.01.29. 19:01:54

@Kuviklacz: Persze, hogy az USA kiáll a UK tagsága mellett, hiszen ők Amerika trójai falova az EU-ban. Nehéz lehet a briteknek. Ha kilépnek, akkor az Egyesült Államok tényleg olyan befolyást szerez náluk, hogy ők lesznek az 51. állam.
Másfelől Európával sem akarnak közösködni. Itt bizony csúnyán seggre fognak ülni a két szék között...
news.sky.com/story/1035904/us-calls-for-a-strong-british-voice-in-eu
süti beállítások módosítása