Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2011.09.08. 14:27 Szalai Ervin

Az új alkotmány/ 8.: Közérdekű adatok biztosa

Címkék: ombudsman alkotmány átláthatóság új alkotmány sorozat közérdekű adatok biztosa

Aki régóta követi a Publius működését, az jól tudja, hogy az eseti vélemények és elemzések mellett olyan bejegyzéseket is közlünk, melyek csokorba szedve szándékaink szerint iránymutatóul szolgálhatnának egy esetleges köztársaságpárti-liberális alkotmányozás esetén. Az új alkotmány sorozat célja egy olyan politikai rendszer bemutatása, mely az egyéni szabadságjogok védelmére alapul és a tradicionális értelemben vett hatalommegosztás elvei szerint épül fel. A sorozat legújabb részében egy egész apróbb, de annál fontosabb problémára kívánok intézményes megoldási javaslattal élni.

Amint a tájékozott olvasó megtapasztalhatta, az ország politikai közéletének egyik jellegzetes vissza-visszatérő problémája a közérdekű információk szándékos visszatartása. Mennyi lesz a hiány, mekkora volt a növekedés, és az ezekhez hasonlóak, mind olyan kérdések, amelyekbe potenciálisan választások kerülhetnek, éppen ezért sajátos jelenség ezek késleltetése, megmásítása, minél inkább hozzáférhetetlenné tétele. 
 
A legtöbbeknek erről valószínűleg – teljesen jogosan - balatonőszöd jut eszébe, mégis azt azért látnunk kell, hogy a probléma ennél mélyebb, mindennapibb. Ennek érzékeltetésére a következő gyakorlatot ajánlom mindenkinek. Mérjük le stopperrel, hogy a következő kérdésekre mennyi időbe telik hivatalos kormányzati forrásokból (!) megtalálni a pontos adatokat. Mekkora volt az előző évi magyar GDP? Mekkora a munkanélküliség? Magyarország költségvetésének sarokszámai? Agrártámogatások nagysága? Részben és egészben állami tulajdonú nagyvállalatok teljes listája bevétellel, foglalkoztatottak számával – és ráadásképpen mennyi költségvetési támogatásban részesülnek? És ehhez hasonlókat lokális szinten is érdemes kipróbálni: az önkormányzat költségvetése, konkrét kiadási tételének nagysága (pl. tankönyvtámogatások), befolyó uniós pályázati pénzek, stb.
 
Aki próbált már hasonlókat, az nagyon jól tudja, hogy iszonyatosan nehéz, kínkeserves munka kormányzati adatoknak utánajárni – sokszor azért, mert egész egyszerűen nem hozzáférhetőek elektronikusan, sokszor pedig azért, mert elképesztően logikátlan és átláthatatlan módon publikálják őket. Mindkét esetben jogosan gyanakodhatunk közérdekű adatok visszatartására.
 
Tudom, hogy ez a legtöbbeknek nem tűnik olyan nagy problémának, ami megéri a fáradtságot, ugyanakkor mindannyiunk közös érdeke, hogy a sajtó (legyen az profi hivatásos vagy egyszerű blogger) és a politikailag aktív állampolgárok könnyedén elérhessenek minden olyan információt, ami alapján később a választásokon megítélhetővé válik egy kormányzat sikeressége. 
 
Éppen ezért tartanám jó ötletnek külön erre a problémára ombudsmani hivatalt felállítani, melynek feladata a közintézmények, közhivatalok és mindenfajta állami szerv – különös tekintettel a kormányra és a költségvetésre – kiadásainak és működési adatainak megfelelő, egyben visszamenőleges közzétételének ellenőrzése. 
 
Ez egyébként nagyjából a jelenlegi Állampolgári jogok biztosának hatáskörébe tartozó probléma - ugyanakkor az Állampolgári jogok biztosa inkább az állampolgárokat ért tevőleges visszásságok felderítésére irányuló szerv, mintsem a tájékoztatást rendszerszinten vizsgáló intézmény. Éppen ezért utóbbit teljesen különálló ombudsmani hatáskörben látom megnyugtatóbban szavatolni. Az így létrehozandó Közérdekű adatok biztosa filozófiai értelemben az Adatvédelmi biztos komplementere: míg előbbi azt garantálná, hogy az állampolgárok láthassák, választott tisztviselőik és az általuk felügyelt intézmények pontosan milyen körülmények között és hogyan működnek, utóbbi pedig attól véd meg, hogy a hatalomra jutottak ne élhessenek vissza a tudomásukra jutott és egyébként rólunk szóló információikkal.
 
Előbbi láthatóvá tenné a Leviatán kusza csápjait, utóbbi pedig kiszúrná mindent látó szemét. 
 
 
(Helyreigazítás: Az írás utolsó előtti bekezdésének első mondata pontatlanul mutatja be a jelenlegi ombudsmani hatásköröket, habár ez a közérdekű adatok nyilvánosságáért önállóan felelős biztos felállításának szerzői igényén nem változtat. Lásd Wlaci kommentjét, akinek köszönettel tartozunk a pontosításért. - a szerk.)
 
 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr123209450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WLaci 2011.09.08. 22:26:27

Ez most valami vicc? Javaslom olvasásra a hatályos adatvédelmi törvényt (vagy 2012-től az újat.)

WLaci 2011.09.08. 22:32:35

"A magyar adatvédelmi biztos ezen túlmenően – összhangban az adatvédelmi törvény rendelkezéseivel – nem csak az adatvédelemért, hanem a közérdekű adatok nyilvánosságáért is felel. Ez a megoldás az intézmény létrehozatalakor, 1992-ben Európában egyedülálló volt. Azóta a modell teret nyert a kontinensen, és számos ország egészítette ki a korábban csak az adatvédelem területén működő biztos feladatkörét az adatnyilvánossággal kapcsolatos kompetenciákkal, így például Egyesült Királyság, Németország, Szlovénia – ezen biztosok elnevezése sok esetben „információs biztos”. Az adatvédelmi (információs) biztosi intézmények nem csak Európában ismertek: ilyen intézmények régóta működnek Kanadában (szövetségi és tagállami szinten), Ausztráliában, Új-Zélandon, valamint számos latin-amerikai és ázsiai államban is."

www.adatvedelmibiztos.hu/abi/index201.php?menu=abiztosrol

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.09.09. 02:21:46

@WLaci: Köszönöm a pontosítást, valószínűleg egy kicsit ködös volt ez a rész: Nem, nem vicc, egész egyszerűen szerintem ez nem elég.