Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2011.05.24. 19:20 Szalai Ervin

Mission accomplished: MOL is szabad, and szabad marad

Címkék: korrupció orbán viktor mol lex mol csányi sándor szabad piac járai zsigmond hernádi zsolt portfolioblogger fellegi tamás gazdasági szabadságharc surgutneftegaz imf hitelkeret

A gazdasági szabadságharc újabb állomásán vagyunk túl, megvédtük a magyar érdekeket, a magyar életet, mission accomplished. Egyenesen „Justice has been done”, magyar nemzeti katarzis: visszavásároltuk a MOL-t. 

Na, nem az egészet, csak az orosz Surgutneftegaz 21,2%-os tulajdonrészét, ami őelőttük a hasonlóan külföldi, bár osztrák OMV tulajdonában volt. Mindez 1,88 milliárd euróba (506,4 milliárd HUF) került a magyar adófizetőknek. Persze elég nehéz lett volna a költségvetés terhére állni a cehhet, így a már lehívott, de még fel nem használt IMF hitelkeretünkből csorgatjuk át a szükséges forrásokat. Forintálisan, eurálisan.
 
Hogy miért? Fogalmam sincs. Bizonyára tarthatatlan volt, hogy orosz vállalkozók tulajdonrészt vásároljanak egy valaha volt magyar állami vállalatban: „ellenséges felvásárlás”, ’56, Totókutya, Lex Mol. Utóbbiról egyébként simán elhiszem, hogy az elmúlt nyolc év egyik leginkább szabadpiac-ellenes törvénye, ami feltehetően semmi másra nem szolgált, mint – elsősorban a MOL - akkori tulajdonosi körének és menedzsmentjének érdekvédelmére állami eszközökkel. Nagyjából ezt hívják korrupciónak, de minimum azemberek érdekeivel ellentétes machinációnak. A Lex Mol már csak azért is bűzlik, mert anno az akkor még nem kapitány Szanyi Tibor nemmel szavazott rá a parlamentben. 
 
Az elmúlt nyolc évhez képest a változás nagyjából annyi, hogy rájöttek, nem csak törvényi szabályozással lehet tönkretenni/megvédeni a MOL-t, közpénzekkel is ki lehet kenni a székház falát, hogy büszkébben álljon a mosatlanablakos napfényben. 
Azt hittem, hogy a pénznek és általában a befektetőknek nincs nemzetisége, a törvények és szabályok betartásával mindenki szabadon vállalkozhat ebben az országban, unióban. Valahogy így látták Brüsszelben is, amikor a Surgut „ellenségesen bevásárolt”, és Hernádi Zsolték kiverték a balhét. 
 
Mindegy, Brüsszel és én bizonyára tévedünk: most biztonságba kerül a magyar energiaellátás, hiszen nem a piaci önérdek fogja garantálni azt, hanem az állami 21,2%. És az igazgatótanácsnak sem kell aggódnia, hogy a vállalat tulajdonosai esetleg beleszólnának a cégügyekbe. 
 
Nyugdíj és fűtés, haza és haladás, Orbán és Fellegi. A befektetés költségeinek érzékeltetésére azért álljon itt pár példa. Az ország legnagyobb egyeteme (ELTE) nagyjából évi 20-25 milliárd forint állami támogatást kap – matekérettségi kérdés: a MOL „felszabadítására” költött 500 gurigából hány évig tudna üzemelni? További gondolkodnivaló: mennyibe kerülne az ellehetetlenült és szegregációs gyújtópontként funkcionáló kisiskolák összevonása után a távol lakó gyerekek iskolabusszal való szállítása? (Nem tudom,  de arra nem sajnálnám.) És persze a ziccer: mennyit nyert a költségvetés a magánnyugdíjak kizsarolásával? 528,8 milliárd forintot…
 
Még, ha ezekre az IMF hitelkeretből nem is lehetne költeni, akkor is szégyen, hogy erre az ostobaságra zúdítjuk ki azemberek pénzét. Bár csodálkoznék, ha baráti vállalkozók pozícióinak erősítésére és néphergelő piárra lehetne hitelt felvenni, míg iskolabuszokra és más tényleg hasznos dolgokra pedig nem. 
 
Azt hiszem, egy ideig nem lesz kedvem MOL részvényt vásárolni.  
 
 
 
 
 

A Send/Küldés gombbal elküldheted az érintetteknek vagy ismerőseidnek Facebookon:

 

164 komment · 4 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr442929526

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 80 milliárdba került Orbán aláírása 2011.05.25. 23:04:59

 Már Bajnaiék is turházták volna a Szurgutot, de a Fidesz akkor nem adta áldását az buziláda ügyletre, mondván majd ők megoldják. Egy kakiszagú éve 300 millió euróval, 80 milliárd forinttal lett volna olcsóbb az parasztfaszú üzlet, melynek stra...

Trackback: MOL-vásárlás: ez benne volt az apróbetűs részben 2011.05.25. 19:31:04

Kedvenc Orbán Viktor-interjúmból (részletesebb elemzése is van) kiderül, hogy nagy állami vállalatok létesítése a miniszterelnök régi programja. Az egész videót érdemes megnézni, mert erről szól, mindenesetre az első percekben nemzeti vagyonszerződésrő...

Trackback: Ha az MSZP elherdálta az IMF hitelt, akkor most miből veszik meg a MOL-t? 2011.05.25. 19:05:55

Oszkó Péter blogjában egy érdekes Facebook kiírásra hívja fel a figyelmet:Orbán Viktor 2009. június 12-én a fidesz.hu-n a következőt mondta: “a következő kormány kénytelen lesz újabb hitelt felvenni az IMF-től, mert a mostanit teljesen elkölti a...

Trackback: A tőzsdecápák megint itt köröznek 2011.05.25. 10:53:35

 A tőzsde nagyon veszélyes! Ezt már tudjuk az óta, amióta a magánnyugdíjunk veszélybe került az előző kormány tőzsdézése miatt. Hál’ Istennek a Fidesz kormány megmentette a magánnyugdíjunkat a tőzsdecápák elől! Igaz, azóta le is nyúlta, és e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2011.05.25. 10:53:14

szerintem azért a nagy liberálközgazdaságtudományoskodásban valahol érdemes hallgatni a józan paraszti észre is és itthon tudni azokat a részvényeket. az oroszok igen sokat mondogatták, hogy "a tőkét követi a zászló", csak mostanában épp ők lengetik azt a bizonyos zászlót, nem az elnyomó imp'listák. ;) szíveseben vagyok amerikai gyarmat, mint orosz. jobb a kaja és kevesebbet vernek.

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2011.05.25. 10:56:03

Mondok még egyet: januárban 250 mrd-ot kellett gyorsangyorsanörökre zárolni a kiadásokból, mert mi lesz, ha lesz a nemtommi. (Nyilván semmi sem lesz, csak elszámolták a költségvetést.) Ezen a pénzen a zárolás okaként behazudott okok kétszeresét is finanszírozhattuk volna.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 10:59:56

@Nick_: Kész vagyok elfogadni, hogy előállhat olyan helyzet, amikor jó "itthon tudni a részvényeket", de kérdem én, akkor miért nem államosítják az egészet? Ha a MOL képtelen működni piaci alapon (az előző évek tapasztalata alapján nagyon is képes...), akkor minek privatizálták?

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 11:01:12

@Humperdickk: Eszembe se jutott, pedig nagyon jó példa lett volna! :)

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2011.05.25. 11:28:53

@Szalai Ervin: az meg a másik fele, hogy most kénytelenek lesznek egy újabb hazugságot kitalálni, hogy miért fog majd kelleni mittom, félév múlva az IMF kamatánál sokkal magasabb kamatért másik hitelt felvenni. Csak úgy, pőrén, kiszolgáltatva, a piacról. Hát, nem irigylem őket, annyi szent... :)

ttrisz 2011.05.25. 11:36:15

a mol 2 okból is érdekes volt az oroszoknak

1.) stratégia gáztároló, amely nélkül a nabucco projekt halott, és nyilván az oroszoknak erősen érdekük, hogy az legyen

2.) a molé középeuropa legnagyobb finomító kapacitása (saját százhalombattai finomító + az INA-n keresztül)

bármelyik fenti orosz befolyás alá kerül, attól kezdve még kiszolgáltatottabbak leszünk az orosz energiapolitikának.

Szóval a fröcsögés helyett inkább olvass több gazdasági sajtót. Nagyon jól tette az előző kormány, hogy a lex mol-t meghozta, anélkül mostanra újra orosz csatlósállam lennénk...

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 12:04:24

@ttrisz: A történet szerintem rém egyszerű: "oroszoknak" van gázuk, amit el akarnak adni, mi meg éppen azt akarunk venni. Mindenki jól jár.

De nyugodtan linkelj be bármit, szívesen olvasok rémtörténeteket néhanapján arról, hogy igazából csak azért akarnak nálunk befektetni, hogy jól leállítsák a szolgáltatást, megfagyjunk télen, és így könnyebben áttörhessenek tankjaikkal a védelmi vonalainkon.

(Ezt a "gazdasági sajtót" már olvastam, úgyhogy más is jöhet. www.magyarhirlap.hu/gazdasag/szurgutnyeftyegaz_konyec.html )

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.05.25. 18:40:39

En csak arra lennek kivancsi, hogy abbol a baromi sok penzbol mennyit raktak a haverok zsebre, mint sikerdij.

we 2011.05.25. 18:54:42

Eddig úgy tudtam, hogy az IMF-et már tavaly nyáron kiebrudaltuk...

2011.05.25. 18:57:47

@Dávid..:

Ez nem befektetés, minenki tudja, hogy stratégiai döntés volt! Az állami pénzeknek pedig nincs jó helye, mert korrupt.

De a lényeget majdnem jól megfogalmaztad: "vagyis ez lehet egy jó befektetés, persze csak akkor, ha nem kezdik el a molt politikia célok mentén irányítani."

Szóval, ha majd találsz olyan politikust, amelyik nem politikai célok mentén irányít, akkor szólj, mert gyorsan összedobunk neki egy szobrot még életében.

2011.05.25. 19:02:18

@ttrisz:

Ha ebből a két állításból neked nyilvánvaló, hogy az államnak meg kellett!! vennie a MOL-t, akkor ide nekem az univerzum képletét is, de rögtön!

Steppenwolf 2011.05.25. 19:03:15

A posztíró Lendvai Ildikós magasságokban/mélységekben kifelejtette, hogy ebből az 506 milliárdból hány lélegeztetőgépet lehetne vásárolni. Az lett volna az ultrademagóg eszmefuttatás csúcspontja. :)

Aki pedig annyira ostoba, hogy politikai alapon vásárol vagy nem vásárol részvényt, az meg is érdemli... Mondjuk nem sok kétségem van papa, hogy te életedben nem vásároltál se MOL részvényt, se másmilyet, és ezután sem fogsz.

DominoFX 2011.05.25. 19:07:18

A posztírónak fogalma sincs az egészről.

Gondolom, amíg a Szurgut bent volt, addig folyamatosan Mol részvényeket vásárolt.

2011.05.25. 19:07:33

@Steppenwolf:

"Aki pedig annyira ostoba, hogy politikai alapon vásárol vagy nem vásárol részvényt, az meg is érdemli..."

Sajnos a magyar állam ezzel a tranzakcióval politikai alapon vásárolt részvényt.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 19:10:48

@Steppenwolf: @DominoFX: Nyugi, rettenetesen meggazdagodtam már MOL és egyéb részvény ügyletekből, úgyhogy bőven van időm és lehetőségem a közpénzek rossz felhasználása ellen ágálni. ;)

Steppenwolf 2011.05.25. 19:14:07

@MikeBoy: Stratégiai alapon.
Egyébként ha már itt tartunk, az oroszok sokkal inkább politikai alapon vásárolták be magukat a MOL-ba, ugyanis moszkvai lapok szerint nekik csak a Nabucco dokumentációjára való rálátás miatt kellett a cég.

SamTheAce 2011.05.25. 19:20:03

@Steppenwolf: Javíts ki, ha tévedek, de a piac hosszútávon a részvények csökkenését várja ezután.. Nem melleslg az időzítés is tökéletes. Tüntetnek az egyenruhások, felmondással fenyegetnek az orvosok.. Ekkor Navra papa nyilatkozik, hogy jaaaj nicspéz, nicspééz, mibőő, majd bejelentenek egy 500 MRD Ft-os üzletet. Zseniális. Az IMF-et hazaküttük, pénzügyi szabadságharc sztoriról nem is beszélve.

Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2011.05.25. 19:24:00

Matek:
Opel-árfolyamon 500 milliárdból 76470 embert foglalkoztatna az Opel-gyár 3 egész évig.

oriblog.blog.hu/2011/05/10/5000_munkanelkuli_a_templomba_jarasert

(Tudom, demagóg.)

kicsijuti 2011.05.25. 19:28:49

@SamTheAce: az imf hitelt nem lehetet volna fizetés emelésre eltapsolni. Vagy azt szeretnéd ha nem nyulnának sem a korkedvezményes nyugdíjhoz sem a felső okatáshoz és elszórnák a pénzt segélyre meg autópályaépítésre mint az mszp tette???

Steppenwolf 2011.05.25. 19:28:49

@SamTheAce: Igazad van, tényleg sokkal ésszerűbb lett volna az 500 milliárdot szétosztogatni (ahogy 2002-2009 között is tették minden hitellel, hátha újra sikítófrászt kap a piac), mint befektetni egy olyan meghatározó régiós stratégiai léptékű cégbe, amelynek egy gyengébb évben is több mint 300 milliárd az adózott nyeresége....

hillcut 2011.05.25. 19:30:16

na kidobta az algoritmus a zindex címlapra. nem tudom, hogy az ostobaság, vagy a demagógia tartalom miatt?
"Azt hittem, hogy a pénznek és általában a befektetőknek nincs nemzetisége,"
Bizonyos helyeken valóban ezt mondják: Pl észak-korea, irán, kína, fekete afrika bizonyos országai, latin amerika 1-2 ordasabb országa, manhattan szigetén néhány irodában és moszkvában

amúgy sztem 21800 körül már érdemes lehet venni :-)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.05.25. 19:38:11

a Fidesz ostobán és demagógul kormányoz és főleg kommunikál. Nem lehet azonban eldönteni, hogy tényleg ilyen hülye, vagy csak az iq70 választók kedvéért játszik.
Mindatonáltal olyan cégeknek nincs helye a MOL tulajdonosai között, akik többszöri törvényi felszólítás ellenére sem hozták nyilvánosságra a tulajdoni szerkezetüket.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 19:40:25

@hillcut: Ezt a felsorolást hogy sikerült összeszenvedni? Észak-Korea a legtökéletesebb példa arra, hova vezet, ha befektetők között nemzetiség alapján teszünk különbséget - ők pontosan azt mondják, hogy a "stratégiai ágazatok" biztosítását csak hazai, állami tulajdonon keresztül lehet megvalósítani, annyi különbséggel, hogy gyakorlatilag minden ágazat stratégiainak van minősítve.

(Szerintem a "demagógia tartalom" miatt tették ki.)

lyesmith 2011.05.25. 19:46:06

2 éve még Bajnaiék akraták megvenni 80 Mrd-al kevesebbért. Azt a Fidesz leszavazta. Mindezek után az mondom hogy a Fidesz meglopta az államot 80 Mrd-al.

hillcut 2011.05.25. 19:47:16

@Szalai Ervin: nagy túróst! az észak-koreai pénz($) nem kell senkinek, mert gázos.

Steppenwolf 2011.05.25. 19:47:53

@Szalai Ervin: Ne keverjük ide Észak-Koreát, felesleges demagógnak lenni, mert annak ehhez semmi köze. Az egy teljesen zárt kaszt, 0 versenyképes vállalattal.

A MOL még mindig egy nemzetközi cég ami tőzsdén van, tehát bárki bármikor szabadon bevásárolhatja magát a tulajdonosi körbe.
De ha már itt tartunk, az osztrák államnak sem jutott eszébe soha, hogy eladja az OMV részvénypakettjeit, mert stratégiai ágazatnak ítéli a céget. A sors fintora, hogy a MOL-részvényeket már örömmel adta tovább az oroszoknak annak idején...

Steppenwolf 2011.05.25. 19:49:47

@lyesmith: Mert a Fidesz tehet arról is, hogy most összességében annyival magasabb a MOL-részvények tőzsdei árfolyama, mint 2 éve?
Gratulálok.

Embervad 2011.05.25. 19:50:53

posztoló! pontosan miért is lett volna nekem, mint "embernek" jó az, ha a ruszkik kezébe kerül a MOL? (és a Malév stb) hm? van neked bármi fogalmad a jogalkotás lényegéről, az elmebeteg szélsőliberális populáris-közgazdaságtanodon kívül?

gabest1 2011.05.25. 19:53:06

Csak nehogy jöjjön egy kis árfolyamesés és az oroszok féláron 40%-ot felvásáolnak a piacon. Vagy nekik ezután már nem szabad?

Seregbontó 2011.05.25. 19:53:27

Eddigi tapasztalataimból kiindulva mondom: Onnan lehet tudni, hogy a Fidesz jól csinált valamit, hogy a ballibsi posztolók és kommentelők a szokásosnál is jobban nekiesnek. Az intenzitásból ítélve jó ötlet volt a felvásárlás. :)

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 19:53:53

@Steppenwolf: Nem én hoztam fel. Igen, bárki bevásárolhat, de ne közpénzekből szórakozzunk. Vagy hagyjuk, hogy szabadon lehessen kereskedni MOL papírokkal a piacon a szabályoknak megfelelően, vagy államosítsuk az egészet: 21,2%-tól semmilyen ellátás nem lesz nagyobb biztonságban.

I_Isti 2011.05.25. 19:56:35

@egy derék katona: inkább vettek volna gázmezőt, meg olajmezőt hozzá!

Seregbontó 2011.05.25. 19:57:51

@I_Isti: Az már van a MOL-nak, ha igazak a hírek, nem is kevés.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 19:59:37

@Embervad: Ki van írva a nevem, nyugodtan lehet emberien szólni. Lehet, hogy durván fog hangzani, de nem számít, hogy neked mennyivel lenne jobb (se az hogy nekem). Ezek egyszerű vállalatok, amiknek a tulajdonjogát meg lehet vásárolni. Ha veszel egy kiflit a boltban, az például neked jó, meg annak, aki eladta - és persze mindazoknak, akik valahogy ebbe a láncolatba bekapcsolódtak. Ha én semmilyen módon nem vagyok az eladási lánc része, milyen jogon szólnék bele abba, veszel-e kiflit?

@egy derék katona: Viccesen hangzik, a "bal" szócskát azért kikérném magamnak: egy szikra baloldaliság nincs bennem, csak kőkemény, szittya liberalizmus.

Krujs 2011.05.25. 19:59:39

@Szalai Ervin: ez az fotelbölcsész!!! Bagatellizáld a problémát ha már nem értesz hozzá...

keress rá a wikin a piaci monopólium jellemzőire...

ja, de minek, ha oszthatod az észt anélkül is?

kicsijuti 2011.05.25. 20:00:05

@Szalai Ervin:akkor egy gyors kereszt kérdés: Tudod mi a különbség a közpénz meg az IMF hitel KERET között?

kicsijuti 2011.05.25. 20:01:08

@Szalai Ervin: nyilván az osztrákonak is csak viccbül van 30%uk az OMVből... Ha nekik jó nekünk mért nem?????

Seregbontó 2011.05.25. 20:01:10

Egyébként valószínűleg azért pont most vásárolták meg a pakkot, mert most volt együtt a három tényrző, ami ehhez kellett: pénz, kormányzati akarat, és mindnek előtt lehetőség. Az erről szóló indexes cikkből kitűnik, hogy Surgutneftegaz-nak nagyjából most lett elege abból, hogy nem engedik a régióban terjeszkedni. Inkább jó pénzért kiszállt.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:01:42

@Krujs: Anno az uniós felügyeleti szervek engedték a tranzakciót.

Seregbontó 2011.05.25. 20:02:14

@Szalai Ervin: Kinek nem inge, ne vegye magára.

Seregbontó 2011.05.25. 20:05:26

Szerintem az Unió is rásegített egy picit a dologra, hiszen nekik pont nem érdekük, hogy az oroszok mégtöbb befolyást szerezzenek a térségben. Ami a "Lex MOL"-t illeti, átmeneti megoldásnak elment, de annál nem volt több.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:08:34

@kicsijuti: Mivel szintén állami vállalat volt, ők a részvények nagyobb hányadát nem privatizálták: egészségükre. Ettől nekünk is be kell vásárolni a MOL-ból? Ráadásul hitelből?

Seregbontó 2011.05.25. 20:08:42

@kicsijuti: Pont az a legviccesebb az egészben, hogy egyesek azért kárhoztatják a magyar államot, mert ugyanazt teszi mint a "fejlett nyugat". Nyilván az osztrák kormány is tele van kommunistákkal.

I_Isti 2011.05.25. 20:10:46

@egy derék katona: Mese és a hírek között tudod mi a különbség?

lanyi 2011.05.25. 20:13:46

Nem tudom, de nekem az jutott erről az eszembe:

Van egy eladósodott családfő, aki a jövedelméből alig tudja a családját eltartani.
Éppen a lányát győzködi hogy nincs pénz a taníttatására, levelezőn folytassa és vállaljon munkát.Mert az anyja olyan hiteleket vett fel amiért nem tudja fenntartani a családot.
Aztán a faszinak ajánlanak egy kétéves A6-os (vagy akár S8-as )Audit 2 misiért őmeg megveszi hitelre, hogy egy mekkora jó üzlet.

kicsijuti 2011.05.25. 20:16:14

@Szalai Ervin: igen, annak a hitelnek amúgy is fizettük a kamatait, így meg később osztalékot is kapunk, hosszútávra ez remek befektetés.

Seregbontó 2011.05.25. 20:17:21

@Szalai Ervin: Miért van az, hogy a nyugat-európai nagy országok a stratégiai ágazataikban mind-mind elég komoly részesedésekkel rendelkeznek. Az energiaiparban, közműcégekben, hadiiparban stb. Hogy mást ne mondjak, abban a vizcégben is, amelyet Pécsről kiebrudaltak, elég jelentős francia állami tulajdon volt. Nekik szabad nekünk meg nem?

Ami a hitelt illeti. Miből másból vásároltuk volna meg? Az a pénz gyakorlatilag parlagon hevert a jegybanknál. Most lehetőség adódott rá, hogy olyasmire költsék, ami hosszú távon előnyös lesz az országnak.

Ezt a piacpárti dumát meg hagyjuk már, elképesztően lejárt lemez. A tökéletesen szabad piac mindíg is csak azoknak a nagy és erős államoknak jelent előnyöket, akik a globálisan képesek politikai és gazdasági akaratuk érvényesítésére.

DarthVader 2011.05.25. 20:18:49

@egy derék katona: "most volt együtt a három tényrző, ami ehhez kellett: pénz, kormányzati akarat, és mindnek előtt lehetőség. "

Ja. Igaz, hogy 1 éve a Bajnaiék idején volt ugyanez a pénz, volt kormányzati akarat, volt lehetőség, csak a FIDESZ azt mondta, majd ő. Ez került plussz 80 MD forintba. Ez az 1 év.

Másfelől: ha eddig a csapból is az folyt, hogy az államadósság elborít és sárba húz, ennek csökkentése mindent felülir, akkor elég skizofrén érzés lehet most 500 MD-ot, az államadósság 2,5 %-át eltapsolni, ahelyett, hogy ezt a pénzt az IMF-nek visszalapátolták volna, vidd a mocskos pénzed felkiáltással.

És azt hiszem, hogy innentől kezdve nem nézek egy darabig TV-t, mert ha Szijj-ártó érdekes búráját csak meglátom, belevágok valamit, és nincs pénzem momentán újat venni.

bandos 2011.05.25. 20:19:08

Kedves posztíró, ősi nagy MOL-részvényes!

500 milliárd Ft-ból képzeld, hogy 100ezer éhező gyermeknek lehetne naponta 2 db sajtburgert venni 34 évig!

Sőt! 50 nm-es luxuslakást lehetne építeni belőle 20ezer hajléktalannak!

Hallottál már arról, hogy demagógia?
Nem kell mindenhez hozzászólni, amihez nem értesz, nem véletlen az a régi mondás, hogy "ha csendben maradtál volna..."

Orbán Viktor barnát szarik. Te akkor inkább kéket?

üdv

Steppenwolf 2011.05.25. 20:23:53

@Szalai Ervin: Mivel Pakisztántól Irakon át Szibériáig tucatnyi olajmezőn kutat és termel a MOL, ezért ez nem igaz, hogy ne lenne nagyobb biztonságban.
Felesleges és káros is lenne államosítani, bőven elég, hogy magyar állam rendelkezik a részvényesek között a legnagyobb pakettel.

Háló Őr 2011.05.25. 20:24:39

"A Pioneer Alapkezelő befektetési igazgatója "zseniális húzásnak" mondta, hogy a kormány egy korábban felvett IMF-hitelrészletből vásárolja meg a Szurgutnyeftyegaztól a Mol-részvényeket."

index.hu/gazdasag/magyar/2011/05/25/zsenialis_huzas_imf-penzbol_molt_venni/

Én inkább a Pioneerosnak hiszek, mint ennek a blogoló dilettánsnak.

Steppenwolf 2011.05.25. 20:26:44

@lanyi: Ez a legostobább és legdemagógabb hasonlat. Az Audi csak veszít az értékéből az évek alatt, viszont a MOL pénzt, nyereséget termel, ami évi százmilliárdos osztalékot is jelenthet az államnak, tehát rövid időn belül megtérül a befektetés.
Ha csendben maradtál volna, bölcsebb maradtál volna.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:27:00

@kicsijuti: Ha szerinted az állam arra való, hogy befektesse és így gyarapítsa a közpénzeket, akkor elég nagy világnézeti különbség van közöttünk. De ha ez a cél, akkor valószínűleg nem ez a legjövedelmezőbb üzlet, amit kötni lehetett.

Az IMF hitelt nem arra vettük föl, hogy (1.) hazai nagyvállalkozók érdekeit védjük, (2.) eltereljük a politikai figyelmet a valóban súlyos és megoldandó problémákról, vagy hogy (3.) erősítsük a kormányzati kommunikációban a populista és piacellenes néphergelő megnyilvánulások arányát.

@egy derék katona: Ugyanez, bocs, hogy nem írom le kétszer.

pszeudo 2011.05.25. 20:27:21

A politikusnak hatalom kell. Az utóbbi 10-15 év az olajról, pontosabban annak megszerzéséről szól. Mi háborút nem tudunk indítani, mint az USA, de egy kis darabot azért (vissza)tudtunk venni. Kb 10 év múlva ölni fognak az olajért, ezért aki rendelkezik vele, az irányít - legalábbis időlegesen. Orbán nem 4 évre tervez, ezért nem csoda, hogy ebbe belevágott.

DarthVader 2011.05.25. 20:28:21

@kicsijuti: Baromi remek. 500 MD 5%-os kamata évi 25 MD, ha a MOL minden évben fizet papironként 10 % osztalékot (ami ki van zárva), az évi 50 MD, (árfolyamingadozást most hagyjuk, vegyük a jelenlegit középárfolyamnak) azaz évi 25 MD a nettó bevétel, ebből 20 év alatt van kifizetve az 500 MD, és majd 20 év után fog termelni. De akkor aztán!! Cserébe bele lehet ugatni, hogy mit csináljanak.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:32:56

@bandos: Kac-kac. Igen, olyannyira elvakult vagyok, hogy imádom az egykulcsos adót, és maximálisan támogatom Orbánékat annak bevezetésében.

Folyamatosan kéket szarok, csak Orbánék sokszor inkább barnát.

DarthVader 2011.05.25. 20:33:49

@Háló Őr: "A Gyurcsány-Bajnai kormány eladósitotta az országot,és mi abból az adósságból - amit a mocskok a fejünkre idéztek - most zseniális húzással hőstette hajtottunk végre."

Hát ha ezt te igy benyeled egy az egyben, akkor elég sötét vagy :)

Seregbontó 2011.05.25. 20:36:52

@DarthVader: Kicsit utánanéztem a dolognak: a Surgutneftegaz mostanáig nem is akart megválni a pakettjétől. Figyelmedbe ajánlom ezt a cikket. Nem jobbos média. nol.hu/gazdasag/20110223-a_szurgutnyeftyegaz_nem_mond_le_a_mol-reszvenyekrol

És ajánlom ezt a cikket másoknak is, tanulságos.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:37:58

@Háló Őr: Én meg neked hiszek. Horizontból azért majd vegyél! ;)

pszeudo 2011.05.25. 20:40:19

@kicsijuti: Ez a vásárlás nem a "befektetés"-ről szól. Hanem, mint fentebb írom, a hatalomról. Ennyi pénzt ért a jelenlegi kormánynak, hogy Putyin cége ne szóljon bele bizonyos dolgokba. A szabadságnak ára van. 500 Mrd HUF.

2011.05.25. 20:42:12

@Steppenwolf:

"Stratégiai alapon"
Ami ugye politikai döntés. Ugyanis politikai stratégiai célok vezérelték a döntést és nem gazdasági.

Seregbontó 2011.05.25. 20:42:23

@Szalai Ervin: Valóban nagy a világnézeti különbség köztünk. Én azt gondolom, hogy az állam lehet jó gazda. És azt is, hogy kvalitatív tényezők is szerept kell hogy játszanak egy ilyen döntésben. Mint már fentebb leírtam, ez egyáltalán nem a vállalatvezetőkről szól, hanem egy hosszútávú startégiáról. De nem hinném, hogy megtudlak győzni.

"(2.) eltereljük a politikai figyelmet a valóban súlyos és megoldandó problémákról, vagy hogy (3.) erősítsük a kormányzati kommunikációban a populista és piacellenes néphergelő megnyilvánulások arányát."
Erre nem tudok mit mondani, ez már hit kérdése. Mindenesetre nem értek egyet.

Seregbontó 2011.05.25. 20:46:50

"Piaci teóriák szerint a 2009-es ügylet során a Szurgutnyeftyegaznak esze ágában sem volt 21 százaléknál megállni. Eme – természetesen meg nem erősített – elképzelések szerint a cég 2009 elején, a Gyurcsány Ferenc miniszterelnöki lemondása és Bajnai Gordon kinevezése közötti időszak bizonytalanságait kihasználva kívánt volna szert tenni akár a Mol többségére is. Legfőbb céljuk e szerint a Nabucco gázvezeték megfúrása, illetve a finomító hasznosítása lett volna. Ilyen jellegű politikai ígéreteket is kaphattak, de az élet erre vaskosan rácáfolt. Vlagyimir Putyin is utalt rá, hogy a Szurgutnyeftyegaz 21 százalék birtokában igényt tart igazgatósági helyre, noha ez a Mol alapszabályából nem következik."

Ez abból a cikkből való amit fennebb ajánlottam.

ehja 2011.05.25. 20:48:04

@DominoFX: Ez meg milyen érv? Mert most, hogy kint van a MIL-ból a Szurgut, még vásárolhat MOL részvényeket a tőzsdén. Mert ugye nyiltan forgalmazzák a MOL-t a BÉT-en.

Seregbontó 2011.05.25. 20:52:21

@ehja: Valóban, de úgy tűnik, igencsak elment a kedve a dologtól. A tulajdonosi jogait valszeg ugyanúgy nem gyakorolhatná, mint eddig, márpedig eredetileg abban volt az üzlet.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 20:52:48

@egy derék katona: Legyen igazad, és pár év múlva legyen kimutatásra róla, mennyibe került és mennyit hozott nekünk ez a befektetés. Ha az állam gazda, legyen jó gazda, számoljon be a befektetéseiről.

Őszintén remélem, hogy nem csak azért döntöttek a vásárlás mellett, hogy Hernádi, Csányi, Járai és a többi igazgatósági tagnak ne kelljen szembenéznie azzal, hogy bármilyen magánvásárló a tulajdonrészéért szavazatot akarna - esetenként 10%-nál többet is.

Azt erősen kétlem, hogy ne lett volna jövedelmezőbb részvény, vagy ne lett volna hasznosabb nemzeti cél, amire fel lehetett volna használni az 500 milliárdot.

Egyáltalán nem támogatom a dolgot, világnézet ide vagy oda.

2011.05.25. 21:01:45

@egy derék katona:

"Valóban nagy a világnézeti különbség köztünk. Én azt gondolom, hogy az állam lehet jó gazda."

Muhahahaha! :-))))
Ez kb. olyan, mintha azt mondanám: Ha beküldenek egy ringbe egy jegesmedve ellen (semmi fegyver), akkor van esélyed rá, hogy túléled....

nem nemsiker_s 2011.05.25. 21:02:25

"@Szalai Ervin:

"Ha szerinted az állam arra való, hogy befektesse és így gyarapítsa a közpénzeket, akkor elég nagy világnézeti különbség van közöttünk."

Ezt a dolgot jól csinálták, és az államtól zemberek tudod azt várják, hogy jól végezze a dolgát.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 21:04:27

@nemsiker_s: Persze, csak befektetés, tőzsdézés nem igazán feladata.

I_Isti 2011.05.25. 21:04:45

@MikeBoy: van esélyed! ha a jegesmedve halott...

I_Isti 2011.05.25. 21:05:41

@nemsiker_s: huf/eur árfolyam? chf/huf árfolyam?

2011.05.25. 21:07:48

@I_Isti:

Vazze! Elszámoltam magamat. :-))))

moncayo 2011.05.25. 21:08:01

Ugye akkor most már végre mi diktálhatjuk az gaz oroszoknak az olaj és a ház árát? Javaslom, hogy kössük ki, feleárnál drágábban nem veszünk semmit! A MOL kormányutasitásra bármikor képes az algyői kitermelés megszázszorozni. S legyen a terv neve: Sztahanov-2011

2011.05.25. 21:09:44

@nemsiker_s:

"Ezt a dolgot jól csinálták..."

Ha te mondod, biztosan így van!

2011.05.25. 21:10:36

@nemsiker_s: mi jó benne? sőtétíts fel

Maretz 2011.05.25. 21:13:45

@Szalai Ervin:

Mekkora egy balfék vagy öreg. Az nem fordul meg a pici agyacskádban, hogy ha az oroszok kicsit eltekerik a csapot, akkor a szegény magyar jóval többet is hajlandó fizetni azért, hogy ne fagyjon halálra?...

Olyan mint a gyémántkereskedelem: visszafogom a kínálatot, erre felszaladnak az árak, és én nyerek.

Mért vagyok olyan naív, hogy elvárnám, hogy valaki a közgazdaságtan alapjaival legalább tisztában legyen, ha már ilyen témájú cikket ír?...

Ez a baj a blogvilággal, hogy minden amatőr balfasz telekürtölheti a világot a saját hülyeségeivel...

zsombordeak 2011.05.25. 21:18:44

@Nick_: "érdemes hallgatni a józan paraszti észre is és itthon tudni azokat a részvényeket"
Jo, akkor segitsenek a MOL-nak, hogy sajat maga kivasarolhassa a Szurgut-ot. Ahogy tervben is volt, es volt is ra penze. Nem pedig tozsdezzenek, amikor epp ez ellen hergeltek fel a nepet, hogy lenyelje a MANYUP allamositast.

flippant 2011.05.25. 21:22:41

@egy derék katona: De a büdös orbán akkor miért ugatott liberálisként az szdsz-szel karöltve, hogy piacgazdaságot meg privizni kell mindent?

anyad2 2011.05.25. 21:23:09

@Szalai Ervin: "A történet szerintem rém egyszerű: "oroszoknak" van gázuk, amit el akarnak adni, mi meg éppen azt akarunk venni. Mindenki jól jár.

De nyugodtan linkelj be bármit, szívesen olvasok rémtörténeteket néhanapján arról, hogy igazából csak azért akarnak nálunk befektetni, hogy jól leállítsák a szolgáltatást, megfagyjunk télen, és így könnyebben áttörhessenek tankjaikkal a védelmi vonalainkon."

Nem-nem, ezt rosszul gondolod. Valójában azért fektetnek itt be, hogy nekünk jó legyen. Eszükbe sem jut, hogy több pénzt vegyenek ki, mint amit betettek.

Mellesleg: "Azt hiszem, egy ideig nem lesz kedvem MOL részvényt vásárolni."
Addig gondolom vásároltál, amíg az oroszoké volt. Gondolom még többet vásároltál volna, ha mondjuk az ukrán maffiáé lett volna az a rész.

brady 2011.05.25. 21:26:57

@Maretz:

Miért ne írhatná le valaki a saját véleményét? Főleg, ha névvel teszi ezt, és utána reagál az egyet nem értők hozzászólásaira.
Ezektől függetlenül jogod van balféknek tartani, amit meg is teszel, ez a szép a dologban.

Hogy érdemien is hozzászóljak, a gázcsapot ugyanúgy elzárhatják ezetúl is, ahogy eddig tehették, ennek sok köze nincsen hozzá. Nekik van gázuk, ami nekünk, és Európa nagy részének kell, mert máshonnan-egyelőre-nem tudjuk beszerezni. Meg lehet építeni a Nabuccót, csak kell is valahonnan bele gázt szerezni. Ahonnan meg lehetne(Irán), azzal nem biztos, hogy jobban járnánk, mint az oroszokkal.

VonS 2011.05.25. 21:27:41

@Szalai Ervin: Ha jól látom a blog szlogenjét és fejlécét, tőled nem áll távol egyáltalán az amerikai gondolkodásmód.
Ez viszont érdekes ellentmondás, mivel az amerikai állam, mint azt gondolom te is tudod, szociális kiadások (állami redisztribúció) helyett csak ilyenekre költ mint ez az állami MOL tranzakció volt a Szurgutnyeft ellen.
Az oroszok ugyanis nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek, és egy normális állam az ilyenek ellen védekezik (az amcsik inkább támadnak nyilván, de hasonló helyzetben ugyanezt tennék). A Lex MOLt előbb-utóbb kijátszották volna több azonos tulajdonosi hátterű céggel, az pedig azt jelenti, hogy az energiaellátásunk sose lesz diverzifikálva, mivel az ők nem építettek volna vezetékeket olyan irányokba, ahonnan nem csak az oroszoktól jön gáz. Elég egyszerű történet, ha átgondolja az ember.
És bónuszba még tegyük hozzá, hogy ez az 500 mrd nem kidobott pénz, mint a szociális kiadások, hanem érték van mögötte, amiből egyáltalán nem feltétlen bukóval száll ki az állam a végén.

Vagy azt akarod állítani, hogy nincsenek más országoknak hatalmi és befolyásszerzési törekvéseik? Mai időkben folyamatosan gazdasági háborúk dúlnak a befolyásért és hatalomért, és ezzel a vásárlással, mint a Lex Mollal is, egy apró csatát sikerült nyernünk.

Kalmár 2011.05.25. 21:32:25

Ilyen szar cikket írni. Igazi komcsi, szoci, büdös, lapos, értelem mentes gondolkodás.
Gratula.
Jobb lenne iskola működtetésére költeni????
Tömegközlekedés dotálására??? Eszem megáll ezen a populista szaron.
Miért nem éljük inkább föl ezt a pénzt.....

Te ne cikket írj inkább, hanem sírfeliratot.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.05.25. 21:33:29

@egy derék katona:

"Egyébként valószínűleg azért pont most vásárolták meg a pakkot, mert most volt együtt a három tényrző, ami ehhez kellett: pénz, kormányzati akarat, és mindnek előtt lehetőség."

hazugság. egy éve pont a fidesz akadályozta meg az üzletet.

2011.05.25. 21:38:01

@VonS:

A sztoridban eleve az nem tiszta, hogy akkor végül is miért tudtuk megvenni ezeket a részvényeket, ha úgyis kijátszották volna a lex MOL-t?

Uebermensch 2011.05.25. 21:41:03

@Steppenwolf: Te megnézted már, hogy a MOL mikor, hány évvel ezelőtt fizetett utoljára osztalékot?

VonS 2011.05.25. 21:45:20

@MikeBoy: Anno a háborúkban is sokszor visszavonult az inváziós sereg, ha úgy látta, hogy a körülmények nem a számításai szerint alakulnak.
Őszintén, nyilván én sem tudom a részleteket és főleg nem a Szurgutnyeft szemszögéből. Végül is nyertek rajt' 480 millió eurót és bármikor újra bepróbálkozhatnak, mivel állami tulajdonon kívül van még majd' 80%. Ezért írtam, hogy csak apró csatát nyertünk.
De hogy kijátszották volna-e a Lex Molt? Nem biztos, de azért a jogászok tömegeit erre tartják és ezért kapnak bazi nagy pénzeket. Ráadásul ezt az esélyt még nem vesztették el, mint írtam is. Ami biztos, hogy a Szurgut szakított 480 millió eurót az árfolyamnyereségen, és hogy a magyar állam nem hagyhatja, hogy egy esetleges orosz felvásárlás után soha ne tudjuk csökkenteni a függőséget tőlük. Lépni meg nem akkor kell, mikor átvették az irányítást már.

Vogon 2011.05.25. 21:59:54

"míg a MOL részvények már a jövő évtől bevételt fognak termelni."
Engem az érdekelne, hogy fejenként mennyi osztalékot kapnak és miként az adófizetők a zsebükre felvett kölcsön befektetése után most hogy ilyen jó üzletrészt vettek belőle?

Seregbontó 2011.05.25. 22:00:53

@mavo: Nem hazudtam. Ha végigolvastad volna a hozzászólásaimat, találtál volna ott egy népszabis cikket, melyből világosan kiderül, hogy a közelmultig az oroszoknak eszük ágában sem volt eladni a pakkot.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 22:09:50

@Maretz: @anyad2: Senki nem kötelez minket arra, hogy orosz gázt vegyünk. Azért tesszük, mert még mindig olcsóbb, mint minden házra napelemet rakni, vagy Paksot bővíteni. Ha nektek ez nem jön be, és hajlandóak vagytok "biztonságosabb" energia után nézni, én maximálisan támogatlak titeket.

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2011.05.25. 22:10:19

Majd egy szokásos fideszes Kósás-Szargyártós tőzsdebedöntő Széll entéssel a bezuhanó ócsó papírokat megszerzik a hű seggnyalók és a fiúk. A múltkori riogatásukkal is hatalmasakat kerestek a bennfenteseik.

Jövőre nem lesz orvosunk mert elmennek, de ez a populista húzás azt hiszi segít a gonosz törpén.

Ne küld vissza a kódolt fideszes információt szerző-konzultációs levelet mert megfigyelnek és amúgy sem nézik meg!

Kalmár 2011.05.25. 22:17:18

@mughuzu565: Nehezen elképzelhető, hogy az Oroszok már el is akarták adni, megvolt a deal is, csak Orbán nem engedte. Hogyan?
Ehez ez üzlethez kellett 2/3-os parlamenti döntés? Tényleg nem tudom.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 22:19:25

@VonS: Jól látod, a társaimmal együtt nagyon is szimpatizálunk sok amerikainak mondható találmánnyal, de ebből még egyáltalán nem következik, hogy mindent átvennénk, amit csak csinálnak.

Egyáltalán nem látom be, hogy az orosz tulajdon nemzetbiztonsági érdekeket sértene - de ha így is van, ez talán a legbénább védekezés, amit valaha láttam. Ha piaci körülmények között olyan kétséges a szénhidrogének biztosítása, ahogy mondod, miért nem államosítjuk az egészet? Miért bólintottak rá anno a felügyeleti szervek? Mire volt jó a Lex Mol 10%-os szavazati limitje? Miért pont az IMF hitelkeret még fel nem használt részéből? Nem mond-e ellent a vásárlásnak a nemrég elkerített plusztartalék? Ha az oroszok úgyis el akarták adni mostanság a pakettjüket, miért nem hagytuk, hogy a piacról vegye meg valaki? Stb.

Rwindx 2011.05.25. 22:20:58

@Szalai Ervin:
"A történet szerintem rém egyszerű: "oroszoknak" van gázuk, amit el akarnak adni, mi meg éppen azt akarunk venni. Mindenki jól jár. "
Kicsit tájékozódj talán mielőtt minden ilyen "rém egyszerűnek" tűnne. Az oroszok olaj és gázcégeiben erőteljesen képviseli érdekeit az orosz kormány ezáltal politikai célokra is felhasználja azokat ha az általa vélt befolyási körzetében. Ha az elmúlt 18 évben olvastál sajtót talán halottál a BP-ről, Jukoszról, Ukrajnáról, Fehéroroszországról, stb, stb, a lista elég hosszú.

"(ELTE) nagyjából évi 20-25 milliárd forint állami támogatást kap – matekérettségi kérdés: a MOL „felszabadítására” költött 500 gurigából hány évig tudna üzemelni?"

Szerintem a kérdést lélegeztetőgéppel kellett volna feltenni, úgy sokkal könyebb lett volna kiszámolni.

I-brahi 2011.05.25. 22:28:19

1. Régi MOL részvényestulajdonosként mondom, hogy 3-4%-nál sosem kaptam többet. Ha efölött van az IMF hitel kamata (márpedig fölötte van), akkor ez az üzlet hosszútávon is veszteséges. Ennyit erről.

2. A vezetékek továbbra is az oroszok kezében vannak, így nem igazán nyertünk sokat.

3. Mint fentebb említették, elég képmutató azután az üzlet nagyszerűségére hivatkoznia a Fidesznek, hogy 1 évvel ezelőtt pont ők fúrták meg az akkor 80M-dal olcsóbb ajánlatot.

4. Ja és aki szerint a posztíró komcsi, mert a szabad piacot támogatja, nem pedig azt, hogy állami kézben legyen a MOL, az nyissa már ki az értelmező szótárat a k betűnél...

2011.05.25. 22:31:14

@VonS:

Hagyjuk, mese habbal.....
Jelenleg nagyjából kb. 40-45% részesedése van az államnak a MOL-ban.

I-brahi 2011.05.25. 22:31:38

@Rwindx: Az ELTE kb. évi 11 milliárdot kapott eddig, ebből most 1.7M-ot vontak el, mert kell a pénz... Ez a költségvetésünk 15%-a. De Orbán fogászának odaadunk 1M-ot, a MOL-ra pedig van 500. A helyedben én befognám a számat...

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 22:34:20

@Rwindx: Csak egyikőtök venné a fáradságot arra, hogy konkrétan leírná, mégis hogyan "használná fel az orosz kormány politikai célokra" a 21,2%-os MOL tulajdonrészét...

Nem tetszik a magyar politikai vezetés > Putyin kiadja az ukázt > drágább gáz > forradalom, népfelkelés országszerte > Medvegyev a magyar miniszterelnök???

Ez csak azért van, mert jónéhányan elvárjátok, hogy az állam garantálja az árakat - legyen az élelmiszer, fűtés, vagy bármi. Ha végre ráébrednétek, hogy mindennek ára van, és siránkozással nem lehet megúszni a dolgot.

Ha nem tetszik az orosz gázpolitika, ha nem tetszik a gáz ára, ne fűtsetek vele! Fúrj geotermiát, vegyél napkollektort, égess szatyrot, oldd meg, ahogy akarod.

Ahelyett, hogy a sátáni orosz tőkét és vállalatokat okolnátok mindenért, inkább örüljetek, hogy vannak olyan civilizáltak, hogy a pénzetekért cserébe adnak a gázukból.

(Az első bekezdés utániak már nem feltétlenül vonatkoznak rád, általános alany.)

hazug fidesznyik (törölt) 2011.05.25. 22:36:50

@bandos: "Orbán Viktor barnát szarik."

Hát akkor jó étvágyat hozzá.

alien 2011.05.25. 22:38:20

az van hogy fogy már az idejük négy évet voltak 8-at nem most remélem 32 év ellenzéki szerep vár a fideszre
ja azt mondta bölcs vezetőnk, hogy aszongya " A "reformnyelv egyébként halott" Magyarországon, mert az a politikus, aki arról beszél, hogy valamit szeretne megreformálni, az "politikai öngyilkosságot" követ el. Ennek oka, hogy az elmúlt nyolc évben a kormányok által elindított reformok sorra elbuktak – mondta".
tán biz nem is ő népszavazott ellenük azember aki sosem hazudott

Rwindx 2011.05.25. 22:44:09

@I-brahi: Mért miért kellene nekem befognom a számat? Mert te úgy gondolod? Ez elég kevésnek tűnik. Te befogod a szádat ha én mondom? Ugye nem... pedig olvastam korábban tőled épp elég marhaságot hogy a helyedben töröltem volna a bloguseremet. A különbség az hogy én erre nem szólítalak fel, talán azért mert én nem vagyok oly "liberális".

hazug fidesznyik (törölt) 2011.05.25. 22:44:23

@Kalmár: "Ilyen szar cikket írni. Igazi komcsi, szoci, büdös, lapos, értelem mentes gondolkodás."

Akkor meg miért olvasod, te gyökér? Nem ciki, hogy ezt csinálod, közben Orbán vezér seggét nyalod? Ezek szerint te is egy büdös kommunista vagy. Vagy fizetnek neked ezért. Mindegy, gondolkodásról ne beszélj, az nálad nem megy.
Szerintem, te beltenyészetből nevelkedtél, legalább nyugtass meg, hogy nem szaporodsz.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.05.25. 22:47:09

@Kalmár: "Tényleg nem tudom."

Na ezért nem kellene beleugatnod a dolgokba, szarfaszú Orbán-bolsevik.

Lépes Elek 2011.05.25. 22:53:49

Kedves posztolo, ha majd kekre, lilara pofoztak a gyonyorusegesen liberalisan demokratikus nyugaton mondjuk uzletileg nezve a dolgot es nem fizikailag ertve a tenyerek kivanatosnal nagyobb vegsebesseggel valo landolasat pirinyo orcacskadon, ha alltad a sarat (sajat loveval!!) pl. ott ahol - nicsak a VW-ban is van kb 20%-nyi allami tulajdon - a verseny elesben megy es nem konyvekbol olvassak fel, nos akkor majd szoljal.

Addig ne haragudj, de: kizsfijju!

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 23:04:26

@Lépes Elek: Ennél egy kicsit konkrétabban fogalmazd meg, mikor szóljak, mert így sose fogok.

dr kíváncsivagyok 2011.05.25. 23:05:06

A "Nemzeti " és a Jobbikos falkának szólt ez a vásárlás . Megint a más f...val veri a csalánt Orbán.....

Lépes Elek 2011.05.25. 23:07:00

@Szalai Ervin: Majd ha felnosz. Addig nyugodtan csacsogjal.

subabubba 2011.05.25. 23:07:02

Ez ugyanolyan demagógia, mintha azt mondanád, hogy aranyba fektet az állam? Peersze, csak a pazarlás, a csillogás, mi? Miközben ez működőtőke, jövedelmező, pénzt termelő cégtől. Ráadásul ezáltal az állambarát tulajdonosok (OTP, MVM, mittoménkik) eladhatnak a részükből, és az állam is eladhat megfelelő befektetőknek belőle, vagyis újból pénz lesz belőle. Sanszos, hogy több, mint előtte, vagyis jó üzlet.

I_Isti 2011.05.25. 23:10:03

@Szalai Ervin: Egy olyan országban nemzetbiztonságról beszélni, amelyiknek van 12 db alig használt és egyben nagyjából használhatatlan vadászrepülőgépe, az kb vicc kategória.

Rwindx 2011.05.25. 23:13:38

@Szalai Ervin:
Mondok egy elég egyszerűt: Ha a MOL-ba be tudott volna juttatni egy delegegáltat akkor kényes információkhoz juthatott volna a Nabuccoval kapcsolatban, ezáltal lehetőséget biztosítva arra hogy keresztbetegyen az EU forrás diverzifikációs kísérletének.

"Ez csak azért van, mert jónéhányan elvárjátok, hogy az állam garantálja az árakat - legyen az élelmiszer, fűtés, vagy bármi. Ha végre ráébrednétek, hogy mindennek ára van, és siránkozással nem lehet megúszni a dolgot. "

Hö? Hol írtam ilyet? Akkor is ha általános az alany.

"Ha nem tetszik az orosz gázpolitika, ha nem tetszik a gáz ára, ne fűtsetek vele! Fúrj geotermiát, vegyél napkollektort, égess szatyrot, oldd meg, ahogy akarod."

Ha nem vetted volna észre az elmúlt években megerősödtek az ezirányú törekvések az EU-ban is és idehaza is. Itthon inkább nem állami hanem a gazdasági és civil szereplők által, az állam sok tekintetben inkább mintha inkább gátolta volna ezt a folyamatot.
Többek között emiatt szeretnénk Ausztrián keresztül is gázt vásárolni, ezért szeretnénk a horvátokkal együttműködni egy Fiumei LPG terminál építésében, ezért támogatnánk a Nabucco-t, ezért szeretnénk összeköttetést Lengyelországgal, ezért lobbiznak többen hogy bővítsék a szélenergiatermelés kapacitásának maximumát, azért lobbiznak hogy egyszerűsítsék a földhőhasznosítás szabályait. Emiatt téma a paksi erőmű bővítése, többekk ezért támogatják pályázatokon az energiatakarékossági projekteket, stb, stb, csak tájékozódni kellene.

"Ahelyett, hogy a sátáni orosz tőkét és vállalatokat okolnátok mindenért, inkább örüljetek, hogy vannak olyan civilizáltak, hogy a pénzetekért cserébe adnak a gázukból. "
Semmi gond az orosz tőkével, sokkal több azzal ami az orosz tőke mögött áll => az orosz állami befolyásolás. Erre írtam pár példát eggyel korábban. A másik probléma az oroszokkal hogy jelenleg nincs másik elérhető eladó a piacon, és ők mindent el is követnek hogy ez a jövőben is így legyen. Ha szabad piacről beszélünk, akkor abba a korlátozott szereplős, államilag befolyásolható, monopolizált piac neked sem jöhet be. Márpedig most ilyen piacról van szó ha a szénhidrogének piacát nézzük Mo szemszögéből.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 23:14:54

@I_Isti: Szóval szerinted is színjáték az egész? Akkor földik vagyunk.

I_Isti 2011.05.25. 23:16:22

@Rwindx: Az usa-tól annyi földgázt tudnál venni, hogy egész ajrópát be lehetne vele fűteni. 1 probléma van: hogy hozod ide?

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 23:20:00

@Rwindx: Ezt hívják trollkodásnak, amikor felsorolsz egy csomó információt, majd a végén jól odakened, hogy "csak tájékozódni kéne" - feltételezve, hogy akivel beszélsz soha nem hallott, vagy soha nem is akart hallani ezekről? Mert ha igen, akkor köszi.

Ez mind oké, de az a fránya 21,2% akkor se tudja megfúrni az uniós törekvéseket.

Ill. még mindig várom, hogy felrajzoljátok az "orosz állami befolyásolás" folyamatábrát.

Rwindx 2011.05.25. 23:20:24

@I_Isti:
"...ezért szeretnénk a horvátokkal együttműködni egy Fiumei LPG terminál építésében..."
Nyilván nem az EU ellátására, de a hazai beszerzési források bővítésére.

I_Isti 2011.05.25. 23:27:03

@Rwindx: Ja, csak 1) az lpg drágább, mint az orosz import, 2) Január 13-án mínusz 0,8 fokos napi átlag középhőmérséklet mellett 58,5 millió köbméter földgáz fogyott (mármint Mo-n) - mégis hogy a búsba hozol Fiuméba 60millió köbméter földgáznak megfelelő PB-gázt _naponta_?

Tita nick 2011.05.25. 23:27:14

Ne vegyél MOL részvényt. Vegyél fogamzásgátlót, vagy gumit, ne szaporodj!

hazug fidesznyik (törölt) 2011.05.25. 23:28:14

@Rwindx: "A másik probléma az oroszokkal hogy jelenleg nincs másik elérhető eladó a piacon, és ők mindent el is követnek hogy ez a jövőben is így legyen. Ha szabad piacről beszélünk, akkor abba a korlátozott szereplős, államilag befolyásolható, monopolizált piac neked sem jöhet be."

Viccelsz? Szerinted ez az "oroszok problémája"? Nem a mienk? Lehet, hogy tanszéked van az egyetemen, de most próbálj meg válaszolni egy egyszerű kérdésre: kell az orosz gáz vagy sem?
Ha igen, akkor semmi közöd hozzá, hogy ki áll a csap másik végén, ha csak nem akarsz úgy járni, mint az ukránok. Ha te kimész a piacra eladni valamit, a vevőt érdekli vajon, hogy más kúrja a nődet? Na ugye?
Ami meg az "államilag befolyásolható, monopolizált piacot" illeti: miért is vette meg a magyar állam 500 milliárdért a mol részvényeket? Csak nem akar "államilag" befolyásolni?
Hogy is van ez, Orbán-huszár?

Rwindx 2011.05.25. 23:29:39

@Szalai Ervin:
Szerintem meg amit most írtál azt hívják trollkodásnak. Tételesen válaszoltam a kérdéseidre, valamivel hosszabb lett annál mint "csak tájékozódni kéne". Te pedig azt írod "ez nem ér, ez csak trollkodás".

Valamilyen szinten érdekel a téma, de csak olyan dolgokat olvasok én is, ami mindenki számára szabadon elérhető az Internet által, tehát bárki tájékozódhat, ha akar, mielőtt megfogalmazza a kritikáját.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.25. 23:33:27

@Rwindx: Valóban léteznek az általad felsorolt törekvések - még én is hallottam róluk. Ugyanakkor ebből nem következik, hogy ez biztonsági okokból lenne, az energiadiverzifikációnak számtalan más oka van.

Várom a folyamatábrát.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.05.25. 23:34:33

@Lépes Elek: "Kedves posztolo, ha majd kekre, lilara pofoztak"

Látom, hogy veled már megtették, ezért fogalmazol kissé retardált üzemmódban. Úgy őszintén, nem vagy te hülye, hogy ilyen blogokat olvasol? Nem kényszerít rá senki.
Kafferbivaly.

Rwindx 2011.05.25. 23:35:25

@I_Isti: Az LPG valóban drágább az orosz gáznál, de 1.: csak azzal a gázzal tudsz fűteni amivel rendelkezel. Ergo ha nincs orosz gáz, és nincs másik gáz sem akkor nem fűtesz.
2.: ha van alternatív eladó a piacon akkor a vevő tárgyalási poziciója jobb. Nem szeretnék abba a hibába esni hogy úgy tűnjek mint aki azt gondolja más erről nem hallott, ezért közismert tényként kezelem azt hogy Mo azok közé tartozik akik a legdrágábban szerzik be az oroszoktól a gázt.

J. László egy bolsevik (törölt) 2011.05.25. 23:36:49

@Tita nick: "Vegyél fogamzásgátlót, vagy gumit, ne szaporodj!"

Kár, hogy apád ezt nem olvasta.

J. László egy bolsevik (törölt) 2011.05.25. 23:40:37

@Rwindx: "csak azzal a gázzal tudsz fűteni amivel rendelkezel"

Ezen a ponton már abba is hagyhatod a ködevést.

I_Isti 2011.05.25. 23:41:31

@Rwindx: Akkor fussunk neki még 1x: naponta 58 milliió köbméter, ha hideg van és fűteni kell. Ez _csak_ csövön tud jönni, a csövek meg hülye módon csak Oroszországba vezetnek. Milyen alternatív eladó jöhet szóba?

Rwindx 2011.05.25. 23:50:30

@hazug fidesznyik:
Egy hazug fidesznyikkel nem hiszem hogy nekem kellene leállnom vitatkozni, de annyit megjegyeznék: hogy jelen pillanatban nekünk túlnyomórészt CH4 és kisebb részben egyéb gáznemű anyagok keverékéből álló elegyre van szükségünk, nemzetiség megjelölése nélkül, minnél olcsóbban. A hangsúly az összetételen és az áron és a stabil ellátáson van. Az összetétellel nincs gond, a másik kettővel annál több. Ha az egyszem eladó mindig drágán szállít és nem is mindig kiszámíthatóan, akkor keresek másik eladókat nem? Ha az az egyszem eladó mindig elgáncsol amikor elindulok másik partnert keresni, akkor meg méginkább.

Az pedig feltételezhető hogy egy adott ország kormányának más érdekei vannak mint egy másik ország felderíthetetlen tulajdonosi háttérrel rendelkező cégének ugyanazon a piacon. Nemdebár?

Kedves jóanyukádnak meg nem szeretnék csuklást okozni így éjféltájban, úgyhogy tartozkodj olyan jelzőktől amelyek közvetve akár ezt is okozhatnák.

Rwindx 2011.05.25. 23:57:14

@Szalai Ervin: Nem ígértem semmilyen folyamatábrát. Ez volt a kérdés: "Csak egyikőtök venné a fáradságot arra, hogy konkrétan leírná, mégis hogyan "használná fel az orosz kormány politikai célokra" a 21,2%-os MOL tulajdonrészét."

@sixx a bolsevik:
/ásít

@I_Isti:
"naponta 58 milliió köbméter"
"Ez _csak_ csövön tud jönni, a csövek meg hülye módon csak Oroszországba vezetnek. "

Úgyérzem kezded kapisgálni a probléma lényegét.

Az általam (a teljesből) leírtakból nem az következik hogy csökkentenünk kellene a felhasznált gáz mennyiségét, és építenünk kellene új csöveket? Ha nem, akkor sajnálom, majd megpróbálom újrafogalmazni.

I_Isti 2011.05.26. 00:00:47

@Rwindx: persze, fűthetünk fával is, és akkor Budapesten az évi 2-3 szmogriadó esélyes nap helyett évente 30 napig lesz szmog, vagy eladhatjuk a mol részvényeinket, és abból építhetünk gázvezetéket iránig, csak nem biztos, hogy az usa - aminek viszont van 12 db szép nagy atommeghajtású repülőgép-hordozója ennek annyira örülne...

Kalmár 2011.05.26. 00:19:11

@hazug fidesznyik: Öröm látni, hogy továbbra is ilyen sötét a baloldal. A legviccesebb, hogy te nevezel bolseviknak másokat.
Bűbájosan ostoba seggfej vagy. Ne hagyd abba, mert amíg Viktor ellenzéke ilyen ocsmány férgekből áll, addig nekünk kampányolsz minden otrombaságoddal. Hajrá kisköcsög:)
Azért válaszolni te sem tudsz. Igaz, hőscincér?

Rwindx 2011.05.26. 00:21:39

@I_Isti:
Úgyérzem szórakozol velem, ugyanis visszaolvasva sem láttam hogy olyat írtam volna miszerint Iránba kellene vezetéket húznunk vagy Budapestet fával kellene felfűteni.

Ehelyett írtam energiatakarékosságról, alternatív energiaforrások bürökratikus gátjairól, nyugati, északi, tengeri és a Nabucco-n keresztül keleti gázforrások lehetséges bevonásáról.
A lényeg hogy csökkentsük a gáztól való függésünket, de amit meg kell venni azt lehetőleg egyidejűleg több forrás közül választva tudjuk megtenni.

Szalai Ervin · http://publius.blog.hu/ 2011.05.26. 00:36:20

@Rwindx: Az általad leírtakból inkább következne logikusan valamiféle alternatív energiaprogram, mint a MOL-ba való beszállás. 500 milliárdból kijön pár szélkerék, meg napkollektor.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2011.05.26. 08:14:51

@pszeudo:

Csak hogy a MOL nem nagykitermelő. Csak egy kereskedő vállalat.

pj02 2011.05.26. 08:28:58

"Az ország legnagyobb egyeteme (ELTE) nagyjából évi 20-25 milliárd forint állami támogatást kap – matekérettségi kérdés: a MOL „felszabadítására” költött 500 gurigából hány évig tudna üzemelni? További gondolkodnivaló: mennyibe kerülne az ellehetetlenült és szegregációs gyújtópontként funkcionáló kisiskolák összevonása után a távol lakó gyerekek iskolabusszal való szállítása?"

Így van, basszuk el a pénzt a szarul működő intézményrendszerre!

Arbet 2011.05.26. 08:39:05

Hogy került a többségi tulajdon a Surgut kezébe? Ki adta el nekik?

Miért adta el nekik, ha utána a részvény erősödött és a cég is folyamatosan profitot termelt?

Bitóra azokat akik így károsították az ország gazdaságát. Nem tudom kik adták el. Nekem mindegy milyen színű, csak legyen végre felelőse. Gondolom vörös volt, mert ebben az országban mindig azt kell helyretenni amit a vörösök elkurtak.

nemezisazis 2011.05.26. 08:48:26

te fasz..
ha 5 millióért részvényt veszel, azt az osztalékért teszed
ha 500milliárdért, azt az irányításért

Lépes Elek 2011.05.26. 08:48:31

@hazug fidesznyik: Hehe. Mondjuk ugy inkabb, hogy kemeny utesvaltasok kozepette kellett talpon maradni. En komolyan vettem a becsi cukraszdanyitast - persze kepletesen. A tortenetemben ny-europa es a cegalapitas viszont all. CSupan arra celozgattam, bar lathatoan nem nottel fel mondanivalom lenyegeig, hogy itt ny-europaban, a nagy "liberalis vilagban" komoly - verre meno kuzdelem - zajlik a helyi kozossegek es allamok kozott. Eppen ezert nem veletlen, hogy vagy szabalyozassal (pl. elovasarlasi jogok, engedelyek kiadas), vagy tulajdonreszekkel a strategiai cegekben bizony-bizony odaporkolnek a konkurencia orra ala. A finom szemetkedesnek olyan cizellalt modjat uzik, hogy az agyonszidott magyar burokracia meg evtizedeket kell tanuljon, ahhoz, hogy "versenykepes" legyen.

A kafferbivaly viszont talalt, koszonom, mert azzal a bohom es tantorithatatlan makacssaggal sikerult elerni, amit akartam es nem tudott az ar elsodorni.

ier6w7i 2011.05.26. 08:51:52

@lyesmith:
Egyetértek! Amikor a Bajnaiék akarták ennél jóval olcsóbban megvenni, akkor ellenezték, mert persze akkor nem lehetett volna a nagy nemzetmentők jelmezében parádézni!

Mondjuk egy apróságot hozzá kell tenni a teljesség kedvééért: Bajnaiék igaz hogy 2 éve jóval olcsóbban jutottak volna hozzá, de ha akarták volna sem tudták volna megvenni, mert 2 évvel ezelőtt nem volt rá pénzük ill. mondjuk úgy, hogy teljesen mások voltak a pénzpiaci körülmények.

2011.05.26. 08:55:06

'Azt hittem, hogy a pénznek és általában a befektetőknek nincs nemzetisége'

Akkor Te nagyon-nagyon naiv vagy, kedves Ervin.
A szabadpiac csak igen jól körülhatárolt feltételek mellett működhet.

Szelid sunmalac 2011.05.26. 09:08:23

Nem ertem. Az oroszok nem voltak bent a menedzsmentben, nem szavazhattak, legfeljebb a jutalekot vehettek fel. Politikai nyomast nem igazan gyakorolhattak rank, legalabbis nem ezzel a pakettel. Most kivasarolta oket az allam, mienk lett, fasza. Ettol meg csak toluk vesszuk a gazt az o arukon.
Cserebe ha nem is az ELTE-re, de mondjuk olyan dolgokra siman lehetett volna kolteni az 500 milliardot, ami hosszu tavon megalapozza a tovabbi fejlodest. Infrastruktura, fejlesztesek, kutatokozpontok, ne adj Isten munkahelyek, logikus atszervezesek stb.
Nem latom, hogy hosszu tavon mi elonyunk van ebbol a pakettbol. Valaki magyarazza meg!

2011.05.26. 09:15:54

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:

Röviden: nem kell félni, hogy bejönnek a spájzba! :-)

Szelid sunmalac 2011.05.26. 09:21:13

@MikeBoy: Koszonom! De eddig sem feltem. Illetve egy pillanatra megijedtek, de aztan gyorsan lett egy lex Mol es maris mindenki megnyugodott. Amugy meg tenyleg emiatt kellett felni? Hogy igy foglaljak el megint az orszagot? Mas modszer nincs, ez volt az egyetlen ut? Mar tenyleg nyugodtan alhatok?

2011.05.26. 09:22:03

@khamul:

"A szabadpiac csak igen jól körülhatárolt feltételek mellett működhet. "

Mesélnél erről egy kicsit bővebben!

2011.05.26. 09:36:42

@MikeBoy:

a szabadpiac (és a demokrácia) nem zárt rendszer, ami a világ végéig megy magától. Csak akkor működhet tartósan, ha minden lényeges szereplő elfogad bizonyos alapvető szabályokat/értékeket.

Előfordulhat azonban, hogy valaki csak addig tartja magát a szabályokhoz, amíg az neki jó, aztán amint birtokon belül van, elkezd **kizárólag** a saját érdekei szerint játszik.
Itt pedig általában nem igaz, hogy a tőkének 'nincs nemzetisége', hiszen kőkemény birodalmi politika eszközévé is válhat.

És ez természetesen nem orosz specialitás, mások is megteszik, ha megtehetik.

2011.05.26. 09:42:29

@khamul:

Ugarjuk a rizsát!
A szabályokról please!

2011.05.26. 09:50:13

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:

"Mar tenyleg nyugodtan alhatok? "
A MOL miatt biztosan.
Ezért fizetett ennyit az állam, hogy lehessen nyugodtan aludni.
Az már más kérdés, hogy a magyar "nagykutyáknak" mennyire volt ebben benne a keze és mennyire az ő érdekeiket védtük inkább, mint a sajátunkét.
Sajnos az ÖMV példa, ahol 1 hét alatt sikerült 50-70mrd Ft-ot kidobni az ablakon azt mutatja, hogy maga a MOL itt nem igazán érdekel senkit.

2011.05.26. 09:58:23

Mindenki arról ugat itt össze-vissza, hogy hűűű oroszok, meg az oroszok akiknek annyi pénzük van h leírni nem tudják, őket csak a MOL befolyás és a magyar olajipar teljes felvásárlása a céljuk.

Emberek, csak egy tényt szeretnék a buzi fejetekbe rugdosni!
A gonosz szemét mocsok saját érdekvédő komcsi alkoholista rohadék oroszok eladták a részvényeket.
Ízlelgessétek a szót, E-L-A-D-T-Á-K. Tehát, nem kellett nekik. Nehogy azt higgyétek már h nekik az a rongyos 500 milliárd forinton múlik a boldogságuk.

De mostantól úgy érzem h MOL tulaj vagyok. Lehet veszek fel vmi miniszoknyás titkárnőt és heggesztgetem néha, merthátugye MOL tulaj vagyok bázzeg.

2011.05.26. 10:12:45

@MikeBoy:

Nem vagyok politológus vagy közgazdász, részletes választ ne várj.
De az tök nyilvánvaló, hogy egy nagy belső piacon, ahol sok a szereplő, és senkinek nincs monopolhelyzete, ott igaz lehet, hogy a 'pénznek nincs nemzetisége'.

Ekkora léptékben ez már nincs, nem lehet így. Gondolj a Boeing és az Airbus közötti 'szabadpiaci' versenyre. Az egyiket az USA nyomja minden erővel, a másikat meg az EU.

2011.05.26. 10:27:00

@khamul:

Akkor viszont ne állíts ilyeneket kérlek, mert semmi értelme.

Először is: nincs súlya annak amiket írsz, kizárólag önmagad számára!
Másodszor: a példád semmilyen szempontból nem releváns a MOL-ra vonatkoztatva.
Harmadszor: semmilyen részletezést nem vártam tőled. Egyszerűen tudni akartam, mire akarsz utalni. Bocs, hogy így belekötök, de egyáltalán nem tiszta pl.,

"hogy valaki csak addig tartja magát a szabályokhoz, amíg az neki jó"

hogy itt milyen szabályokról beszélsz és azt ki hogyan miért és minek sértené meg!??!

2011.05.26. 10:42:58

@MikeBoy:

'Akkor viszont ne állíts ilyeneket kérlek, mert semmi értelme.'

Mire gondolsz? Szerintem továbbra is naivitás azt hinni, hogy a 'pénznek nincs nemzetisége'.

'Először is: nincs súlya annak amiket írsz, kizárólag önmagad számára!'

Ide csak szakértők írhatnak?

'"hogy valaki csak addig tartja magát a szabályokhoz, amíg az neki jó"'

Milyen szabály? Nem illik pl. nemzetisége miatt kizárni valakit a vásárlók közül. Ezt minden széplélek tudja. De azt is mindenki tudja (legfeljebb nem mondja), hogy a vevő nemzetisége egyáltalán nem mellékes.

Kicsit távoli példa:
Egy európai demokráciában nem lehet bőrszín/külső alapján diszkriminálni.
Azonban amikor sok csehországi roma akart Nagy Britanniában menekültstátuszt kapni, és Csehország vízummentessége veszélybe került, akkor a csehek hozzájárultak ahhoz, hogy brit állami alkalmazottak szűrjék a prágai reptéren (cseh földön!) a Londonba tartókat.
Mindenki tudta, hogy milyen alapon megy a szűrés.

2011.05.26. 11:02:01

@khamul:

"Milyen szabály? Nem illik pl. nemzetisége miatt kizárni valakit a vásárlók közül. "

E miatt kellett megvennie az államnak a MOL-t?
Te jó ég!
Biztosan jó bloghoz szólsz hozzá? :-))

2011.05.26. 11:09:31

'Biztosan jó bloghoz szólsz hozzá? :-)) '

Ha itt írták, hogy

'Azt hittem, hogy a pénznek és általában a befektetőknek nincs nemzetisége'

akkor igen :)

Rwindx 2011.05.26. 12:03:52

@Szalai Ervin:
Ha egyik pillanatról a másikra totálisan ki lehetne váltani egy energiahordozót egy másikra, akkor igen.
De mivel az ilyen folyamatok évtizedekig eltartanak. Mi pedig Európa egyik leggázfüggőbb országa lévén sajnos nem írhatjuk le azonnal a gázt. Magyarul amíg sok gáz kell, addig fokozottan törödnünk kell azzal hogy milyen áron és milyen feltételekkel szerezzük be.

2011.05.26. 14:38:35

@Rwindx:

Akkor szépen el lehet kezdeni számolni, hogy mennyibe kerülne egy új atomerőmű (max 3-4szeres mint ez a MOL csomag itt), aztán meg azt, hogy mennyivel csökkenne az áram ára, a széndioxid kibocsátás, a gázfüggőség, stb.

2011.05.26. 14:39:20

@Rwindx:

Akkor szépen el lehet kezdeni számolni, hogy mennyibe kerülne egy új atomerőmű (max 3-4szeres mint ez a MOL csomag itt), aztán meg azt, hogy mennyivel csökkenne az áram ára, a széndioxid kibocsátás, a gázfüggőség, stb.

mavo · http://polmavo.blog.hu 2011.05.28. 19:16:18

@egy derék katona:

oké, az éles fogalmazásért elnézést, de azért ugye te sem tartod magától értetődőnek, hogy egy használhatatlan paketet tényleg nem akart volna eladni a gazdája ...
süti beállítások módosítása