Publius

Szabad változatok demokráciára, köztársaságra és kapitalizmusra liberális fiataloktól.

Powered by

 

Ilyen jókat írtunk

Szabadságfolyam

Force Feed

2014.09.07. 09:45 Mihalovits Ervin

Szabadúszóké a világ

Címkék: globalizáció freelancer egyenlőtlenségek

A globalizációt sokan magával az ördöggel azonosítják, mely csak tönkretett gazdaságot, szegény termelőket és bezárt gyárakat hagy hátra, cserébe pedig pusztán idegen kultúra szenny termékeit hozza. Az én felfogásom szerint a globalizáció a technikai fejlődés következménye, azé a technikai fejlődésé, mely jelentősen növelte az emberiség életminőségét az egész bolygón. Az egyén szintjén mindig találunk olyanokat, akik vesztesei voltak a változásoknak, de a nagy képre pillantva, több generációt átölelve, egyértelmű a haladás ténye, amennyiben a régen-minden-jobb-volt szemüveget levesszük.

Ezért aki kifinomultabb módon támadja a globalizációt mint világgazdasági folyamatot, az nem a gazdasági fejlődést magát kérdőjelezi meg, hanem annak eltérő ütemét, mely pluralizálja a világ lakosságát, növeli az egyenlőtlenségeket. Ezzel kapcsolatban felmerül az az alapvető kérdés, hogy mennyire legitim, szükséges és etikus cél az egyenlőtlenségek csökkentése, arról a vitáról nem is beszélve, hogy valójában nőnek-e a különbségek a világ lakosságának a körében. Nem szeretnék ebbe mélyebben belemenni, valószínűleg érezhető, melyik irányba húznak gondolataim. Ehelyett inkább bemutatnék egy egyre jobban terjedő munkavállalási formát, mely bármely ország lakójának megadja a lehetőséget, hogy annyit keressen, mint azt a fejlett országok munkavállalói teszik, és ezt a lehetőséget nem más, mint a globalizáció úttörője, az internet hozza el.

way-of-work-high2-.jpgforrás

Nem a legfrissebb trendet jelentik, de Magyarországon még újnak számítanak az freelancer oldalak (pl.: elance.com, freelancer.com) melyek közvetlenül kapcsolják össze az online elvégezhető munkát kínálókat a megfelelő tudással rendelkezőkkel. Az itt található munkák széles területet ölelnek fel a fordításoktól kezdve a weblapfejlesztésen át a design munkákig. A szabadúszók megadják képzettségüket, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkeznek, de a legtöbbet az oldalon keresztül elvégzett munkáik megbízó általi utólagos értékelése számít, ahogy a felhasználókat közvetlenül összekötő oldalak esetében lenni szokott. A megbízók a projektek részletes leírását teszik közzé, kezdve a becsült munkaidőtől a felajánlott bérig. Mára mind ajánlatból, mind szabadúszóból rengeteg van, a verseny pedig nagyon éles, a legtöbb projektre több tucatnyian jelentkeznek. Aki komolyan csinálja, az természetesen párhuzamosan többre is jelentkezik, mert valamelyik majd csak bejön.

Furcsának hangzik, de ez az oldal kiválthat egy teljes állást, és meg lehet élni abból, hogy valaki otthonról a világ másik végén élő megbízóknak dolgozik az internet adta lehetőségekkel élve. Sőt, már nem csak egyének, de kisebb vállalatok is épülnek a freelancer oldalakra, melyek ilyen projektekből tartják el magukat.

Hogy hogyan jön ez a globális egyenlőtlenségekhez? Úgy, hogy az ilyen freelancer online felületek csökkentik az országok közötti bérkülönbségeket. A szabadúszóknak akkor éri meg valamelyik oldalon keresztül projekteken dolgozni, ha azok jobban fizetnek, mint a helyben, a saját országában vagy régiójában meglévő vállalatok. Ezzel párhuzamosan a megbízók abban érdekeltek, hogy a lakóhelyükön túlra elérve vagy jobb minőségű munkát kapjanak, vagy olcsóbbat, amivel egyébként nagyobb versenyre kényszerítik a környezetükben,elérhető munkavállalókat, ami csökkenti azok fizetését.

Természetesen a gondolatmenet leegyszerűsítésekkel él, hiszen nem számol olyan nehezen forintosítható tényezőkkel, mint az angol mint fő kommunikációs nyelv ismeretének szintje vagy a nemzeti sztereotípiák illetve előítéletek. Ennek ellenére az várható, hogy minél nagyobb lesz a súlyúk a hasonló oldalaknak, annál inkább fogják befolyásolni a helyi béreket, és ezáltal képesek lesznek közelíteni a különböző országok munkavállalóinak fizetését egymáshoz. Itt nem csak az informatikusokra és designerekre kell kizárólag gondolni, mert azzal, hogy ők nagyobb fizetéshez jutnak, a zöldséges és a pincér, vagyis az "off-line" iparágak dolgozói is profitálnak.

Ma még talán nehezen képzelhető el, hogy a biztonságos megélhetést nyújtó 8 órás munkahelyünket bizonytalan alkalmi projektekre cseréljük. Mindenesetre ahogy az elején írtam, még ha összességében pozitív is a mérleg, a globalizációnak, a változásnak mindig vannak vesztesei, ezért érdemes keresni a lehetőségeket, nyitottnak lenni az újra. Aki pedig nyitott, az demonstrálhatja, hogy a globalizáció jótákony hatásának egy újabb példáját jelentik a freelancer oldalak.

 

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://publius.blog.hu/api/trackback/id/tr616674139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval a bircaman · http://maxval.co.nr 2014.09.07. 11:33:44

Ez a munkanélküliség egyik modern verziója.

szofter 2014.09.07. 15:59:52

@maxval a bircaman: És a munkanélküliség önmagában probléma? Én azt hittem, a munkanélküliség mikroszinten (azaz az egyén szempontjából) csak azért rossz, mert ha nincs munkád, nem igazán van miből élned. Ha freelancer cikkírásból meg egyebekből össze tudod szedni a betevőt, akkor mi is a baj azzal, hogy nincs állásod?

kvadrillio 2014.09.07. 16:57:19

Izrael nemzetközi békefenntartókat küldene Gázába
IzraelGázafegyverkezéspalesztinok
Az izraeli külügyminisztérium szívesen látná, ha a Gázai övezet újjáépítését egy nemzetközi békefenntartó alakulat felügyelné, amelynek mandátuma részét képezné a Hamász és egyéb terrorista csoportok újrafegyverkezésének megakadályozása is - adta hírül vasárnap internetes oldalán a Háárec.
A lap szerint a biztonsági kabinetnek két hete benyújtott indítvány szerint a külügyi tárca meggyőződése, hogy egy ilyen katonai erő a zsidó állam érdekeit szolgálja, amennyiben képes hatékony biztonsági műveleteket végrehajtani az enklávéban.

Miniszteri szinten eddig még nem folytak megbeszélések a kétoldalas dokumentumban bemutatott tervezetről, amely - külügyminisztériumi források szerint - német, brit, francia és egyéb európai országok által tett javaslatok alapján született. Az említett államok a gázai háború alatt olyan többnemzeti alakulat létrejöttét szorgalmazták, amely a 2005 és 2007 között az övezetben szolgált európai megfigyelő misszió korszerűsített változatán alapulna."""

ühümmm......ELŐBB SZÉTLÖVÖM GÁZÁT, EMBEREKET, ÉPÜLETEKET, AZTÁN MAJD MÁS ORSZÁGOK KIFIZETIK AZ UJJÁÉPÍTÉS KÖLTSÉGEIT, VÉGÜL NEMZETKÖZI BÉKAFENNTARTÓKAT IGÉNYELEK....HMMMM.....EZ A POFÁTLANSÁG TETEJE !!!

$pi$ 2014.09.07. 17:15:09

@maxval a bircaman: "Ez a munkanélküliség egyik modern verziója. "

Már megint benyögtél egy jó nagy marhaságot. Bírom ezeket a nagy kinyilatkoztatásaidat, mindig kiderül, hogy fogalmad sincs miről van szó.

fhdgy 2014.09.07. 18:26:03

@$pi$: Birca egyszerűen összekeveri a munkanélküliséget a munkahelynélküliséggel.

$pi$ 2014.09.07. 18:58:05

@fhdgy: Sok mindent összekever. :) Például azt, amikor havi 500000 felett keresel otthonról azzal, amikor nincs munkád és nem kapsz fizetést. :)

fhdgy 2014.09.07. 19:11:57

@$pi$: A lehetőség egy dolog, a valóság egy másik! Én programozó vagyok, én is egyre inkább hajlok arra, hogy távmunkát kell szerezni, mert egyszerűen az álláspiacon nem tudok labdába rugni a 62 évemmel. A cégek mindig kezdő vagy fiatal programozót keresnek, 30-40 év szakmai tapasztalattal. Van munkám, de nem vagyok vele elégedett, próbálok kitörni, meglátjuk sikerül-e. Eddig lagymatagon kerestem a különböző portálokon, de már erősen keresek a távmunkát kínálókon.

$pi$ 2014.09.07. 19:46:39

@fhdgy: Én kábé két éve ebből élek. Mindenképpen azt tanácsolom, hogy teljes erővel nyomulj, egy-két hónap alatt megélhetést lehet építeni belőlük.

elance és
odesk

a többi nem sokat ér.

2014.09.07. 19:50:19

@fhdgy: a munkaadó leszarja, hogy a jelentkező hány éves — az Ön esete nyilván szélsőséges, mert nyugdíj előtt álló munkavállalót senkinek nem áll érdekében felvenni, hacsak nem rövid projektre. Viszont 40-50 éve még tán lyukkártyás programozás se volt, sőt programozói képzés se, így a tapasztalata messze alulmúlja a korát. Kizártnak tartom, hogy a mostani 20-25 évesekkel felveszi a versenyt bármiben. Sorry.

Más: a freelancer oldalakat gyakorlatilag teljesen átvették az indiai, pakisztáni, kínai, orosz "szakemberek", akik gyakran egy betárcsázós modemmel, talán barlangból nyomják, olyan árakkal licitálva, amik alá képtelenség menni. Tudom, mert szolgáltatóként és ajánlatkérőként is próbálkoztam már ilyen oldalakon. Teljesen reménytelen. Amíg ez a koncepció nem változik, hogy 5 dollárért csináltassunk logót meg 25 dollárért weboldalt, értelmetlen beregisztrálni a freelancer oldalakra.

fhdgy 2014.09.07. 20:01:30

@retrovírus: Kedves retrovirus! Azért, mert valaki öreg, még nem száradt az esze a lábaszárába! Prograsmtervező matematikus vagyok, 1977-ben végeztem Szegeden. Nem álltam meg a lyukkártyánál. Csili-vilikben nem biztos, hogy akarok versenyezni a fiatalokkal, de komoly, nagyvállalati alkalmazásokban állom a sarat!

2014.09.07. 20:07:23

@fhdgy úr: nem akartam az önérzetébe gázolni, sajnálom, ha ez történt. Viszont a koránál fogva már rég menedzseri pozícióban kellene lennie, akár itt, akár külföldön. Jó programozókban és mérnökökben hiány van az egész világon. Hogy mégse így történt, annak bizonyára oka van. De sok sikert a szabadúszáshoz.

fhdgy 2014.09.07. 20:20:27

@retrovírus: Hogy nem vagyok menedzser, annak tényleg vannak vannak okai: A szakmai tudást mindig előbbre vettem. Egy jó programozó mindig több, mint egy rossz vezető, ez az elvem. Az, hogy Mo.-on a karrier azt jelenti, hogy lépegetni a szamárlétrán, nem az én hibám. Én ebből tudatosan kimaradtam. Öreg bitfaragóként tényleg van egy egy hibám: nem engedek a szakmai elveimből! Ebből sok konfliktusom volt. Többször kijelemtettem, hogy hozzá nem értő, nagypofájú informatikusocskákból nem kérek! Ha van tudás, azt tisztelem, de beleugatást a pálya széléről nem tűrök!
Én most is szabadúszó vagyok, külsősként dolgozom magyar cégeknek.

$pi$ 2014.09.07. 20:30:17

@retrovírus: "Kizártnak tartom, hogy a mostani 20-25 évesekkel felveszi a versenyt bármiben. Sorry."

Ez marhaság. Én is negyven feletti vagyok, de a mostani 20-25 évesek közt nem nagyon találni olyat, aki felveszi velem a versenyt.

A magyar munkaerőpiac viszont a te beszűkült nézetedet vallja, azért kénytelen is vagyok amerikaiaknak, angoloknak meg svédeknek dolgozni. Vicces, amikor a 20-25 évesek kétszázezres nettó fizetéseiről olvasok heti 1500 dolláros fizetéssel. :D

$pi$ 2014.09.07. 20:31:10

@fhdgy: "külsősként dolgozom magyar cégeknek"

Magyar cégekkel nem nagyon szabad szóbaállni. :(

fhdgy 2014.09.07. 20:41:14

@$pi$: Igen, megtapasztaltam, ezért akarok váltani. Köszönöm a freelanceres oldalakat.
Minden probléma ellenére szerencsésnek érzem magam. Volt szerencsém nagyon kiváló fiatalokkal együtt dolgozni. Sajnos, kevesen vannak. Nekem annak idején nagyon kiváló főnököm volt, akitől emberileg is, szakmailag is nagyon sokat tanultam. Akkor megfogadtam, hogy a stafétabotot becsülettel továbbadom. Mindig öremmel tölt el, ha egy fiatalnak segítségére lehetek. Nincs nagyobb öröm számomra, mint amikor arra méltó fiatallal hoz össze a sorsom!

midnight coder 2014.09.08. 06:55:29

Vannak nagyon jó fiatalok is - de tömegével képzik a kutyaütő "webprogramozókat" az OKJ-n akik még az indiaiakkal sem vennék fel a versenyt. Az egyik ismerős lányának udvarlója is hasonló cipőben járt, az ismerős kérte hogy keressek neki munkát ha tudok. Elbeszélgettem a sráccal, hogy mit csináltak, és mihez ért. Hát... html alapok megvannak, egyszer csináltak közösen az egész osztály egy PHP-s programot. MySQL ? - Mi az az SQL ?
Nos, ez ügyben sajnos nem tudtam segíteni neki.

Amúgy ahová fiatal, dinamikus csapatba keresnek terhelhető dolgozót, ott általában egy pincében faragnak 25 ezerért weboldalakat egy CMS-sel napi 24 órában éhbérért.

midnight coder 2014.09.08. 06:58:50

Amúgy ez a freelanceresdi egy nagyobb folyamat része: a fejlett nyugat az ipara után a szolgáltatásokat (nem csak szoftverfejlesztést lehet így játszani) is kiszervezi a távol-keletre. Más kérdés, hogy hosszú távon vajon miből fognak élni ezek az országok.

$pi$ 2014.09.08. 10:18:46

@Voodookoop: "Az 500 havi nettó az nem nagy csoda ebben a szakmában."

Freelancerként akkor kerestem ennyit, amikor havi egy hetet dolgoztam. :)

De persze bizonyos szempontból igazad van, elképzelhető, hogy valaki megtalálja a számítását hazai cégeknél.

Én nem is azt mondtam, hogy nem szabad elmenni magyar céghez dolgozni, én azt mondtam, hogy freelancerként nem szabad magyar cégekkel szóbaállni. Ez nagyon más.

Azért lesz az ember szabadúszó, hogy kikerüljön a világpiacra, minek nyomulnék akkor magyar cégekkel ahelyett, hogy az amerikai fizetésekhez szokott megbízók közül választanék?

"akik 20 dollárért nemhogy fejlesztenek neked egy új facebookot egy hét alatt"

Nem tudom mennyi tapasztalatod van, de én már jópár kliensnek dolgoztam, aki azt mondta, hogy már próbálkozott olcsójánosokkal, de most végre szeretné megcsináltatni a munkát rendesen és ezért hajlandó $25-$35 órabért fizetni. Én magam is dolgoztattam szabadúszóval ami után újra ki kellett adni a melót másnak.

De persze megint csak van igazságod, nagy a verseny, jönnek a pakisztániak meg indiaiak, mindenki a piac más szegmensében szerez tapasztalatokat. Én messze elkerülöm a $5-$10 órabéres munkákat és szabadúszókat is.
süti beállítások módosítása